2011. március. 19. 13:12 MTI Utolsó frissítés: 2011. március. 19. 13:14 Tech

Egyre többen választják a digitális tévét

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság gyorsjelentése alapján a legnagyobb magyarországi műsorterjesztők hálózatában januárban 26 ezerrel -1,45 millióra nőtt a digitális televíziózásra előfizető háztartások száma. A UPC piacvezető a szolgálgatók között.

A közlemény szerint a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között - valamennyi szolgáltatást figyelembe véve - a UPC a piacvezető, piaci része január végén 29 százalékon, a Magyar Telekomé pedig 25 százalékon stagnált. A DIGI emelte piaci részét, amely az előző havi 25,9 százalékról 26,1 százalékra nőtt.

A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók (Magyar Telekom Nyrt., Invitel Zrt., UPC Magyarország Kft., FiberNet Zrt., DIGI Kft., PR-TELEKOM Zrt., Tarr Kft., ViDaNet Zrt., PARISAT Kft., RubiCom Zrt., HD Platform Kft., Hello HD Kft., UPC DTH S.á.r.l.) január végén 2,681 millió előfizetést tartottak nyilván. A jelentés ennek a tizenkét legnagyobb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatására épül és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 80-85 százalékát fedi le.

Az NMHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a mintegy 3,8 millió magyarországi háztartás közül több mint hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó 800.000 háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek.

A médiahatóság megállapította azt is: az idei év első hónapjában a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók előfizetői körében valamelyest bővült a digitális szolgáltatásokat igénybe vevők száma: 54,1 százalékra nőtt az egy hónappal korábbi 53,4 százalék után. A digitális előfizetéseken belül januárban 557.000-ről 571.000-re nőtt a kábeltelevízióra vagy IPTV-re előfizetők száma, 867.000-ről 879.000-re emelkedett a műholdas szolgáltatást használók száma. Januárban a 12 szolgáltató adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül a tavaly decemberi 20,9 százalékról 21,3 százalékra nőtt a digitális kábeltévére vagy IPTV-re előfizetők aránya.

A műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése januárban az előző havi 32,5 százalékról 32,8 százalékra emelkedett. Az analóg kábeltelevíziós szolgáltatásra előfizetők aránya tovább csökkent az év első hónapjában: ez az érték korábban 46,6 százalékos, januárban 45,9 százalék volt. A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások - kábeltelevízió és IPTV - piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le - hívja fel a figyelmet a NMHH.

A jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma januárban 1,8 millióról 1,802 millióra emelkedett, ezen belül az analóg előfizetések száma az előző hónaphoz képest 1,243 millióról 1,231 millióra csökkent, míg a vezetékes digitális előfizetések száma 571.000-re emelkedett. A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése a decemberi 32,5 százalékról 32,4 százalékra, a Magyar Telekomé 22,9 százalékról 22,8 százalékra csökkent, míg a DIGI-é 16,6 százalékról 16,9 százalékra nőtt. A műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi; e területen a piacvezető DIGI részesedése a decemberi 45,2 százalékról 45 százalékra csökkent, a UPC-é 21,8 százalékról 22,1 százalékra nőtt, míg a Magyar Telekomé 29,3 százalékon stagnált.