Tech techline.hu 2011. január. 25. 05:00

Eláraszt minket a spam a keresőben – mit tesz a Google?

A bevezetőben említett cég nem azért nyomja ki a webre ezt a hatalmas adatmennyiséget, hogy nekünk, netezőknek „jó...

A bevezetőben említett cég nem azért nyomja ki a webre ezt a hatalmas adatmennyiséget, hogy nekünk, netezőknek „jó legyen” – a főleg robotok által generált oldalak klikkeléseket generálnak, a klikkelések pedig bevételt, ilyen egyszerű ez. A Demand fennállása óta 375 millió dollárt zsebelt be ezzel a módszerrel, ráadásul a site-network bekerült az USA harminc leglátogatottabb oldala közé. A probléma csupán annyi, hogy az automata cikkek és bejegyzések minősége a legtöbbször kritikán aluli, sőt sokszor nem találunk mást, csak erősen „kulcsszavakra” kihegyezett mondatokat, információtartalom nélkül. A Google azonban kidobja, sőt előkelő helyen „dobja ki”, így klikkelünk. A Demand pedig (milyen találó cégnév!) jól keres vele.

Hasznos találatok versus spam - ki lesz a nyertes?

Fenti példa nem egyedi, az ilyen és hasonló spammer cégekkel tele van a net, néha elég, ha beütjük a keresőbe valamelyik népszerű előadó vagy film címét, és máris kapjuk a semmire sem jó találatokat, amelyek se linkeket, se értelmes szöveget nem tartalmaznak – tulajdonképpen semmit sem találunk rajtuk, az elsőrangú SEO (search engine optimization) trükkökön felül. Hányszor láttunk rengeteg „buy viagra”, „olcsó hitel”, „keressen pénzt a neten” címsorral rendelkező oldalt a találati listában, miközben végig tudtuk, hogy még ha rá is klikkelünk, valószínűleg semmi hasznosat nem fogunk megtudni.
 
A Google tisztában van a probléma méretével: az elégedetlen felhasználó előbb-utóbb szolgáltatást vált, még abban az esetben is, ha az egyeduralkodó és „legjobb” Google-ról van szó. Sokan már most is több keresőt használnak egyszerre, sőt blogbejegyzések és fórumviták százaiban olvashatjuk, hogy miért is jobb a Bing (még akkor is, ha Microsoft), mint a Google, vagy miért érdemes még mindig a Yahoon kereseni, elkerülve ezzel a rengeteg felesleges találatot…

A probléma kezelése nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik: egy-egy úgynevezett authority domain (ezek a Google szemében kiemelten relevánsak) pontosan erre a relevancia-algoritmusra játszik rá, szépen teleszemetelve találati listánkat.
A legtöbb „buy viagra”, „music download”, „cheap payday loan” jellegű keresés találatait megvizsgálva láthatjuk, hogy a kereső által „megbízhatónak” tartott domainek tulajdonképpen nem rejtenek mást, mint a spamjellegű tartalmak találati listák élére tuszkolásához szükséges információkat. Mely információk nekünk, netezőknek gyakorlatilag haszontalanok.

Ráadásul a domain neveken felül még az úgynevezett backlinkekkel is trükköznek a spamoldalakból meggazdagodó cégek és nethuszárok: a legtöbb, a találati listában előkelő helyet elfoglaló, ám valójában haszontalan oldalra rengeteg link mutat – ezzel is biztosítva az előkelő helyet a Google listájában. Ezek a linkek azonban szintén „haszontalan” oldalakon vannak, amelyeket legtöbbször maga a spamoldal üzemeltetője készít. Ezek az úgynevezett linkfarmok vagy fake-blogok (amiket robotok írnak). Néhány spam oldal annyira arcátlan, hogy még a statisztikáit is közzéteszi: ilyen például a hírhedt Bad Credit, ők nem voltak restek egy mérőkódot helyezni az oldalukba, így a Sitemeteren megtekinthetjük, mennyi klikket (és vele sok-sok bevételt) generálunk, mi gyanútlan netezők.

A legutóbb bevezetett Google Instant Search további problémákat vet fel spamügyben: vajon mennyire relevánsak a kereső által „ajánlott” találatok és kulcsszavak? Matt Cutts, a Google „spam elleni” csapatának vezetője (ő készítette a safe search funkciót is) nem egyszer nyilatkozta: ha a Google (és más keresők is) nem lépnek időben, akkor a SEO és ezzel együtt az internetes keresők hitelessége komoly károkat fog szenvedni. De nincs egyedül ezzel a véleményével – sok szakértő, főleg az Instant Search miatt, már most egyenesen irrelevánsnak minősíti a Google-ra SEO-zott oldalakat.

Matt Cutts hozzáállása mindenesetre pozitív: blogjában többször említi, hogy a SEO (és persze a Google is) van annyira rugalmas, hogy igazodni tudjon az új helyzethez. A SEO megoldások változni és fejlődni fognak – ezek a változások már el is kezdődtek. Pár éve a Google még elég könnyen „kicselezhető” volt az úgynevezett rejtett kulcsszavak használatával (pl. oldalak forrásában százszámra fordult elő a „Viagra” szó, míg magán a látható oldalon alig), míg mostanában már 95%-os hatékonysággal szűrik ki ezeket.

A helyzet lassan javulni látszik – ráadásul a Google ígérete szerint 2011-ben felveszik a harcot a spam ellen. Ennek első jele a Gmailból már ismerős „report spam” linkecske megjelenése lesz a találati eredmények mellett. Igaz, már eddig is lehetőségünk volt jelenteni a nem releváns oldalakat a webmester-eszközök oldalán vagy ezen a közvetlen linken. http://www.google.com/contact/spamreport.html  A „report” gomb integrálása azonban sokat segít majd a találati listák további szűrésében, és remélhetőleg a felhasználók nem kezdik el feljelentgetni egymás oldalait, minden különösebb ok nélkül.

Hogy mennyire lesz hatékony a keresőóriás harca a spammerek ellen, azt nemsokára megtudjuk – hogy lépniük kell, az biztos. Az alternatív keresők egyre erősebbek, sokan a kiváló spamszűréssel http://search.yippy.com/ próbálnak felhasználókat szerezni, sőt van kereső, aki azzal reklámozza magát, hogy „mi nem cenzúrázunk semmit” http://www.icerocket.com/.  Más kereső azzal érvel, hogy ők teljesen zöldenergiával üzemeltetik szervereiket http://www.gigablast.com/.

Egyelőre persze még a Google a király, az említett alternatívák csupán egy láthatatlan szeletkét hasítanak ki a keresőtortából, sőt ha a Google valóban olyan hatékonyan lép fel 2011-ben a spamek ellen, mint ígéri, akkor (jöjjön egy mókás alliteráció befejezésül) még sokáig nem kell „új keresőt keresnünk”.

Hirdetés
Sport Balizs Benedek 2024. december. 31. 20:00

Garantált a libabőr – ezek voltak az év legszebb magyar sportpillanatai

Utolsó másodperces magyar gólok az olimpián, a foci- és a kézilabda-Eb-n, a férfi párbajtőrözők aranytussal megnyert döntője, példátlan holtverseny női 1500 gyorson, a „semmiből jött” aranyérem taekwondóban és Milák Kristóf olimpiai bajnoki címet érő benyúlása. Csak néhány pillanat az év legszebb magyar sportsikereiből, amelyeket most képekkel és videókkal elevenítünk fel.