A táblagépek áradata Las Vegasban: ez volt a CES 2011
Nem hozott nagy meglepetést az idei Consumer Electronics Show, ahol a legújabb szórakoztató-elektronikai fejlesztéseket mutatták be a közönségnek. Bár sem az Apple, sem a Google nem vett részt az eseményen, a megjelent cégeknek és gyártóknak köszönhetően szinte minden standon lehetett találni valamit, ami többé-kevésbé kapcsolódik a két nagyvállalat technológiáihoz. A szakvásár sztárjai egyértelműen a táblagépek voltak és idén először az autógyártók is megmutatták, milyen meglepetéseket tartogatnak a közeli jövő négykerekűi.
A meglepetés elmaradása ellenére az idei CES rekordot döntött: Las Vegasban több mint 2700 kiállító vonult fel, a január 6-9. között megrendezett eseményre pedig több mint 140 ezren voltak kíváncsiak (ez mintegy 20 százalékkal több mint egy évvel korábban). Bár múlt heti beharangozónkban a C|Net szakértőit idézve azt írtuk: az idei CES-en a táblagépek nem lesznek annyira a középpontban, mint amennyire az LCD-tévék vitték a prímet tavaly, összefoglalónk elején nem mehetünk el szó nélkül a jelenség mellett. A táblagépek ugyanis ma már nem csak a technológia iránt érdeklődő, tehetős emberek játékszerei, hanem az idei évben már teljesen hétköznapi eszközökké válhatnak, ahogy az a laptopokkal történt néhány esztendővel ezelőtt.
„A táblagépek háborúja megkezdődött, a versenyből pedig egyik gyártó sem akar kimaradni” – összegezte röviden a 2011-es CES legfőbb tanulságát Roger Kay, az Endpoint Technologies Associates elemzője. „Rengeteg ázsiai cég kezdett el megrendelésre gyártani táblagépeket, ami ideális lehet az olyan cégek számára, amelyek saját márkájukat szeretnék látni egy ilyen eszközön, anélkül, hogy sok pénzt ölnének a kutatás-fejlesztésbe.”
Mint bevezetőnkben említettük, ugyan sem az iPaddel a táblagépek piacán vezető helyet elfoglaló Apple, sem a Google nem képviseltette magát a CES-en, azonban mindkét cég jelenléte érezhető volt, a számtalan kiegészítő, illetve a most bemutatott, utóbbi cég Android operációs rendszerét futtató rengeteg új tablet miatt. A CES legjobb eszközének is egy ilyen eszközt választottak: az elismerést a Motorola Mobility által kifejlesztett Xoom nevű táblagép kapta, amelyen az Android speciálisan ilyen eszközökhöz létrehozott, Honeycomb nevű verziója fut.
CES: a geekek karácsonya |
A Las Vegas-i szakvásárt minden évben remegve várják a technológia iránt érdeklődők. A különböző blogok bejegyzéseit böngészve megállapíthattuk, ez idén sem volt másként. Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül válogattunk a magyar blogoszférában megjelent írások közül.
Ablaktisztító robot, gondolatvezérlés, szupervékony tévé - így látják az igazi geekek.
Hogyan lehet eligazodni a táblagépek rengetegében - az Android Portál összegyűjtötte a versenyzőket. A táblázat bővebb verziója a Dotkom blogon.
A CES 2011 fotós szemmel - fotós kollégánk blogján szemlézte a bemutatott kamerákat.
A Tesztpad blog az LG újdonságait járta körül.
Gyors okostelefon-körkép az Androlib blogon.
Rendkívül részletes szemle a PDATech blogján (linkek a poszt végén). |
„A Honeycomb operációs rendszert használó táblagépeknek jó esélye lehet, hogy felvegyék a versenyt az iPaddel, bár hozzá kell tenni, hogy többségüknek az iPad 2 ellen kell majd helytállnia” – magyarázta a Yahoo! Newsnak nyilatkozva Rob Enderle, a technológiai tanácsadással foglalkozó Enderle Group vezetője. A szakember hozzátette, nem a CES-en nem találkozott olyan tablettel, amely felülmúlta volna az iPad képességeit, bár beismerte, hogy az említett Motorola Xoomot nem volt szerencséje kipróbálni.
Egyre kézzelfoghatóbb intelligens háztartási eszközök
Az intelligens otthon témaköre már évek óta kedvelt témája az elektronikai kiállításoknak, azonban a technológia fejletlensége, illetve a különleges képességekkel felruházott eszközök ára miatt sokáig csak a vállalati bemutatótermek díszeiként funkcionáltak az internetre kapcsolt mosógépek és digitális mikrohullámú sütők.
Az idei CES-en azonban nagy erőkkel vonult fel ezen a téren az LG, illetve a kiállítás történetében először a General Electric is. Mindkét cég a nagy teljesítményű számítógépes processzorokkal és különböző mobiltechnológiákkal szerelt háztartási eszközöket mutatott be, amelyek csendesebb, hatékonyabb és energiatakarékosabb üzemre képesek.
Az LG Smart Grid, Smart Diagnosis™, Smart Access, Smart Adapt és Food Management technológiái például lehetővé teszik, hogy a hűtőt, mosógépet, sütőt és porszívó robotot egyetlen intelligens hálózaton keresztül kezelhessük. Emellett azonban lehetett találkozni olyan sütővel, amely képes az internetről letölteni az új recepteket, illetve olyan mosogatógépet, amely nagy nyomású gőz használatával teszi feleslegessé az előmosást.
Természetesen nem hiányozhattak a kínálatból a különleges televíziók sem, ezen a téren egyértelműen a 3D-technológiát használó készülékek voltak a legnépszerűbbek, illetve a közvetlenül az internetre csatlakozó tévék, amelyek alkalmasak a különböző digitális tartalmak megjelenítésére, de az egyszerű szörfözést is lehetővé teszik.
Intelligens autók és online díjazottak
A 2011-es CES-en a háztartási eszközöket gyártó cégek mellett egy másik kategória is meglepetésnek számított, ez pedig az autógyárak megjelenése volt. A zöld-, és mobiltechnológiák fejlődését egyre több cég szeretné kihasználni, hogy járműveiket korábban elképzelhetetlen funkciókkal felszerelve csábítsák magukhoz a gazdasági válság miatt csaknem köddé vált vásárlóikat.
Az új generációs autók központi szerepét jól érzékelteti, hogy a rendezvényen a Verizon mobilszolgáltató első embere Ivan Seidenberg és Steve Ballmer Microsoft-főnök mellett nyitóbeszédet mondhattak a Ford és az Audi vezérigazgatói is – ezeket a lehetőségeket eddig általában a különböző IT-cégek első emberei kapták. „Az autógyárak olyan funkciókat építenek be járműveikbe, amelyek eddig jellemzően otthonunk kényelmét szolgálták” – magyarázta Enderle. „Lassan kezdek félni, hogy az emberek mit fognak még csinálni az autóikban a vezetésen kívül.”
A CES-en a Ford Focus nevű modelljének elektromos változatáról rántotta le a leplet, emellett pedig mindegyik autójába beépíthető internetelérési lehetőségeket mutatott be. Az Audi ugyan nem hozta el Las Vegasba önvezérlő járművét, látni lehetett viszont a General Motors tanulmányautóját, az EN-V nevű járművet. Az elektromos motorral szerelt kétkerekű - melynek neve az Electric Networked Vehicle (Elektronikus Hálózati Jármű) kezdőbetűiből áll össze – képes önmagától parkolni, a tulajdonos pedig egy okostelefon használatával aktiválhatja a járművet, amely így magától elébe megy gazdájának.
„Az autók vezérlését végző fedélzeti komputerek mellett sokkal fontosabbak az utasok által az autóban használható számítógépek, illetve a mozgó járművekhez kapcsolódó helyfüggő szolgáltatások” – tette hozzá Kay.
Az idei CES még egy szempontból különleges volt: a Las Vegas-i szakvásáron osztotta ki az év legjobbjait díjazó elismeréseket a 2005-ben Peter Cashmore által alapított Mashable nevű blog is. A korábban Open Web Awards néven futó díjátadóra tavaly szeptember 27-től lehetett nevezni a jelölteket, a díjazottak névsorát pedig a CES második napján hozták nyilvánosságra.
A Mashable Awards főként az internetes technológiákra és szolgáltatásokra koncentrált, a bloggereknek ugyancsak kemény dolga lehetett: a különböző kategóriákban több mint 1,3 millió jelölés és hasonló mennyiségű szavazat érkezett be.
A legjobb közösségi média menedzsment eszköz díját a HootSuite kapta, amely a felhasználók számára lehetővé teszi, hogy egyszerre több közösségi hálózaton fenntartott profilt menedzseljenek, köztük például a Facebookot, Twittert, a Foursquare helyfüggő szolgáltatást, vagy éppen a LinkedInt.
A legjobb közösségi média kampány kategóriában az amerikai pankráció-szövetség, a WWE Stand up for WWE című reklámhadjárata kapta. A videókkal és érdekes adatokkal teletűzdelt weboldal lényege, hogy felhívja a sportágat kevésbé ismerők figyelmét arra, hogy a WWE eseményei nem az öncélú erőszakról, hanem a szórakoztatásról szólnak. A kampányban a szövetség sportolóin kívül többek között Barack Obama amerikai elnök is megjelent egy videoüzenet erejéig.
A közösségi médiát legjobban kihasználó ügyfélszolgálat díját az Eurail.com kapta, amely az európai vonatozáshoz nyújt segítséget az utazóknak. A Mashable szerkesztői a megbízhatóan és rendszeresen frissített Facebook és Twitter-oldalakért, illetve további YouTube-videókért ítélte oda az elismerést az Eurail stábjának.
A legjobb internetes mém díját egy tavalyi hírből fabrikált vicces zenés videó nyerte: az alabamai Antoine Dodson egyetlen éjszaka leforgása alatt vált globálisan ismert szenzációvá, miután valaki megpróbált betörni a lakásába és meg akarta erőszakolni a húgát. Dodson ezután felháborodva adott interjút a helyi tévéállomásnak. A felvételt az Auto-Tune the News néven paródiákat készítő csapat „vette kezelésbe”, a végeredmény pedig annyira jól sikerült, hogy jelenleg több mint 64 millióan nézték meg a YouTube videomegosztón, emellett minden egyes kategóriában felkerült a Billboard Hot 100 listájára. Érdekesség, hogy a Mashable Awards New York-ban megrendezett díjátadó gáláján maga Dodson is fellépett.
A legjobb online zenekereső szolgáltatás díját a török Fizy.com nyerte, amely több mint 75 millió darab mp3-fájlból álló adatbázisának köszönhetően lehetővé teszi, hogy különböző zenéket keressünk és hallgassunk rajta. Szépséghibája, hogy cikkünk írásának pillanatában a szolgáltatás nem működött.
A legjobb új eszköz díját az Apple iPadja nyerte, amelyből több mint 13 millió darab kelt el a tavalyi év során. Ez a szám várhatóan jóval magasabb lesz az idei évben az iPad 2 megjelenését követően. Steve Jobs cége egyébként az iPhone-nal besöpörte a legjobb mobileszköznek járó díjat is.
A legnépszerűbb non-profit szervezet kategóriájában a @TWLOHA (To Write Love On Her Arms) nevű csoportot díjazták, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a depressziótól szenvedő, öncsonkításba menekülő emberek problémáira. A 2006 óta működő szervezet eddig több mint 150 000 érintett számára nyújtott segítséget.
A legnépszerűbb helyfüggő szolgáltatásnak (LBS) a Foursquare bizonyult, amely mindössze kilenc hónap alatt megtízszerezte felhasználói táborának nagyságát: a szoftvert jelenleg több mint ötmillióan használják.
A legjobb online játék díját a Farmerama nevű alkotás söpörte be. A Facebookon rendkívül népszerűvé váló FarmVille nevű játékra hajazó weboldalon a felhasználók virtuális farmjukat gondozhatják, fákat ültethetnek és háziállatokat gondozhatnak. A tanyasi élet szépségeit már több mint 20 millióan próbálhatták ki.
A weboldalak felületét illető legnagyobb áttörést a Twitter könyvelhette el, amely a 2010-es év során gyökeresen átalakította korábbi oldalszerkezetét, amely így már – a Mashable szerkesztői szerint – szinte önálló alkalmazásra emlékeztet.
A legjobb mobilos játékot a több mint 50 millió alkalommal letöltött Angry Birds nyerte el. A játék népszerűségét jelzi, hogy a letöltők több mint 80 százaléka meg is tartotta készülékén a játékot. A fejlesztő Rovio cég munkatársa, Peter Verterbacka szerint naponta mintegy 200 millió percet fordítanak a játékra a lelkes rajongók. Az Angry Birds egyébként már PC-n is elérhető, és készül a Wii, Xbox 360 és PlayStation 3 játékkonzolokon használható változat is.
Végezetül, a legjobb mobilplatformnak a Google Androidját találták a szerkesztők. A keresőcég 2005-ben vásárolta meg az operációs rendszer jogait, 2010-ben pedig – az eladási statisztikák szerint – maga mögé utasította az Apple iOS-rendszerét, amely az iPhone-okon és az iPadeken is fut. Az új táblagépek megjelenésével pedig várhatóan a népszerűsége az idei évben sem csökken majd.