Tech techline.hu 2010. július. 13. 05:27

A fényképezőgépek halála? Itt a fotózás új korszaka?

A fényképezés soha nem fog „kihalni”, azonban az eszköz, amit a fotók elkészítéséhez használunk bizony radikálisan...

A fényképezés soha nem fog „kihalni”, azonban az eszköz, amit a fotók elkészítéséhez használunk bizony radikálisan változik. Pár év alatt szinte teljesen eltűntek a hagyományos filmekkel működő gépek, már a profi fotósok is átálltak a digitális masinákra.
Az amatőr, „családi” fotózás területén a mobilok lassan kiszorítják a digitális gépeket. Most pedig úgy tűnik lesz egy eszköz, amely a digitális gépeket és a mobilokat is ki fogja szorítani.
De mi is ez az eszköz?

Nos, a CWC tulajdonképpen egy kamera, amely folyamatos felvételt (tulajdonképpen filmeket, film-részleteket) készít, azonban ezt olyan minőségben teszi, hogy később az elkészült képkockákból kedvünkre válogathatunk, s a végeredmény nem más, mint jó minőségű, digitális kép vagy éppen képek. 

De miért is jó ez?

Nos, képzeljük el, hogy csoportképet készítünk, de valaki pont „kilóg”, életlen lesz az arca, vagy nem mosolyog, és kezdhetjük előről. A CWC esetében csak megadunk egy intervallumot (például 15 másodperc), beállítjuk a csoportképet, majd 15 másodpercig tartjuk kezünkben a kütyüt.

Minden más automatikus: szuper nagy felbontású, a kép minden részletét fókuszban tartó tűéles képek készülnek, nekünk csak ki kell válogatnunk a legjobbakat, s persze kedvünkre nagyíthatunk képrészleteket. Így például egy csoportképből kivághatjuk valakinek a portréját, vagy akár a kisujját - anélkül, hogy a képminőség változna; a nagyítás és részletek kiemelése ugyanis úgy történik, hogy a minőség nem romlik.
A Canon sajnos még nem hozta nyilvánosságra a felbontást, de elnézve ezt a funkciót valószínűleg iszonyatos mennyiségű pixelről lesz szó. 

A gép nem hivatalos szlogenje: „shoot now, decide later” – azaz fényképezzünk most, és válogassunk később. Ez persze már most is így van, a mai gépek közül azonban egy sem képes jó minőségben akkora mennyiségű digitális fotót (tulajdonképpen már videót) készíteni, hogy ezt a technikát a gyakorlatban élvezhessük. Ha pedig kamerával akarjuk ugyanezt elérni, a képek minősége kritikán aluli lesz, hiszen még a legjobb HD kamera által felvett videóból kiszedett állókép (ún. „still”) sem közelíti meg a digitális képek minőségét.

A CWC ráadásul még egyéb fantasztikus dolgokra is képes:  a makró (azaz nagyon közeli) képektől egészen 500 mm-ig magától állítja a fókuszt, hozzá sem kell érnünk. Sőt, ha videót akarunk rögzíteni, akkor megtehetjük, hogy az egészen elképesztő 240 frames/second („slow-mo” effektus) sőt akár 600 frames/second felbontású filmecskéket rögzítünk, érdekes és lélegzetelállító hatásokat érve el ezáltal.
Többféle arcfelismerő funkció is bele van építve, így biztosak lehetünk benne, hogy bárkit fotózunk, az arca mindig fókuszban lesz. Jól látható a bemutató videóban, ahogy a kamera felismeri az arcokat a tömegben.

A kamera még csak prototípus, mérete valószínűleg csökkenni fog a következő években, és még a paraméterei sem teljesen nyilvánosak. Annyi azonban biztos, hogy ha az ígéretek szerint három-négy éven belül piacra kerül, akkor a fényképezőgépeknek még a mobiloknál is „veszélyesebb” ellenféllel kell felvenniük a harcot. 

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.