Mobil GPS-alapú idegenvezető-, és közösségi élménymegosztó alkalmazás, a XXI. század "Lonely Planetje" nyerte az Elevator Pitch Competition befektetői rendezvénysorozat döntőjét. A Pocket Guide tagjai utazhatnak tehát San Franciscóba. A zsűri három további projektet is kiemelt: a 3G Multimédia, a TactoManic és a LeMoSys fejlesztését.
A Budapest Értéktőzsdén több mint egy hónapon keresztül tartó Elevator Pitch Competition keretében 25 előzsűrizett projekt, illetve startup vállalkozás tartott figyelemfelkeltő, kétperces előadásokat szakmai zsűri és befektetők előtt.
A döntőben az elődöntők öt győztese és egy közönségszavazat alapján bejutott hatodik versenyző szállt ringbe az egyhónapos San Francisco-i üzleti útért – és a potenciális befektetői kapcsolatokért.
A startupok között a szoftver- és hardverfejlesztés, egyedi luxusékszerek, intelligens falú vegyipari tartályok, webes és mobil-alkalmazások egyaránt jelen voltak
Az ötödik fordulóból a LeMoSys érkezett a döntőbe: ötletük alapja, hogy a földalatti üzemanyag-tároló tartályoknál ki lehet zárni annak a lehetőségét, hogy az üzemanyag a talajba szivárogjon. Ráadásul pontosan meg lehet határozni a hiba helyét, ami 92 százalékkal csökkenti a javítási költségeket.
A 21 éves Kajtár Máté és projektje korábban a 18. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen bizonyított, és a döntőben is bekerült a kiemelt projektek közé.
A negyedik fordulón az előadó reményei szerint az érintőképernyős rendszereket - az okostelefonokat és a videojáték-kontrollereket is forradalmasító, hazai egyetem és MTA kutatóintézet által szabadalmaztatott érintőszenzor-rendszer játékipari alkalmazása, a TactoManic jutott tovább – a döntőben is kiemelte őket a zsűri.
Horváth Balázs, a TactoManic egyik projektmenedzsere szerint: „Az alaptechnológia olyan tapintásérzékelést tesz lehetővé, mely nem csak az érzékelőre merőleges, hanem a felületi (nyíró-) erők felismerésére is képes. Ezáltal a tapintás nagyon pontos elemzését teszi lehetővé. Különböző alkalmazási területeken oldhat meg problémákat. Először is a számítástechnika: háromdimenziós beviteli eszközök alkotása, melyek szükségesek a robbanásszerű növekedést produkáló 3D megjelenítők kihasználásához. Másodszor a játékipar: olyan, többek között tapintásra épülő játékvezérlő kifejlesztése mely ergonomikus irányítást tesz lehetővé. A harmadik terület pedig a mobiltelefonok piaca, azaz a jelenleginél fejlettebb érintésérzékelőkkel ellátott mobil eszközöké.”
Az Elevator Pitch Competition harmadik fordulóján a Splendor, az egyedi, személyre szabott, kisszériás, formatervezett nemesfém ékszerek és használati tárgyak készítői jutottak tovább – a döntő erős mezőnyében azonban nem sikerült magukra vonni a figyelmet.
„A felhasználóval fizettetni a zenéért kudarcra ítélt modell”
A második forduló győztese a második helyre szorult a döntőben, de a zsűri által is kiemelt projekt volt. A 3G Multimédia alapítója, Sziklay-Pap Ferenc szerint „a felhasználóval fizettetni a zenéért kudarcra ítélt modell” - a zenefogyasztási szokások ugyanis radikálisan megváltoztak. Úgy látják, a zenefogyasztás evolúciója új szakaszába lépett: a hanghordozóról digitális formátumra való átállás már szinte teljes egészében lezajlott, és küszöbön áll a következő fordulat. Az egyre nagyobb sávszélességnek köszönhetően fogyasztók milliói kezdik felismerni, hogy szükségtelen letölteniük és tárolniuk, ha stream technológával, realtime lejátszással is élvezhetik a zenét.
Mindezt kiegészíti egy, az online közösségi játékok befolyásolási elvével hasonló gyökerekkel bíró, a rendszer használatára ösztönző rendszer, amely egyebek mellett a B2B felhasználás felé is mutat, a vásárlói lojalitás elérésére törekvő cégek számára nyújtva vonzó megoldást.
A stream-alapon nyugvó zenei megoldás nem csapán PC, hanem mobil környezetben működik, a közösségi oldalakba (pl. Facebook, IwIw) is beépülhet.
A terjesztés első fázisában Közép- és Kelet-Európára fókuszálnak. E területek a jelenlegi piaci szereplők (Spotify, grooveshark.com) látókörén gyakorlatilag teljesen kívül esnek, illetve a zenei tartalmakhoz kapcsolódó jogi környezet sajátosságai miatt üzleti stratégiájuk nem irányul a régióra.
Egyértelmű versenyelőnyük, hogy a régióban gyakorlatilag elsőként léphetnek egy olyan a piacra, amely az elkövetkező években egészen biztosan rohamosan bővülni fog. Az is, hogy a fejlesztésüket az Új Magyarország fejlesztési terv keretein belül végezték.
A kifejlesztett megoldást használó első, saját üzemeltetésben lévő referencia szolgáltatás indulását 2010. június elsejére tervezik.
A döntőt megelőzően a szervező Enterprising Culture felkérésére neves szakmai grémium, többek között Dr. Mohai György, Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója BÉT vezérigazgató és Záboji B. Péter, korábbi INSEAD professzor tartott rövid előadásokat a vállalkozás és tőkefinanszírozás témakörökben. |
Dr. Mohai György a sok jótanács mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy lesznek, akik majd a startup céggel együtt akarnak növekedni, mások belőlük akarnak meggazdagodni, a harmadik esetben pedig a friss cégektől elvenni, ami nem is járna nekik. |
A projekt már korábban is jól szerepelt: megnyerte a 2010 márciusában lebonyolított 4. Startech Innovációs Prototípus versenyt. Emellett kiállítóként megjelentek Európa legnagyobb informatikai technológiai szakmai eseményén, a Hannoverben megrendezett CeBIT2010 kiállításon.
Természetesen ennek a projektnek is megvannak a maga kockázatai. Az elsődleges veszélyforrás a támogatási időszak befejeztével felmerülő esetleges tőkehiány. További veszélyt jelent számukra a mobiltelefonokon futó egyes operációs rendszerek különböző generációinak kompatibilitás hiánya.
A közönségdíjas
A közönség az első körben a Waterstars ötletében látott a legtöbb fantáziát – ők a vízi sportokat űzőknek fejlesztettek ki egy eszközt, amivel – evezősök esetében például - a hajó nagyobb átalakítása nélkül lehet az edzések hatékonyságát növelni azzal, hogy szofisztikált adatokat tudnak begyűjteni. A döntőben azonban nem sikerült a zsűrit meggyőzniük. Reméljük azért, hogy 2012-ben Londonban viszont látjuk majd a cég logóját az élsportolók formaruháján.
Az Elevator Pitch győztese: Pocket Guide
Az Elevator Pitch Competition startup-verseny első fordulóján és a döntőben is az előző hasonló program, a BarCamp győztese, a Pocket Guide lett a legeredményesebb. A potenciális befektetők a mobil GPS alapú személyes idegenvezető és utazási élménymegosztó szolgáltatást tartották a legéletképesebbnek.
Pocket Guide tíz különféle túra valamelyikén vezeti végig a turistákat GPS segítségével Európa nagyvárosaiban. A top tíz túra mellett városi barangolást, múzeum-guide-ot, taxi-tanácsadást és társas túrák szervezését is ajánlják. A rendszer jelenleg Európa hat nagyvárosában érhető el okostelefonos utazók számára. Hosszú távon a tizenegy leglátogatottabb európai várost célozzák meg, négy-öt éven belül pedig ötven metropoliszra terjesztenék ki szolgáltatásukat.
“A Pocket Guide szolgáltatást azoknak az úgynevezett tudatos turistáknak találtuk ki, akik nem hajlandók társas túrákon részt venni, és a városnézés alatt nem szeretnek másokhoz alkalmazkodni. Repülőjegyüket és a szállodájukat is az interneten keresztül foglalják le. Nyitottak az új technológiákra, az internetezők új táborába tartoznak, akik szívesen osztják meg utazási élményeiket másokkal és érdekli őket mások tapasztalata” - foglalta össze a lényeget Rétai Martin alapító.
“A Pocket Guide az első szolgáltatás amelyet teljes értékű személyes idegenvezetőnek tekinthetünk, mert az első olyan termék a piacon, amely érintés nélkül - akár úgy, hogy a telefonom a zsebemben van -, képes végig vezetni a városon” – ecsetelte az előnyöket a győztes.
A piac mérete 2010-ben 8.7 millió potenciális felhasználótól indul és évente kb. 43%-al növekszik, 2010-ben eléri a 37.1 millió felhasználót. Azért látnak benne nagy lehetőséget, mert e percben nincs másik olyan mobil szolgáltatás piacon, amely szerintük teljes értékű idegenvezetőnek tekinthető.
A szolgáltatással már most is találkozhatnak Budapesten a hop on hop off buszokon, és a cég tárgyal a Wizzairrel és a Ferrarival is.
A kritikusabb – vagy józanabb – hangok szerint viszont a vállalkozás már jóval kockázatosabbnak tűnik - irtózatosan erős konkurenciájuk van – például a Lonely Planet.
Záboji B. Péter, az European Enterpreneurship Foundation alapítója mindenesetre azt reméli, hamarosan lát majd egy turistát a Parlament előtt orra esni, mert az iPhone-ján a Pocket Guide programját nézegeti.
„Lesz folytatás, mert igény van rá. Már folyik az előkészítés. Több szakmai együttműködés indult a projektek és a közönségben helyet foglalók között, valamint tudunk befektetői tárgyalásokról is, melyek a verseny alatt kezdődtek meg” - hangsúlyozta Bakó Zsolt, az Enterprising Culture társalapító ügyvezetője.