Hatalmas hajótemetőt találtak az Északi Áramlat gázvezetéképítői
Tucatnyi, több évszázados hajóroncsra bukkantak a Balti-tengerben annak a cégnek a szakemberei, amely az Oroszországot Németországgal összekötő 1200 kilométeres víz alatti gázvezeték, az Északi Áramlat megépítésére vállalkozott.
„A legidősebb hajóroncs korát 800 évesre becsülik, míg a többi a jelek szerint a XVII-XIX. századból származik” – nyilatkozta Peter Norman a svéd nemzeti örökségvédelmi testület képviselője.
Mint megjegyezte, a leletek érdekesek lehetnek, ám a szakemberek eddig csupán a hajókról készült felvételeket látták. A szakemberek szerint egy részük teljesen ép lehet. „A jelek szerint nagyon jó állapotban maradtak fenn” – mondta Peter Norman.
A Balti-tenger hullámsírjában hajóroncsok ezreit fedezték már fel: akad köztük középkori, s olyan, amely a XX. században, a két világháború során süllyedt a mélybe. A leletgazdagság azzal magyarázható, hogy itt nem honosak a tengeri férgek, amelyek másutt a hajóroncsok faanyagát elpusztítják.
A leghíresebb felfedezés a Vasa svéd sorhajó volt, melyet 1626-1628 között építettek II. Gusztáv Adolf megrendelésére, s amely 1628. augusztus 10-én, első útján süllyedt el. 1961-ben emelték ki a stockholmi kikötőben, 333 évvel azután, hogy elnyelték a hullámok.
A mostani roncsokat a gázvezetéket építő Nord Stream konzorcium szakemberei fedezték fel Gotland-szigetétől keletre, amikor a tengerfenéket vizsgálták. Svéd tengeri régészek elemezték a hajóroncsokról készített felvételeket, s arra a következtetésre jutottak, hogy valószínűleg jelentős történelmi értéket képviselnek. „A hajók rakománya, a roncsokban talált tárgyak sokat elárulhatnak az adott kor mindennapjairól” – vélekedett Peter Norman.
A tizenkét hajó a svéd gazdasági övezetben van, ám nem esik bele a gázvezeték tervezett nyomvonalába. A Nord Stream, amely áprilisban kezdi meg a gázvezeték építését, ígérete szerint meg kíván bizonyosodni arról, hogy a munkálatok nem károsítják a hajóroncsokat. Három hajótest teljesen ép, a roncsok fejjel lefelé, 130 méter mélységben nyugszanak.
Jelenleg még nem eldöntött, hogy bármelyik roncsot kiemelik-e, ám a svéd örökségvédelmi testület reményei szerint sikerül búvárokkal átkutatni őket. Bár, mint Peter Norman megjegyezte, a hajóroncsok olyan mélységben vannak, amely a igen költséges kutatási technika alkalmazását kívánja.