3D képmegjelenítés: túl sok a lehetőség
A háromdimenziós képmegjelenítés mindmáig megoldatlan kérdése az olyan eszköz kifejlesztése, amely egyszerre több nézőt a speciális szemüveg viselése nélkül szórakoztatna. Erre a problémára azonban a hannoveri CeBIT-en megjelent tucatnyi fejlesztő sem találta meg a megoldást.
A világ egyik legrangosabb számítástechnikai és informatikai szakkiállításán a 3D-s televíziózás kiemelt helyen szerepel. A gyártók számtalan ötletes megoldással próbálják termékeiket népszerűbbé tenni, azonban még mindig nem sikerült előállni azzal az eszközzel, amellyel a versenytársakat kiszorítva egyeduralkodóvá, és ezzel olcsóbbá válhatna a 3D-s televíziózás.
A 3D-s mozikban elterjedt, szemüveggel nézhető filmekhez szinte bármilyen hagyományos képernyő megfelel, azonban vannak, akiket zavar a perifériás látást korlátozó szemüveg, és vannak, akiknek még fejfájást, hányingert is okozhat a szokatlan látvány. A szemüveg nélkül nézhető 3D-s képernyők speciális, barázdált felülettel rendelkeznek. Ez a barázdált felület lencserendszerként működik, amely a képernyőn megjelenő tartalom megfelelő részleteit a néző bal, illetve jobb szemére fókuszálja. A néző azonban nem mozdulatlan tárgy, ezért a pontosabb fókuszálás érdekében szoftveres megoldás figyeli, és a mozgásnak megfelelően korrigálja a képernyőről érkező információkat. Ez a technológia azonban egyszerre csak egy nézővel működik. A továbbfejlesztett változat a kijelzőtől másfél-6 méteres távolságig nyújt 3D-élményt, nézése viszont "gyakorlottabb" szemet igényel.
A háromdimenziós képrögzítéssel nincsenek ilyen jellegű problémák, mindössze az emberi szem távolságának megfelelően kell egy-egy felvételt készíteni. A CeBIT-en megjelent kiállítók elsősorban a professzioánlis felhasználási területekre ajánlják termékeiket. A 3D tömeges elterjedésére a játékgyártók és a különleges grafikuskártyákat fejlesztő vállalatok számítanak, mert eddig is a számítógépes akciójátékok kedvelői vették meg a legfejlettebb, 3D-grafika megjelenítésére konfigurált eszközöket.