Bár az „internet meme” kifejezést a magyar nyelvben még nem nagyon használjuk, a sima "mém" kifejezést annál inkább.
Bár az „internet meme” kifejezést a magyar nyelvben még nem nagyon használjuk, a sima "mém" kifejezést annál inkább. Az internet hype és az internetes hájp írásmódjához hasonlóan megoszlanak a vélemények arról, hogy az angol "internet meme" (lásd. Wiki), - ami poénos, az interneten gyorsan terjedő képet/médiát/beszólást jelent - írásmodjára is vontakozik-e a hagyományos Dawkins-féle mém (lásd. Wiki) írásmódja. Nevezzük őket bárhogyan, a lényeg, hogy ezek az internetes poénok valóban nagyon érdekesek. Az egyik első (itthoni) ilyen volt a Szalacsi mester féle őrület, de ide sorolható a telefontréfának induló, ám azóta sztárkarriert befutó „ne fürdjé le” beszólás, vagy éppen a nálunk is szép pályát befutott Leroy Jenkins.
Lássuk a tavalyi év nyerteseit!
A kanadai mókus
A kanadai Melissa Brandts csak egy családi fotót szeretett volna készíteni a Banff Nemzeti Parkban. Ez sikerült is neki – a képen azonban, pontosan a fókuszban egy mókus volt látható, akit valószínűleg nagyon érdekelt a fotómasina, vagy ki tudja mi… A lényeg, hogy belenézett a képbe, majd a fotó internetre kerülése után rögtön sztárrá változott.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/63aa59d4-6d95-401b-8674-86854a1d915b.jpg)
Az internetes szlengben csak „cut&paste crowd”-nak hívott jelenség szárnyára kapta a mókust, így az eredeti, poénos fotót követően ezrével készültek a Photoshoppal manipulált még poénosabb fotók. 2009-ben, a híres Banff-mókus mindenféle képeken feltűnt: Obama mögött és előtt, Lincolnnal tárgyalva, az utolsó vacsora repróján, de belenézett a lencsébe a holdjárós fotókon vagy éppen bezavart Tiger Woods koncentrálásába.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1c06d237-aad0-4556-b02c-741422a4fe17.jpg)
Valószínűleg ez a név nélküli mókus az internet (és a világ) leghíresebb mókusa – az is fog maradni egészen addig, amíg a jókedvű netezők nem találnak újabb sztárt maguknak.
Dávid a fogorvos után
„David after the dentist” – egy ártatlan Youtube videó, amit egy mókás kedvű apuka pakolt fel a netre. Azóta már saját weboldala is lett, ahol pólókat, levonókat és sapkákat vehetünk – az üzleti érzék mindenekelőtt.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/fbd0674f-cb1a-4ef7-bc0d-249235012c74.jpg)
A videó amúgy valóban mókás, olyan azóta már világhírű beszólások hallhatóak benne, mint az „is this real life?” A videó Youtube-ra kerülése utáni másnap már hárommillió nézőt hagyott a háta mögött, a főszereplőt pedig azóta számos talk show-ban láthattuk, és persze készülnek a hamis/átírt „David” videók is.
Auto-tuning őrület
Nem a szó szoros értelmében vett autó-tuning, a dolognak ugyanis semmi köze az autókhoz. Az eredeti auto-tuning (pontosabban Auto-Tune) ötlet a Gregory testvérektől származik még 2009 áprilisából. Ők egyébként ismert Youtube-arcok, és a híres Chad Vaderral és még jó pár emberrel együtt abból élnek, hogy videókat tesznek a Youtube-ra, kvázi „Youtube-sztárok”. A Gregory testvérek készítettek pár paródiát, ahol ismert hírműsorok bemondói láthatók, miközben ők mindenféle montázsok segítségével kifigurázták az illető mondókáját, mindezt zenei köntösbe öltöztetve.
Innen az auto-tune (tune angolul dallam, hangsor) kifejezés: a politikusok, ismert emberek dalra fakadnak, miközben mondandójuk a régi marad. Politika, zene, vallás – azóta minden átesett már egy ilyen „auto-tune” műveleten, és persze ezrével készültek a különböző auto-tune videók is. Az egyik legjobb, amikor egy TV-shop műsort alakítottak át rap-számmá.
Három farkas és telihold - póló
Kinek van szüksége egy pólóra, amelyen három farkas és egy telihold látható? Többnyire senkinek. Hogyan lett mégis ez a póló az Amazon.com eladási listájának egyik első helyezettje?
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/34e4cd4b-1957-4611-9aff-9111244c844a.jpg)
Nos, mindez úgy történt, hogy egy unatkozó netező vásárolt egy példányt az említett pólóból, majd (valószínűleg poénból, de az is lehet, hogy komolyan gondolta), írt egy „hivatalos” Amazon értékelést a termék oldalán. Alaposan, pontosan, konkrétan. Az értékelés (amely formai szempontból tökéletes volt) így nézett ki:
Előnyök:
Passzol a girhes alkatomra, vannak rajta farkasok, vonzza a nőket.
Hátrányok:
Csak három farkas (lehetne rajta több), nem látszódnak a farkasok ha keresztbe tett kézzel leülök, ha a sötétben világítanának, még jobb lenne.
Több sem kellett a hírhedten jó humorérzékkel rendelkező internetezőknek: a mókás értékelést olvasva egyrészt rengeteget eladtak a „Háromfarkastelihold” pólóból, ráadásul az Amazonon és több más oldalon is egyre-másra jelennek meg a komolyan megfogalmazott, szakmai értékelések, ilyen „farkasos” stílusban.
A póló azóta is hihetetlenül népszerű (csak írjuk be Youtube-on hogy „three wolf moon” és nem fogunk hinni a szemünknek), az USA-ban még a híradókba is bekerült a „póló őrület” - a póló készítője pedig degeszre kereste magát.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)