2009. október. 13. 14:59 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. október. 13. 15:14 Tech

A magyar bloggereket érdekli a pénz: nem ódzkodnak a reklámoktól

A kommunikációs szakmában ma is általánosan elterjedt vélemény, hogy a bloggerek nem szeretik a reklámokat. Hiszen a blogok legfontosabb tulajdonsága a torzítatlan hitelesség, a bloggerek jelentős része pedig magasabban kvalifikált fiatal férfi, akik között igen magas a reklámkerülők aránya.

A Karmamedia AdBlog 2009 felmérése azonban ezt határozottan megcáfolja. A kutatás során összesen 124 kérdőívet elemeztek a blogok és reklámok témájában. A válaszokból egyértelműen látszik, hogy a magyar bloggerek nyitottak a reklámokra, több mint felük már jelentetett is meg hirdetést, a többség számára pedig nem is a szándék, inkább a lehetőség hiánya a probléma.

A felmérés Magyarországon elsőként vizsgálta meg többek között az egyes hirdetési eszközök elfogadottságát és elutasítottságát a bloggerek körében, a várt hirdetési bevételeket, és az olvasók várható reakcióit a reklámok megjelenésére.

A 124 válasz közül 117-ben a blog átlagos látogatottsága is szerepelt. A válaszadók blogjainak 41 százaléka rétegblog (legfeljebb 1000 egyedi látogató egy héten), 25 százaléka átlagos látogatottságú blog (1000 - 5000 egyedi látogató hetente), 34 százaléka pedig mainstream blog (több mint 5000 egyedi látogató egy héten).

A magyar bloggereknek csupán töredéke zárkózik el a reklámok megjelentetése elől
© karma.blog.hu

A felmérés során összesen több mint 200 bloggert kérdeztek meg, közülük 124 válaszolt. A felmérésben résztvevő bloggerek két nagyobb, és két kisebb csoportba oszthatók. Köztük a hvg.hu Goldenblog 2009 blogversenyében a különböző kategóriák első 10-10 helyezettje, a blog.hu-n publikálók közül azok, akik 2009 augusztus/szeptember folyamán többször kikerültek az Index címlapjára. De bekerültek még a fentiek között nem szereplő, ám a szerzők által fontosnak tartott néhány blog, valamint a Bloggerunió néhány tagja is.

A bloggerek korántsem annyira reklámszűzek, mint azt általában gondolják. Mindössze a válaszadók fele állította, hogy a felmérés időpontjáig semmilyen reklám nem jelent meg a blogján. Ezzel szemben több mint egynegyedük jelentetett már meg hagyományos online reklámot (pl. bannert, footer hirdetést, sablon hirdetést, AdWords hirdetést), 2 százalékuk szponzorált bejegyzést, további 21 százalékuk pedig mindkettőt. A bloggerek számára tehát egyáltalán nem idegen a reklámok világa.

Még meglepőbb eredmény, hogy bár a kutatásba bevont blogok felén nem jelent még meg reklám, ez a blogtulajdonosok számára nem elvi kérdés, inkább a megkeresések hiányára vezethető vissza. A bloggerek cseppet sem reklámellenesek. Sőt, kis túlzással alig várják, hogy megjelenjenek náluk a hirdetők: mindössze 12 százalékuk zárkózik el a lehetőség elől.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.