Vége az ingyenességnek! A médiamogul fizetőssé teszi az online újságokat
Rupert Murdoch milliárdos médiamogul tervei szerint jövő nyártól fizetőssé tenné az érdekeltségi körébe tartozó weboldalak tartalmait. Így járhat a Times, a Sun, a Fox News is.
A Guardian értesülései szerint Murdoch „a minőségi újságírás” magas árával indokolta a döntését. Az ausztrál származású üzletember News Corporation nevű konszernje a közelmúltban hatalmas pénzügyi veszteségeket szenvedett el, ezért az olvasók között várhatóan kevésbé népszerű lépéssel igyekszik felrázni a globális médiaipart. A fizetőssé váló weboldalak között olyan nagynevű kiadványok szerepelnek, mint a The Times, a The Sun, vagy a News of the World.
A recesszió hatásaként összeomló hirdetési piac komoly hatással volt a médiára is, ennek kapcsán Murdoch kijelentette: az online médiában véget ért az ingyenes tartalmak kora. „A minőségi újságírás drága” – jelentette ki a médiamogul. „A digitális forradalom számos új, és olcsó terjesztési csatornát nyitott meg, ettől azonban a tartalom még nem vált ingyenessé. A jövőben ezért minden portálunkon fizetni kell majd a cikkekért.”
A News Corporation a júniusban véget ért pénzügyi évben 3,4 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetett el, főként bevételeinek drasztikus csökkenése miatt. Jelenleg csupán a Wall Street Journal oldalain kell fizetni a tartalomért, s mostanáig az általános vélekedés az volt, hogy az olvasók nem fizetnének az interneten elérhető tartalmakért.
Rupert Murdoch - komoly elvárások © AP |
Murdoch, saját bevallása szerint készíttetett egy felmérést a lehetőségről, és úgy fogalmazott, hogy hajlandó vállalni a rizikót, amely a fizetős modell irányába terelheti az iparágat. „Hiszem, hogy, ha sikerrel vesszük az akadályt, a média képviselői hamar követik majd a példánkat” – magyarázta a milliárdos üzletember.
Murdoch a mostani pénzügyi évben szeretné bevezetni a változásokat. Az arra vonatkozó kérdésre, hogy mivel védené ki a News Corp., hogy az olvasók az ingyenes portálokat válasszák a fizetős cikkek miatt, a mogul úgy válaszolt: „azáltal, hogy jobb minőségű tartalmat kínálunk az olvasóinknak, amelyet máshol nem találhatnak meg.”
A fizetős modellt kiterjesztik a népszerűbb bulvárlapokra is, Murdoch ugyanis komoly bevételt remél a hírességekkel kapcsolatos cikkektől. „Ha megfelelő bulvártartalmat tudunk szolgáltatni az olvasóinknak, hatalmas tömeget csábíthatunk magunkhoz.”
„Komolyan fogjuk venni a szerzői jogokat” – figyelmeztetett az üzletember, aki hangsúlyozta: súlyos következményei lesznek, ha a cikkek és fotók megjelennek máshol. A minőségi újságok közül Murdoch egyébként a Daily Telegraph cikkét említette a brit parlamenti képviselők kiadásaival kapcsolatban.
„Egy-egy ilyen anyag hatalmas érdeklődésre tarthat számot, biztos vagyok benne, hogy az olvasók minden további nélkül hajlandóak fizetni érte, hogy ilyesmit olvassanak” – tette hozzá. „Nagyon elégedettek leszünk, ha jelentős bevételeket tudunk majd elkönyvelni az újságok tartalmának digitális terjesztésén keresztül.”
Az ausztrál médiabirodalomhoz tartozó brit kiadványok reklámbevételei mintegy 14 százalékkal csökkentek a gazdasági válság miatt. A News Corp. globális újság-üzletágának teljes bevételei pedig 786 millió dollárról 466 millióra zuhantak. Az interaktív média divízióban komoly átszervezések emésztették fel a bevételeket, míg a Twentieth Century Fox filmstúdió éves profitja csupán 848 millió dollár volt, szemben a tavalyi év 1,24 milliárd dolláros bevételével.
A kábeltévé-csatornákból befolyó összeg 31 százalékkal emelkedett (1,67 milliárd dollárra), azonban a New Corp televízió-üzletága összességében komoly veszteségeket könyvelhetett el. Az amerikai Fox és az ázsiai Star hálózatokat is magába foglaló divízió óriási veszteségeket szenvedett: a befolyó profit a tavaly 1,12 milliárd dollárról mindössze 174 millióra esett vissza.