2009. március. 25. 11:19
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2009. március. 25. 11:43
Tech
Nem teljesen igaz, hogy fizetőssé válik a last.fm
Futótűzként terjed a neten a zenerajongók között a hír, hogy fizetőssé válik a last.fm. A "webkettes" közösségi szolgáltatások egyik kulcsszereplője zenei érdeklődési kör alapján történő ismerkedést, zeneajánlást tett lehetővé, statisztikákat nézhettünk magunk és mások hallgatási szokásairól és megnézhettük, milyen programok lesznek a környékünkön. Mindezek ingyenesek is maradnak.
A last.fm ugyanis csupán rádiószolgáltatását kötötte havi három eurós előfizetési díjhoz, kiváltságot ezalól pedig csak az oldal három legnagyobb hallgatótáborral bíró országa élvez: Anglia, Németország és az Egyesült Államok.
A cég bejelentését nem indokolja blogjában, az árak közlése mellett csak annyit írnak még, hogy a felhasználók próbaképpen 30 számot hallgathatnak meg ingyen az oldalon és remélik, mindez meggyőzi őket. Az igazi indok vélhetően az a nemzetközi licenszdíjakban rejlik, állítja a hírt a köztudatba juttató Mashable híroldal is, ugyanis ugyanilyen okok miatt kellett a Pandora zenehallgató és -ajánló rendszernek lezárnia határait 2007-ben: az oldal azóta csak az amerikai felhasználók számára elérhető.
A CBS médiacsoport birtokában lévő last.fm számára a havidíj bevezetése vélhetően szükséges lépés a szolgáltatás fenntartása érdekében, az ez ellen protestáló hallgatókat pedig joggal sértheti az egyértelmű jelzés, miszerint az oldal célpiacán kívül eső országok rontják a hirdetési hatékonyságot és ilyen szempontból nem is számítanak igazán. Mindettől eltekintve a last.fm-en regisztrált felhasználók a rádióhallgatáson kívül az összes többi szolgáltatást továbbra is ingyen vehetik igénybe.
A cég bejelentését nem indokolja blogjában, az árak közlése mellett csak annyit írnak még, hogy a felhasználók próbaképpen 30 számot hallgathatnak meg ingyen az oldalon és remélik, mindez meggyőzi őket. Az igazi indok vélhetően az a nemzetközi licenszdíjakban rejlik, állítja a hírt a köztudatba juttató Mashable híroldal is, ugyanis ugyanilyen okok miatt kellett a Pandora zenehallgató és -ajánló rendszernek lezárnia határait 2007-ben: az oldal azóta csak az amerikai felhasználók számára elérhető.
A CBS médiacsoport birtokában lévő last.fm számára a havidíj bevezetése vélhetően szükséges lépés a szolgáltatás fenntartása érdekében, az ez ellen protestáló hallgatókat pedig joggal sértheti az egyértelmű jelzés, miszerint az oldal célpiacán kívül eső országok rontják a hirdetési hatékonyságot és ilyen szempontból nem is számítanak igazán. Mindettől eltekintve a last.fm-en regisztrált felhasználók a rádióhallgatáson kívül az összes többi szolgáltatást továbbra is ingyen vehetik igénybe.