Kampány 2.0: minek köszönhette sikerét Obama?
Előfordulhat, hogy az internet nélkül Barack Obamából nem lett volna az Amerikai Egyesült Államok 44. elnöke. Sikere mögött nemcsak több millió szavazó, hanem webről irányított önkéntesek és a Facebook közösségi oldal egyik alapítója is áll.
© MTI/EPA |
Kampányának kezdetén, írja a Wired, Obama Joe Rospars politikai internetes stratégiai kommunikációs szakértőt és Chris Hughes-t, a Facebook egyik alapítóját is felkérte: feladatuk egy közösségi oldal, a myBarackObama.com megtervezése volt. Ez volt feltehetően az a pont, ahol az internet a politikai elit kizárólagos kampányeszközéből több millió amerikai önkéntes otthonává vált, akik szabadidejüket arra áldozták, hogy online kampányeszközeikkel támogathassák elnökjelöltjüket.
Pedig McCain kezdte |
A helyzet iróniája, hogy az internetet mint kampányeszközt először éppen McCain kezdte el használni még 1999-ben, bár akkor a kampányolás még csupán a célzott bannerhirdetések megjelenítését jelentette. |
Ami az adománygyűjtést illeti, Obama rekordmennyiségű, 600 millió dollárnyi támogatást gyűjtött össze több mint 3 millió amerikaitól, akiknek nagy része a weben adakozott. A befolyt adományokat sokkal hagyományosabb kampányolásra használták fel, például a kábeltévéket zsúfolták tele tévéhirdetésekkel: a TNS Media Intelligence felmérései szerint 2007. január 1. és 2008. október 29. között Obama 293 millió dollárt költött tévéhirdetésekre, míg McCain csak 132 milliót.
Obama kampánytörténete nagy részben szavazóinak története is, akik nemcsak a myBO.com-on, hanem a YouTube-on és számos más közösségi oldalon mozgósították az ott lévőket. Ralph Benko, a washingtoni Capital City Partners politikai konzultánscég igazgatója szerint az Obama-kampány igazi példája az alulról feltörekvő, open-source kampánynak, amely az emberek és a technológia igazi összefonódásának eredménye.