Tech techline.hu 2008. május. 14. 05:15

Az ingyenes MMORPG-k világa

Az ötletet az adta, hogy elég sok olyan freeware programot volt szerencsém tesztelni, amelyek...

Az ötletet az adta, hogy elég sok olyan freeware programot volt szerencsém tesztelni, amelyek messze jobban teljesítettek, mint fizetős társaik. Miért ne lehetne ez így a játékokkal is? Már hallom az olvasók racionális válaszát: azért, mert egy tömörítő program kifejlesztéséhez elég egy lelkes műszakis csapat, míg egy tisztességes játékon kábé annyian dolgoznak, mint egy hollywoodi produkción. Próbálkozni azért lehet.
A másik ok, amiért belevágtam (volna) - ez viszont nagyban befolyásolja és mérhetetlenül szubjektívvá teszi ezt a cikket – a következő: súlyos Diablo II fanatikus voltam, és hiányzott egy kis kaszabolás. Mivel a Blizzard, ahelyett, hogy elkészítette volna nekem a Diablo III-at, megcsinálta a WoW-ot, amellyel gyakorlatilag az egész műfajt jó időre az MMORPG irányába térítette el. Ez nem baj, csak én nem vagyok hajlandó havi több ezer forintot játékért kifizetni, tízezret egyszer még talán, de többet nem. Tehát régóta nem is nyúltam egyáltalán más játékhoz.
Ebből az következik, hogy sajnos az etalonból indulok ki, tehát elvárok egy a legfelső szintekig élvezhető, kihívást adó, de mégis teljesíthető fejlődési menetet, ízlésesen kialakított grafikai világot, ezerféle fegyvert, változatos szörnyeket, átgondolt kezelőfelületet, izgalmas harcot, valami tisztességes sztorit és jó zenét. Innentől kezdve látható, hogy elég nehéz a kedvemre tenni. Nem is nagyon sikerült.
Ha elgondolkozunk, hogy egy MMORPG miért ingyenes, akkor két ésszerű választ adhatunk rá. Azért, mert nem raktak bele pénzt, időt, vagy munkát, illetve azért, mert fizetősnek indult volna a dolog, de nem kellett senkinek. Szerencsére viszonylag kevés tartozik az első, viszont sajnos elég sok játék a második kategóriába.
A másik probléma, hogy a műfaj bajnokai valamiért a koreaiak. Nincs semmi bajom a koreaiakkal, de a játékkultúra terén van két nagy hátrányuk: imádják a mangát, és szeretik a húsdarálást. Ez azt jelenti, hogy az általuk készített játékok hősei és szörnyei a szivárvány minden színében pompáznak, ami valahogy nem illik bele a műfajról alkotott elképzeléseimbe. A darálás vagy grinding pedig azt jelenti, hogy végeláthatatlan számú szörnyet kell kinyírni, mire fejlődünk egy kicsit, és ez idővel iszonyú unalmas lesz. 
De lássuk a konkrét példákat: a sorrend nem tükröz semmilyen értékítéletet.

Archlord
Az Archlordnak elég jó grafikája van, körülbelül ennyi. Akkor állítottam meg a letöltést, amikor elolvastam róla egy kritikát, ami pár szóban így foglalható össze: akik nem értik, hogy miért jó egy MMORPG, így képzelik el a műfajt. A játékmenet unalmas, véget nem érő darálással, és a grafika is hamar elveszti a vonzerejét, amikor kiderül, hogy elég sivár a megvalósítás, a legtöbb szörny ugyanúgy néz ki. Persze koreai.

Szép, mangás grafika, de semmi több

Silkroad
A Silkroad, nem is titkolva az eredetét, a Távol-Kelet világát idézi, a Selyemutat kell bejárnunk, és útközben persze el kell tenni egy-két szörnyet láb alól. A grafikai megvalósítás magas szintű és eredeti, sokan írták erre a játékra, hogy elvarázsolja az embert. Sajnos azonban a Silkroad esetén sem fektettek túl nagy hangsúlyt a questek kidolgozására: a „menj és öld meg ezt meg azt a szörnyet, kapsz 1000 aranyat, vagy egy gyűrűt” szintnél nem jutottak tovább. Elég esélyes volt arra, hogy letöltsem, de valahogy engem jobban vonzanak a gótikus boltívek, a csillogó páncélok és az orkok, mint a kelet sejtelmes világa. Legalábbis ha játékról van szó. Megér egy próbát.

Fényjelenségek a Selyemút mentén


Hero Online és társai
Nagyon hasonló még a Hero Online is, szintén távol-keleti környezetben. Említésre méltó a Perfect World is, vagy a Rappelz, nagyjából ugyanaz a szellem, különböző köntösökben. Ha egész életünkben leküzdhetetlen vágyat éreztünk, hogy egy rókalánnyal harcoljunk – értsd lány, akinek róka füle és farka van, és mi vagyunk vele, nem ellene – akkor a Perfect World a tökéletes hely ezen perverzió kiélésére.

Egy tökéletes világban a lányoknak szőrös a fülük

Knight Online
Egyedül talán a Knight Online lóg ki a sorból, amely egy kiváló harcélményt nyújtó játék, annyi gond van csak vele, hogy este nagyon nehéz bejutni a szervereire, és ha mégis sikerül, kiderül, hogy mindenki török. Annak ellenére, hogy a Knight is egy koreai csoda, valamiért az Anatóliai-félsziget lakói kisajátították maguknak, úgyhogy egy alap nyelvlecke nem árt a csihi-puhi előtt. A játékos dolgát az elsőre átláthatatlan kezelőfelület és a tutorial gyengesége is nehezíti.

A valóságban nem néz ki ilyen jól


MU Online
A MU Online-t a koreai Diablo 3-ként is emlegetik, sok minden megvan benne, amit annak idején még beleraktunk volna a Blizzard remekművébe. Eléggé népszerű kis progi, még Magyarországon is komoly fansite-juk van. Gondoltam, ezúttal túlteszem magam azon, hogy a játékról készült screenshotokon lilában, hupikékben és rózsaszínben pompáznak a hősök: ennyit még ki lehet bírni. Az installálás után azonban elszomorodtam, a játék képi világa a játéktermi verekedős programok hangulatát idézi, a szörnyek is elég unalmasak, szóval nem tetszett. Ha így néz ki, akkor már inkább a Diablo I vagy a Baldur’s Gate.

Maple Story
Csak azért említem, mert elég sokan játszanak vele, de egyébként a 2D-s Marios, manga megjelenítés nálam teljesen kizárt, hogy bejöjjön.

Shadowbane
Sokan dicsérik ezt a programot, hiszen szakít a megszokott quest alapú játékmenettel, és a PvP ütközetekre helyezi a hangsúlyt. A céhek városokat építhetnek, amelyeket meg is lehet ostromolni, nagy csaták és párbajok adják a játék sava-borsát. A legtöbb jót erről az MMORPG-ről lehet olvasni, sajnos a grafikai megvalósítása erősen idejétmúlt, és nem igazán tudok a minotauruszok és egyéb antik szörnyek által benépesített világgal azonosulni, egyébként ajánlott.

De vajon van-e nála bikacsök?


Entropia Universe
A játék legérdekesebb tulajdonsága épp az, hogy mennyire is ingyenes. A virtuális világ mögött ugyanis egy nagyon is valóságos bank áll, ami valódi pénzre váltja a játékban megszerzett kreditet. Ennek megfelelően a különböző tárgyak is tulajdonképpen valódi pénzbe kerülnek, mert ha ingyen játszunk, akkor egy rongyos ruhán kívül semmit sem kap a hősünk. Ha nem akarunk fizetni az eszközökért, akkor meg is dolgozhatunk érte többféle módon, vadászattal, kereskedelemmel. Mindez azonban szörnyen időigényes.

Konklúzió: Ingyenes MMORPG-kből hatalmas a kínálat, de ha valóban minőségi programokkal akarjuk múlatni a drága időnket, akkor sajnos fizetni kell, mondjuk a WoW-ért, vagy a LotRO-ért. Én nem fogok: megvárom a Diablo III-at.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?