Zöld üzemanyaggal kísérletezik a Virgin légitársaság
A Virgin Atlantic légitársaságnak a repülőgépe vasárnap Londontól Amszterdamig repült úgy, hogy egyik motorját a kozmetikai iparban közkedvelt, kókuszolajból és a babassu pálma termésének az olajbából készült környezetbarát üzemanyag hajtotta. Sir Richard Branson a Virgin légitársaság elnöke „történelminek” nevezte a pillanatot, amely bebizonyította, hogy igenis lehet környezetbarát anyagokból használható üzemanyagot előállítani.
Sir Richard Branson és csapata, kókuszdióval © Rebecca Meckevitt |
Az Imperium Renewables (Seattle) társaság által készített keverék a Fülöp-szigeteken termesztett kókusz olajának és a brazil esőerdőkben őshonos babassu pálmák kókuszolajának az egyvelege. Mivel a keverék ültetvények és az esőerdők fáinak a felhasználásával készült, a Virgin és partnerei, a Boeing cég és a General Electric Aviation az üzemanyagot környezetbarátnak nyilvánította, és kijelentette, a keverékhez nem kellenek alapvető élelmiszerek előállításához szükséges források és hogy nem kell kivágni erdőket. Sőt, a babassu pálma miatt, pont ennek az ellenkezőjére van szükség, újraültetésre.
A tesztrepülés azt kívánta bizonyítani, hogy a motorok módosítása nélkül használható az új üzemanyag és a keverék jól viseli a repülési magasságon állandó fagypont alatti hőmérsékletet. Ugyan az új keverék a gép összes üzemanyagának mindössze pár százalékát alkotta, a földi tesztelések azt bizonyították, hogy akár 40 százalékos kerozinnal kevert benzin is jól tűrné a hideget.
A sajtótájékoztató alatt John Plaza az Imperium Renewables elnöke kilátásba helyzete, hogy hamarosan az egész légi közlekedés környezetbarát üzemanyaggal működhet majd. Az újságírók kérdésére, hogy hány hektár kókuszdió és pálma ültetvény kellene ehhez a remek tervhez, a társaság kénytelen volt bevallani, hogy a mostani keverék csak az „első lépés” a környezetbarát üzemanyag előállításban.
Nyilván nincs a földön annyi kókuszdió és babassu pálma a brazíliai őserdőkben, amennyivel el lehetne látni a világ légitársaságait. Úgy tűnik tehát, hogy a kozmetikai szerekhez használt olajokból készített üzemanyag egyenlőre csak a Virgin Atlantic-nak jut majd, de Sir Richard Branson nyomatékosította, hogy az általa pénzelt kutatások csak egyfajta elképzelést valósítanak meg és nem csak a saját légitársaságának jelentenek majd lehetőséget a klímaváltozást okozó gázok kibocsátásának csökkentését illetően, hanem minden más üzemanyagot használó cégnek. Mert környezetbarát üzemanyaggá alakítható olajat más forrásból is nyerni lehet.
„A Virgin útja lehetőséget nyújt minden légitársaságnak, amelyek komoly célul tűzték ki az emisszió csökkentését, hogy nekiláthasson a jövő üzemanyagának a kifejlesztéséhez. Olyan üzemanyagokat kell találnunk, amelyek gépeinket üzemeltethetik az elkövetkezendő időkben. Ilyen, könnyen előállítható, új-generációs olaj például a jathropa növény és az alga.”
A Jathropa egy bokros szárazságtűrő növény, amely a szubtrópusokon őshonos. Olajos terméséből hasonló környezetbarát üzemanyag készíthető, mint a kókusz-babassu elegy. A jathropa a sivatagos környezeteket jól tűri és olyan helyen is termeszthető lenne, ahol más növények nem maradnak meg, ezért erre a megoldásra nem kellene alapvető élelmiszerek előállítására használt termőföldeket áldozni. Ennek ellenére, ha a Föld légitársaságai jathropa olajjal akarnak repülni, körülbelül 1, 2 millió négyzetkilométert kellene beültetni a növénnyel és ez megint csak lehetetlen mennyiség. Ennek ellenére a D1 Oil nevű cég, amely ugyancsak bio-üzemanyagok kísérletezésével foglalkozik, az ötletre már lecsapott a lehetőségre és az elkövetkezendő négy évben 10 000 hektár beültetését tervezi.
Ami az algát illeti, az újságírók faggatására Marlin Dailey a Boeing európai részlegének az elnöke azt állította, hogy egy hektárnyi tó 75 000 liter bio-üzemanyagra elegendő algát tudna kitermeli egy évben. Ezek szerint egy Belgium nagyságú tó el tudna látni a Föld légitársaságait. Tudósítónk találkozott szakértőkkel a helyszínen, akik szerint sajnálatosan ennek a két-két és félszerese az igaz.
Meglehet, a környezetbarát üzemanyag fejlesztése sok hűhónak tűnik a semmiért, de a D1 Oil próbálkozásaiból és a tegnapi repülési próbából, amely mögött a világ egyik leggazdagabb embere, Sir Richard Branson milliárdjai állnak, másra is lehet következtetni.
„A globális felmelegedés mellett, négy-öt év múlva sokkal több üzemanyagra lesz szüksége az emberiségnek, mint amennyi rendelkezésre áll. Az árak az egekig szöknek majd, és ez a légi és vízi közlekedésben is érezhető lesz majd. Mindannyiunknak alternatív megoldásokon kell gondolkodnunk.” - nyilatkozta Sir Richard.
Arra, hogy ilyen kis idő alatt lehet-e megfelelő mennyiségű, alga, althorpa, kókusz és babassu alapú üzemanyagot előállítani, Sir Richard Branson azt felelte: „nem tudom, de meg kell próbálnunk minden tőlünk telhetőt megtenni, hogy ez lehetővé váljon.”
Krisztina O'Brien