Tech techline.hu 2007. december. 30. 05:45

Minden idők legbotrányosabb számítógépes játékai

Romanians in Space - öljünk magyar lázadókat!

Romanians in Space - öljünk magyar lázadókat!
Romanians in Space", azaz „Románok az űrben" (Romanii In Spatiu) a címe a 2 Bad Design játékának, amely már a megjelenése előtt óriási felháborodást keltett. Olyannyira, hogy állítólag Nagy Zsolt (Románia informatikai minisztere) is megkereste a fejlesztőket egy kéréssel, amelynek a lényege az volt, hogy ugyan már legyenek szívesek eltávolítani a játékból azt a részt, amikor magyarokat kell gyilkolni - egészen konkrétan a Star Wars univerzum paródiában „magyar felkelőket”. 

A játékban ugyanis „magyarok" személyesítették meg a felkelőket, és az egyik feladat az volt, hogy valamennyiüket le kell gyilkolni. A játék fejlesztőinek állítása szerint, semmilyen rasszista vagy nacionalista érzelem nem vezérelte őket, egyszerűen humorosnak érezték ezt a mozzanatot - később a politikai és sajtóvisszhang kapcsán eltávolították a „magyar lázadókat" a játékból. Mi, magyarok, mindezt nem éreztük túlzottan humorosnak.

Magyar lázadók?


Lula: The Sexy Empire - gyilkolni szabad, a szex tilos!
A „Lula" sorozat első része valószínűleg megelőzte korát, míg a további részek (Wet Attack - The Empire Cums Back, Lula inside és Lula 3D) már nem keltettek botrányt. Mindenesetre az 1998-es első rész bizony alaposan felkavarta a kedélyeket. 

A játékban egy pornófilm-rendezőt alakít a játékos. A játékment többnyire abban merül ki, hogy a főhősnőt, Lulát kell instruálni és hmm.... khmm.. különböző „jelenetekbe" helyezni. Bár a grafika inkább aranyos, mintsem erotikus, a játék tematikája sok szülőből felháborodást váltott ki - főleg az Egyesült Államokban, ahol, mint tudjuk, a filmekben is úgy van, hogy „egy cicit levágni lehet, de megcsókolni nem." A Lula játék részeit éppen ezért nem lehet kapni egyes államokban (pl. Kaliforniában), sőt, az amazon.com a mai napig „bojkottálja" a sorozatot. 

A dolog pikantériája, hogy míg mondjuk a „Soldier of Fortune" című játék, amelyben az ellenfelek gyakorlatilag darabokra szaggathatók (kezek és lábak repdesnek a képernyőn) kapható az Amazonon, a Lula már tabunak számít: pedig ez utóbbi igen „békés" játéknak mondható, legalábbis a leszakadó végtagok tekintetében.

Megölni szabad, megcsókolni nem...

Duke Forever - sosem lesz kész
Az első rész, a Duke Nukem 3D - azon felül, hogy forradalmasította az FPS (belső nézetes) játékok piacát, a maga módján kisebb botrányokat is kavart - köszönhetően a főszereplő „Duke" mocskos szájának (gondoljunk csak az elhíresült "... your face.. your ass.. whats the difference?" örökzöldre...), valamint a játékban szereplő, egyáltalán nem elhanyagolható mennyiségű sztriptíztáncosnőnek, akik amellett hogy pénzért megmutatták pixeles bájaikat, egy sörétes puska segítségével cafatokra lőhető objektumok is voltak egyben. 

Ez azonban még nem lenne elég, hogy a Duke bekerüljön minden idők legbotrányosabb játékainak listájába: az igazi botrányt a folytatás, illetve annak hiánya okozta és okozza. A 3Drealms az első rész sikere után rögtön belevágott a folytatásba - ez 1996-ban történt. A folytatás azóta készül (lassan tizenkét éve), így a Duke Forever a játékos társadalom és persze a sajtó szerint is, egyértelműen a „világ legtovább készülő játéka".  Egyesek szerint a „Forever" (örökké) jelző a címben a játék fejlesztési idejét hivatott sejtetni.

Majd kész lesz, ha kész lesz!


SWG - viszlát kétmillió előfizető!
A Sony által fejlesztett és üzemeltetett „Star Wars Galaxies" az egyik legsikeresebb és legnépszerűbb online szerepjáték (MMORPG) volt. Fénykorában a játék előfizetőinek száma meghaladta a kétmilliót - a Sony azonban, látva a nagy rivális, a World Of Warcraft térhódítását, úgy döntött, itt az ideje lépni. A „megújulás" érdekében fel is vettek egy „válságmenedzsert" (John Smedley), akivel csak egyetlen probléma volt: a Star Wars Univerzum (ami a játék alapját képezi) eléggé hidegen hagyta, illetve az online játékokhoz sem értett (tökéletes jelölt a posztra).  

A Sony 2005 novemberében radikális változtatásokat hajtott végre a játékon (ún. NGE-patch), egy csapásra megfosztva ezzel a sokmillió előfizetőt szeretett karaktereiktől, tárgyaiktól és egyéb dolgaiktól. Az újítás nem jött be: pár hónap alatt a játék előfizetőinek száma kétszázezerre, majd nyolcvanezerre apadt, a Sony húzása pedig mint a világ leghíresebb játékffejlesztési bakija vonult be a játéktörténelembe. A bukás anyagilag és erkölcsileg sem utolsó, a CNN-től a New York Timesig mindenki hírezte, John Smedley pedig bevonult a játéktörténelembe, mint „az ember, aki több millió játékost tud elzavarni hónapok alatt." Az SWG azóta sem tud magához térni ebből a sokkból, jövőre be is zárja kapuit - pedig a szaksajtó szerint minden idők legjobban kidolgozott online szerepjátéka volt.  Így buknak el a hősök....

Hogyan kergessünk el pármillió előfizetőt...


GTA - botrány a köbön

A Grand Theft Autó sorozat valamennyi részéhez fűződik valamilyen botrány: a lavinát Jack Thompson, egy floridai ügyvéd indította el, aki civil szervezetekkel összefogva próbálta bojkottálni a sorozat játékait, mondván, a játék erőszakos, rasszista és szexista. Ami igaz is: ez a játék ugyanis erőszakos, rasszista és szexista - de nem jobban, mint bármelyik, a mozikban vetített B kategóriás krimi. 

A GTA ugyanis egy interaktív „krimi" vagy gengsztertörténet, mindemellett a világ egyik legnagyobb példányszámban eladott játéka konzolon és PC-n is. Jack évek óta harcol a sorozat ellen, véleménye szerint ugyanis ezek a játékok „... nagyban súrolják a morális bűncselekmény fogalmát."  Eddig indított pereskedései a kiadó (Rockstar) ellen azonban rendre elbuktak, Jack azonban, több tízezer, vérszemet kapott USA-béli anyatigrissel együtt nem adja fel: tüntetnek, perelnek, és minden létező fórumon bojkottájlák a játékot. Hogy miért pont ezt a játékot (hiszen nagyjából minden második számítógépes játék ilyen), azt nem lehet tudni. Persze a GTA körül egyéb botrányok is vannak: a GTA - San Andreas című epizódban például a fejlesztők "bennfelejtettek" egy mókás opciót: nevezetesen a főhős ennek az opciónak a segítségével magáévá tehette virtuális barátnőit. A mozdulatok és az interaktív lehetőségek elég jól ki voltak dolgozva, bár a fejlesztők elmondása szerint ők ezt csak a saját szórakoztatásukra programozták a kódba, a játékot megvásárlók számára ez az opció elérhetetlen. 

A baj azonban az volt, hogy magát a kódot nem törölték, csak „elérhetetlenné" tették - a mai fiataloknak pedig egyáltalán nem gond egy kis „hekkelés" - a Hot Coffe néven elhíresült kiegészítés lehetővé tette, hogy a lövöldözés mellett a játék főhőse a szex örömeinek is hódoljon. Ez már több volt a soknál - mint fentebb már említettük, Amerikában lőni szabad, de szexelni nem - a bíróság tehát kötelezte a kiadót, hogy több millió példányt vonjon vissza az üzletek polcairól, és csak akkor fogalmazhatják újra a játékot, amikor az „ártalmas kód" már valóban kikerült belőle. A cégnek ez nem kevés bevételkiesést okozott (persze még így is bőven nyereségesek). 

Véletletnül bennemaradt a kódban a szex...


Postal - a legbotrányosabb
A Running With Scissors által fejlesztett játékok, a Postal, illetve folytatása a Postal 2 minden idők legbotrányosabb játékai között is "királynak" számítanak. A Postal ellen a homoszexuális nemzetközi szervezetektől kezdve, Arnold Schwarzenegger kormányzón keresztül mindenki felemelte a hangját - pillanatnyilag tizenhárom országban van betiltva a játék, és ez a lista egyre csak bővül. A felháborodás némileg érthető: a Postalban egy békés kisváros lakóit lehet lángszóróval felgyújtani, levizelni, cafatokra lőni, benzinnel leönteni és meggyújtani, illetve ollóval és egyéb éles szerszámokkal kaszabolni. Ennél több története nincs is a játéknak - a sztori szerint „Postal Dude", a főszereplő egy nap rosszkedvűen ébred, és ennek kapcsán lángszórót ragadva a közeli játszótéren kezdi kalandjait. A Postal a mai napig a „világ legtöbb országában betiltott játék" cím birtokosa - Magyarországon kapható. A játékból azóta film is készült, a világ legrosszabb rendezőjének (Uwe Boll) gondoskodásában.

Vannak itten hulla hegyek, hadd játszon a hülyegyerek:-)





Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.