Tech techline.hu 2007. november. 12. 05:00

Vista és a játékok

Eltelt nyolc hónap a Vista megjelenése óta, így a hardvergyártóknak...

Eltelt nyolc hónap a Vista megjelenése óta, így a hardvergyártóknak és a játékprogram-készítőknek is volt némi idejük arra, hogy alkalmazkodjanak valamennyire a Vistához (és a DX10-hez), a Microsoftnak pedig arra, hogy kijavítsa a Vista (és a DX10) megjelenése óta felszínre került hibákat.
Emlékezhetünk rá, hogy kezdetben voltak nehézségek, amelyek egyrészt az nVidia és az ATI gyermekbetegségekkel küszködő meghajtóprogramjainak a számlájára volt írható, de legalább ennyire a Vista hardver/szoftver layerét is okolhatjuk a kezdeti inkompatibilitási, minőségi és sebességbeli problémák miatt. Ami a Vistát illeti, a legfontosabb javítások nyár végén érkeztek meg, a KB938979-es és KB938194-es patchek személyében, de ekkortájt már a GPU-gyártók meghajtóprogramjai is kellően stabilnak bizonyultak ahhoz, hogy ne csak a bátrabbak kezdhessék el a játékokkal való kísérletezgetést. A driverek sebességbeli optimalizációja ezután kezdődött el, s azóta is folyamatos.

Vista és a DX9-es játékok
A Window 98 és a Windows XP közötti váltásnál rengeteg olyan játékot találhattunk, amelyek az XP alatt nemhogy lassabban, de egyáltalán nem futottak. Sokan azt várták, hogy ez a jelenség az XP és a Vista közötti váltásnál is megismétlődik majd, a valóságban azonban alaptalannak bizonyultak ezek a félelmek. Legalábbis, ha a fenti patcheket telepítjük és friss videokártya meghajtóprogramokat használunk, nem kell félnünk attól, hogy a korábbi, jól megszokott játékaink nem indulnak majd el, vagy hogy lassan futnak majd. Egy átlagos konfiguráción mérve a különbség 5% alatti (ez néhány fps), amit a legtöbb esetben egyáltalán nem is lehet észrevenni.
Ennél sokkal érdekesebb, hogy a különbségek nem minden esetben az XP javára döntenek. Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy a Vista erőforrás-kezelése, ezen belül is elsősorban a több processzor(mag) kezelése kiforrottabb, mint amilyen az XP esetében volt, s ez a többprocesszoros üzemmódot támogató játékok esetében már a Vista felé billentheti a mérleg nyelvét.
Ahhoz persze, hogy a Vista alatt a játékok megfelelően fussanak, egy gyors alapgépre is szükségünk, van, amely az operációs rendszer igényeinek bőven megfelel. Ha ugyanis a gép már a Vista alatt is megrokkan, a játékoktól sem várhatunk túl sok jót. Ajánlott kétmagos (vagy négymagos) processzort használni, a 2 GB RAM pedig egyenesen kötelező.

Mit tud a DX10?
A DX10 API-t teljesen újraírták a programozók, hogy egy stabilabb, gyorsabb és rugalmasabb felület születhessen meg. A változtatások célja alapvetően nem újabb effektek beépítése volt, hanem a 9-es verzióban lévő szűk keresztmetszetek kiiktatása, s ezzel a hatékonyság növelése, amelynek eredményeképpen végső soron a kép összetettsége és/vagy minősége növelhető. A DirectX 10-be a Shader Model 4.0-s változata került. Míg a korábbi verziókban a pixel és vertex shaderek (a képpontok illetve a speciális effektek kiszámolásáért felelős egységek) különböztek, a DX10-ben a Unified Shader Model  mindkettő feladatával (plusz a DX10-ben megjelent geometriai számításokkal is) megbirkózik. Ennek a felépítésnek a legfontosabb előnye, hogy a GPU erőforrásait dinamikusan oszthatjuk szét, attól függően, hogy az adott szituáció (amely akár játék közben is változhat) több pixel vagy több vertex számítást igényel-e, s így végső soron az eddiginél összetettebb és/vagy jobb minőségű grafikát állíthatunk elő.

Nem valódi a kép, de 1-2 éven belül a DX9 és DX10 között ekkora különbség is lehet

DirectX 10 kompatibilis videovezérlővel elsőként az nVidia rukkolt ki, mégpedig a 8800-as sorozattal, de természetesen azóta már az ATI is piacra dobta saját kártyáit. Ha a pénz nem akadály, a legnagyobb teljesítményt az nVidia GeForce 8800 GTX vagy Ultra kártyák adják, de a felsőkategóriába tartozik a 8800 GT, az ATI részéről pedig a HD 2900 Pro is. Szerényebb teljesítményt nyújtanak, de sokkal kedvezőbb áron az nVidia termékpalettájáról a 8600GT, illetve az ATI HD 2600 GPU-kat  tartalmazó videovezérlők.

Hamarosan itt az újabb verzió
A korábbi verziók esetében is bevett gyakorlat alapján a DX10-hez is hamarosan érkezik az első frissítés. Ez azért lehet kicsit meglepő, mert míg a korábbi platformoknál az „alapverziónak” is volt ideje elterjedni, a DX10 frissítése úgy fog megtörténni, hogy azt valójában még szinte senki sem használja. A DX10.1 a tervek szerint 2008 januárjában jelenik majd meg, a Windows Vista első javítócsomagjával (Service Pack 1) együtt. A fontosabb változások: Shader model 4.1 támogatás, új utasítások támogatása, valamint a korábbinál is nagyobb rugalmasság a képkezelésben. Azárt ne ijedjünk meg, ez nem jelenti azt, hogy a most megvásárolt DX10-es kártyát máris lecserélhetjük: a DX10.1 visszafelé tökéletesen kompatibilis lesz. Azt, hogy a mostani GPU-k is futattják-e majd a DX10.1-es kódokat (nyilván lassabban, mintha kimondottan a 10.1-es verzióhoz készített grafikus processzort használnák), egyelőre még nem tudni biztosan.

Az egyik legjobban várt játék, a Gear of War sem nyújt igazán jobb látványt DX10-zel

Hiányoznak a DirectX 10-es játékok
Ahhoz, hogy a játékélmény valóban nőhessen, nemcsak Vistára és DX10-es GPU-ra van szükségünk, hanem egy olyan játékra is, amelyik kihasználja az interfész előnyeit. Ilyenből egyelőre nagyon kevés van: Flight Simulator X - Acceleration, Crysis, Gears of War, World In Conflict, Alan Wake, Unreal Tournament 3, Hellgate – London, Age Of Conan, Company Of Heroes, Bioshock, Call of Juarez, Lost Planet – Extreme Condition, Call of Duty 4 szerepelnek a már kapható, illetve hamarosan megjelenő játékok listáján. A következő évben bizonyosan javulni fog a helyzet, több tucat program megjelenésével.

Ezek a játékok DX9-es és DX10-es motorral is rendelkeznek, s Vista alatt kiválasztható, hogy melyik API-t szeretnénk használni. Egyelőre érdemes a DX9-es motor mellett maradni, ez 10-30%-kal gyorsabb, azonos minőségi beállításokkal. A DX10 mellett egyelőre csak az szólhat, hogy az Ultra High minőségi beállítás – több játéknál is –alapesetben csak DX10-es rendszerben választható ki, azonban egy egyszerű Registry bejegyzés módosításával ezt az opciót DX9 alatt is előcsalogathatjuk.
Összességében a DX10 semmiképpen sem vakvágány, de mindenképpen várnunk kell még 1-2 évet, amíg elterjed; a DX10.1, az újabb és erősebb hardverek és persze a kimondottan DX10-hez készített játékok idővel megadják majd a szükséges löketet.
Ha pedig valaki DX9-es kártyát használ, s fejlesztés nélkül akar Vistára váltani, nyugodtan megteheti; a DX9-es játékok túlnyomó többsége minden gond nélkül elindul az új operációs rendszer alatt is, sőt, két- vagy négymagos CPU-val és többprocesszoros üzemmódot használó játékoknál még minimális sebességnövekedésre is számítatunk.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.