2007. december. 04. 10:05 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2007. december. 04. 10:11 Tech

Torontóban pusztít a japán mobilmánia

A japán mobildivat egyik alapvető kelléke érkezhet az elkövetkező hónapokban Kadanába és Észak-Amerikába. A Luna Development által meghonosítandó technika nem más, mint a csak mobilokkal értelmezhető vonalkód, amely a szigetországban több mint tíz éve csak QR Code néven ismert.

A QR Code alapjai
A vonalkódok új, ötletes fajtáját még 1994-ben alkotta meg a tokiói székhelyű Denso Wave Inc.

A négyzetes formába helyezett, absztrakt mintára emlékeztető QR (Quick Response) vonalkódot csak fényképes mobillal vagy PDA-val lehet olvasni. Az eszközre telepített ingyenes program "kiolvassa" a lefotózott képből az információt, amely maximum 7089 számjegyet, 4296 alfanumerikus karaktert vagy 1817 japán írásjelet tartalmazhat.

A QR Code-okban így rejthetőek el azonnal megtekinthető webcímek, telefonszámok vagy szabad szemmel nem látható szöveges információk.
"A QR Code-ok alapvető funkciója az, hogy eltörlik a gépelés szükségességét, levehetünk velük egy kódot bármilyen nyomtatott médiáról és átvihetjük elektronikus formába", nyilatkozta Greg Hayden, a torontói Luna Development technológiai vezetője. A szigetország után ugyanis Kanadában, illetve Észak-Amerikában is hamarosan várható az új divat elterjedése. A Luna az általa fejlesztett Blitzkap, illetve Blitzkap X nevű programok birtokában tárgyal jelenleg kanadai mobilszolgáltatókkal.

Az új, ingyenes QR-olvasó programok bármilyen, Windows Mobile 5 vagy 6 alapú, legalább 3 megapixeles fényképezőgéppel felszerelt eszközön futtathatók. Az Info-Tech Research Group fő kutatóelemzője, Michelle Warren szerint a technológia hiánypótló a huszas éveiben lévő, főként városi célközönség, illetve az őket megcélzó cégek számára.

Hayden szerint a szórakoztatóipari cégek, például az új albumaikat hirdető kiadók a tömegközlekedési eszközökre helyezett hirdetéseken helyezhetnek el ilyen QR-kódokat, a mobiltulajok pedig úgy szerezhetnek további információt az albumról, ha lefotózzák a hirdetést, nem kell mobiljuk böngészőjébe hosszas webcímet gépelni.

A Blitzkap át tudja alakítani a QR-képeket weboldalakra vezető linkekké, mobilképernyőkön megjeleníthető szöveggé, mobilnévjeggyé, telefonszámmá, rövid szöveges üzenetté, fotóvá, illetve video- vagy audioklippé.