2007. november. 06. 07:30 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2007. november. 05. 22:14 Tech

Nem érdeklik a japánokat a személyi számítógépek

Egyre csökken a japán háztartásokban a számítógépek jelentősége: szerepüket az okostelefonok, az internetes kapcsolattal is bíró játékkonzolok és a hasonló elektronikus készülékek veszik át. A síkképernyős tévék viszont egyre nagyobb sikernek örvendenek - derül ki a Yahoo beszámolójából.

Az IDC piackutató cég adatai szerint a japán számítógép-szállítmányok mennyisége öt negyedéven keresztül csökkent megállás nélkül. 2007 második negyedévében az asztali számítógépek forgalma 4,8, a laptopokéi 3,1 százalékkal esett vissza. "A fogyasztókat már nem érdeklik a nagyobb tárhelyű merevlemezek vagy a gyorsabb processzorok, ezek nem olyan izgalmasak, mint például egy nagyobb tévékészülék. A japán gyerekek mobilokkal nőnek fel, nem számítógépekkel. A PC-k jövője nem valami fényes" - nyilatkozta az AP japán újságírójának Masahiro Katayama, az IDC kutatási csoportjának vezetője.

A japán belügyminisztérium egy 2006-os felmérése szerint a japánok több mint fele emailezik és csatlakozik az internetre mobiltelefonjáról. Ugyanezen tanulmányból kiderül, hogy a mobilozó japánok 26 százaléka kevesebbet használja otthon emailezésre számítógépét, 4 százaléka pedig egyáltalán nem használja otthoni gépét leveleinek olvasására. A leggyorsabban fejlődő közösségi oldalt, a Mobagay Townt csak mobillal lehet elérni, a nagy látogatottságú közösségi oldalakat (mint amilyen a mixi, a Facebook vagy a MySpace) telefonnal is lehet nézni és szerkeszteni, a YouTube esetében ugyanez a helyzet.

"Nincs mit tagadni, a PC-k elvesztették vonzerejüket a japán vásárlók szemében" - árulta el Hiroyuki Ishii, a NEC értékesítője. "Egyre kevesebb dolgot tud csinálni egy PC, teljesen el fog értékelenedni, ha nem találnak ki hozzá valami igazán nagy áttörést jelentő dolgot." A NEC, az ország legnagyobb PC-gyártója 2006 óta kénytelen szembenézni csökkenő eladásaival, amelyek 2007 első negyedévében az előző évhez képest 14 százalékkal csökkentek. Szeptemberben az Amerikában ragyogó eladásokat produkáló Apple is 5 százalékos visszaesést jelentett be a szigetországban 2006-os adataihoz képest.

Egyes elemzők azonban más okokra is hivatkoznak. "A japánokról ugyan az a kép él másokban, hogy munkamániások, de tudni kell, munkájukat nem viszik haza. Mihelyst kiléptek az irodájukból, az tökéletesen elég nekik, ha mobiljukon olvashatják e-mailjeiket vagy ha arra tölthetnek le zenéket" - nyilatkozta Damian Thong, a japán Macquarie Bank technológiai elemzője.