A 90-es években a webdizájn egyszerűen nem létezett:-) Mindenki próbált valami...
A 90-es években a webdizájn egyszerűen nem létezett:-) Mindenki próbált valami áttekinthetőt és mégis "modernet" alkotni, ennek eredményeképpen a hőskor weboldalai tele voltak keretekkel, táblázatokkal (a stíluslapok sem igen léteztek még, szóval ezek az oldalak kódszinten is igen kaotikusak voltak) - nem is beszélve arról, hogy web2.0 szolgáltatásokról akkoriban még csak álmodni lehetett... És persze ott voltak az animált GIF-ek és a mindenféle JAVA megoldások...
Napjainkra kicsit letisztult a kép: a stílusok (CSS) sok tördelési/dizájn és kód-problémát megoldottak (viszlát <table> utasítás, mindörökre!), a FLASH és a séávszélesség drasztikus növekedése pedig teljesen új távlatokat nyitott a dizájnerek és a tartalomszolgáltatás számára is. Nosztalgiázni azonban jó (és tanulságos), tekintsük át kedvenc oldalainkat: milyen változásokon estek át az utóbbi tíz évben!
Úgy illik, hogy a visszatekintést kezdjük saját házunk táján: mint a mellékelt ábra mutatja, az 1997-es hvg.hu főoldal, és a jelenegi hvg.hu site bizony igen különböző - ez a példa persze sarkalatos, hiszen a HVG 1997-ben még nem nyújtott tartalomszolgáltatást, így a régi verzió csupán egy ún. "landing site" volt.
De lássuk például az Index kezdőlapját: a 2001-es verzió olyan jól sikerült, hogy a mai napig megállná a helyét (szerintünk), bár a struktúra talán egy kicsit bonyolult volt. A legutóbbi dizájnváltás határozottan jót tett az Index-nek, bár vannak olvasók aki a mai napig hiányolják a "hagyományosabb" felületet. Az Index az egyik legtöbb fejlődésen/struktrúraváltáson átesett portál.
Az Origo is igen jelentős átalakuláson esett át: a 2001-es verziót inkább amolyan "vizsla és linkgyűjtemény" volt, némi tartalommal fűszerzve - ez a kép napjainkra megváltozott: az Origó immáron CNN.com által elindított, és a web2 világában egyeduralkodó "all-in-one" trendet követi (azaz minden szolgáltatás a főoldalon). A két verziót elnézve mintha nem is ugyanazt a site-ot látnánk, pedig mindekettő az Origó, csak éppen az egyik sokkal öregebb:-)
A NASA sem panaszkodhat: az 1998-as és a 2007-es NASA honlap jól példázza, hogy tíz év alatt gyakorlatilag minden megváltozik egy site életében: a külsőtől kezdve a tartalmi-koncepción keresztül egészen a struktúráig. Érdekes módon, a régi NASA site (bár tény hogy iszonyúan néz ki), sokkal könyebb navigációt tett lehetővé, mint a jelenlegi, már emlegetett "all-in-one" megjelenés. De ez sajnos mindenütt jellemző: az oldalak szebbek és jobbak (tartalmasabbak) , a navigáció viszont bonyolódik. A fejlődés átka:)
És ha már annyit emlegettük: lássuk az abszolút irányadót, a dizájnerek (többségének) szent-grálját, az egyeduralkodó CNN.com-ot. A 2001-es kéthasábos (plusz menü) verzió akkoriban diktálta a trendet, a szolgáltatások és alrovatok növekedésével viszont a CNN is kénytelen volt váltani (nem is egyszer). Itt is érvényes az észrevétel: a 2001-es site-on jóval könyebb volt navigálni mint a jelenlegin, cserébe viszont a mostani CNN sokkal több tartalmat és interaktív szolgáltatást nyújt.
Ha valakit részletesebben érdekel a téma, csak utazzon vissza az időben: a "Wayback Machine" azaz az Internet Archive segítségével bármilyen oldal régebbi verzióit megtekinthetjük (sőt olvashatjuk is).