2004. december. 07. 16:07 Utolsó frissítés: 2004. december. 07. 16:12 Tech

Rákkeltő lehet az új kocsik szaga?

Fejfájást, hányingert és szédülést okozhatnak az új gépkocsik belső terében lévő vinil-és műanyageszközök által kibocsátott gázok, amelyek kémiai összetételüket tekintve több rákkeltő anyaggal is kapcsolatba hozhatóak – állapították meg ausztrál kutatók.

Az újonnan készült gépkocsik belsejében lévő anyagokból kipárolgó gázok között ott van a közismerten rákkeltő benzol, a gyulladást okozó hatású aceton, a toxikus etylbenzol, valamint a magzatméregként ismert xilol izomer. Az egyik esetben benzolból a megengedett mennyiségnek ötszörösére bukkantak a kutatók a kocsi belsejében.

„Előfordulhat, hogy valamilyen okból otthon, vagy a munkahelyen szennyezettebb levegő vár ránk, mint az utcán, így az is elképzelhető, hogy az ember új kocsijába beülve is veszélyes mennyiségű káros anyagot kénytelen beszippantani. Néha elegendő a mérgező anyagok néhány perces belélegzése a súlyos balesetet okozó rosszulléthez" – figyelmeztettek a Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO) megbízásából készített vizsgálatot végző kutatók.

Sokan hallottak már történeteket autósokról, akik új kocsijukba beülve rosszul lettek, fejük fájt, nehezen szedték a levegőt, puffadtnak érezték magukat – tették hozzá. Felhívták a figyelmet arra is, hogy az új gépkocsik belsejében terjengő gázok hosszabb időn át való belélegzése nem csak rosszullétet, hanem rákot okozhat, míg a bennük lévő xilol izomer nevű méreg a magzatokban idézhet elő fejlődési rendellenességeket. A CSIRO kutatói javasolták, hogy az új kocsik tulajdonosai a használatba vételt követő első hat hónap alatt gondoskodjanak arról, hogy az autó belsejében állandóan friss levegő keringjen.

Az autóipar a vizsgálati eredményének nyilvánosságra kerülése nyomán azonnal tiltakozását jelentette be. Az ausztrál autógyártók szövetségének szóvivője szerint az emberek a mindennapi élet egyéb területein naponta ki vannak téve a kocsik belsejében lévő műanyagok által kibocsátott gázok hatásainak. Az idézett rosszullétek pedig – hangoztatta a szóvivő – feltehetően túlérzékeny személyek beszámolói alapján kerültek a vizsgálati anyagba. (Panoráma)