Sport Vincze Szabolcs 2011. július. 14. 23:58

Új rekord, törött árboc és mentés a 43. Kékszalagon

Litkey Farkas saját rekordját megdöntve tizedszer is az élen végzett az idén Kékszalag Telekom Nagydíjnak nevezett Balaton-kerülő vitorlásversenyen, de a több mint ötven éve felállított időrekordnak nem sikerült a közelébe érnie. Az éjszaka folyamán feltámadt viharban számos hajó zátonyra futott, árboca eltört, és több száz embert kellett menteni. Sokan feladták a versenyt.

Este 21 óra 23 perckor Litkey Farkas és csapata beért a 43. Kékszalag Telekom Nagydíj vitorlásverseny balatonfüredi céljába. A légvonalban mintegy 150 kilométeres távot a Budapest Bank Lisa 12 óra 23 perc tette meg, azaz a kettőből végül csak egy rekordot sikerült megdöntenie, mert mintegy két órával elmaradt a Nemere II 1955-ben felállított 10 óra 40 perces rekordjától.

A balatonfüredi parton már kora reggel készülődtek a csapatok. „A hajót ugyan már tegnap este összeraktuk, mégis, a készülődés az indulás előtt gyorsan és idegesen szokott zajlani” - mondta még a stégen a hvg.hu-nak Molnár Judit, a kétszeres Kékszalag-győztes Manual kapitánya. Ez a hajó 1993-ban szállt be a tókerülő verseny küzdelmeibe, rögtön győzelemmel nyitott, amit két évre rá megismételt.

Szélcsendes rajt - kattintson a képre, és tekintse meg Nagyítás Fotógalériánkat!
Stiller Ákos

Ma már más a helyzet, de a kormányos tisztában van a lehetőségekkel. „A mezőnyben van nagyjából 150 gyors hajó, és bár mindenki azért száll versenybe, mert nyerni akar, sokuknak tulajdonképpen nincs reális esélye. Körülményes mintegy hatszáz hajóra figyelni, az idén ráadásul csúnya időt, azaz kánikulát jósolnak, csak estére ígérnek frontot, ami egyelőre megjósolhatatlan, mennyire lesz jó nekünk.”

Az indulók zöme a rajt előtt egy órával már kihajózott, majd reggel 9-kor a nagy hőségben és gyenge szélben összesen 589-en rajtoltak el. A tavaly csak negyedikként végzett, idén azonban tizedik győzelmére készülő Litkey a rajtnál beragadt, így azonnal hátrányba került. A könnyű, nagy vitorlázattal rendelkező esélyesek gyorsan megléptek, de a mezőny nagy része lassan haladt, az utolsó hajók például csak délután öt óra után hagyták el a szélcsendes Balatonkenesét.

Litkey Farkas és a Lisa végig nagy versenyt vívott a Vodafone-Budacash Principessával, mely délután fél egy körül, a tihanyi "csőben" (szorosban) való első áthaladáskor még 1-1,5 kilométerrel vezetett is. A Balaton nyugati medencéjében aztán feltámadt a szél és fordított a kilencszeres győztes, Keszthely előtt az élre állt.

Kattintson a képre, és tekintse meg Nagyítás Fotógalériánkat!
Stiller Ákos

Igaz, nem végleg, mert Badacsonynál még egyszer visszaelőzött a Principessa, a lendület azonban csak Szigligetig tartott, a Tihanyi-szorosban már újra Litkey vezetett, előnye több kilométeres volt. A két, végső győzelemre is esélyes hajó közötti különbség a befutó előtt is minimális, mindössze negyedóra volt, végül Litkey kormányozta célba először a hajóját, immár tizedik alkalommal, bár az időrekordnak nem sikerült a közelébe kerülnie.

A szél viszont az előrejelzéseknek megfelelően időközben felerősödött, az Adriáról megjött a front, a zivatarok miatt néhol 90 km/órás erősségű lökéseket is jósoltak. Szigliget környékén több hajó is bajba sodródott, elsőként a Bankkonzult nevű 70-es cirkáló árboca tört el, de az eset nem volt egyedülálló.

Később a viharos körülmények és az erős szél miatt több hajó is zátonyra futott, több ember pedig a vízbe esett. A hivatalos jelentések szerint péntek reggelig több mint 350 ember szorult  a Magyar Vitorlás Szövetség és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata közös mentőcsapatának segítségére, közülük 57-et a vízből kellett kimenteni. A versenyt eddig mintegy 160 hajó fel is adta.

A mezőny nagy részének pénteken várható az érkezése, de a dobogósok már csütörtök este megvoltak (1. Budapest Bank Lisa - Litkey Farkas, 2. Vodafone-Budacash Principessa - Rauschenberger Miklós, 3. Sponsor Wanted - Király Zsolt), és 23 órával a rajt után több mint kétszáz hajó ért célba. Hivatalos eredményhirdetés szombaton várható.

ÉRDEKESSÉGEK A KÉKSZALAG TÖRTÉNETÉBŐL

A Hungária Yacht Club 1934-ben hirdette meg az első Kékszalag versenyt, melynek az volt a célkitűzése, hogy egy olyan Balaton-kerülő gyorsasági versenyt indítsanak, amelyen osztályra és nagyságra való tekintet nélkül bárki részt vehet. A szabályok idővel módosultak, ma évente váltakozik a klasszikus és a nyílt verseny. 2014-től viszont már csak nyílt versenyek lesznek.

 

A legsikeresebb hajó a Kékszalag történetében az idén is induló Tramontána, amely 1940 és 1989 között hét alkalommal diadalmaskodott. A legendás vitorlás első győztes kormányosa Kultsár Istvánné volt, aki 1942-ben újra megnyerte a versenyt.

 

A legemlékezetesebb év a Kékszalag történetében 1955, a rekord éve. Ekkor kerülte meg Németh István a Nemere II-vel 10 óra 40 perc alatt a Balatont, ezt pedig a mai napig nem tudta senki megdönteni. A 75 lábas cirkáló eddig összesen ötször nyert.

 

A Kékszalagot nem minden évben tartották meg. Eleinte csak a páros években rendeztek versenyt, majd a második világháború alatt szünetelt a kiírás. 1947 után a páratlan években rendezték meg egészen 2001-ig, azóta évente.

 

A Kékszalag történetében a legeredményesebb kapitány Litkey Farkas, aki eddig tízszer végzett az élen, 2001-2009 között minden évben, majd egy kihagyás után 2011-ben is. Hajói a Pleasure, a Gardazzurra, a Lisa, a Clan Des Team voltak, 2010-ben katamaránnal próbálkozott.

 

A majdnem rekord. Litkey Farkas 2003-ban ugyan 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisával, ez azonban a Balaton alacsony vízállása, a beljebb hozott bóják és az ebből fakadóan rövidebb útvonal miatt nem számított új rekordnak.

Vincze Szabolcs

párizsi olimpia 2024