Sport hvg.hu 2011. március. 01. 15:42

Több előzést a Forma-1-ben: jönnek a mesterséges esős futamok

Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója szerint izgalmasabbá kell tenni a futamokat oly módon, hogy a futam közben mesterséges esőt hoznak létre.

Az eső mennyivel veszélytelenebb a DRS-nél?
AP

A 80 éves üzletember a versenynaptárat már-már maximalizálta, de nem lankad, úgy érzi, nem csak sűrűbbé, de izgalmasabbá is kell tenni a Forma-1-es sorozatot. Legújabb ötlete szerint öntözőberendezést kellene lehelyezni a pályák mellett, amit futam közben váratlanul be lehetne kapcsolni, és mesterségesen esőt imitálni.

„Nézzék meg a mostani futamokat - nyilatkozta a Forma-1 hivatalos honlapjának Ecclestone, akinek egyelőre az érmes rendszerét sem szavazta meg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). - Kicsit egyhangú, hogy előzni már-már lehetetlen, mert a száraz pályákon a gumikopás miatt mindenki az ideális íven próbál menni, hogy elérje a legmagasabb sebességet.”

„Vizes pályán egészen más a helyzet. A legizgalmasabb versenyek mindig is esőben voltak, úgyhogy itt az idő, hogy elgondolkodjunk az esőcsináláson. Nem lenne nehéz kiépíteni egy locsolórendszert a pályák mellett. Miért ne üzemelnénk és kapcsolnánk be mondjuk húsz percre vagy az utolsó tíz körre? Két perccel előtte szólnánk a csapatoknak, az izgalom garantált lenne.”

A Forma-1 legutóbbi, előzéseket segítő szabálymódosítása a DRS-rendszer (drag reduction system) bevezetése volt tavaly. Ez megengedte a pilótáknak, hogy a kocsik hátsó szárnyának esési szögét menet közben módosíthassák a nagyobb sebesség érdekében, de csak abban az esetben, ha már egy másodpercen belül vannak az előttük lévő autóhoz képest. Azonban ez is az adott pálya leghosszabb egyenes szakaszán, és ott is csak 600 méteren engedélyezett.

„Ez a rendszer nekem kicsit veszélyesnek tűnik - tette hozzá Ecclestone. - Csak rövid szakaszon lehet használni, és nehezen kontrollálható. Mi van például, ha a szárnyak nem állnak vissza a kanyar előtt és nem lesz elég leszorító erő? Ez balesetekhez vezetne, szerintem át kellene gondolni még egyszer.”

Az üzletember az idei szezonnal kapcsolatban megjegyezte, hogy 2011 is a Red Bullé lesz. A tesztek alapján az osztrák csapat tűnik a leggyorsabbnak, az istálló két pilótája közül pedig egyértelműen személyes kedvence, Sebastian Vettel dominál majd. Kubica balesetéről annyit mondott, hogy a csapatának választás elé kellene állítani: vagy tesztel, vagy ralizik.

„Annyit kellene mondani neki: figyelj, te ralizol a jövő héten, biztos fáradt leszel a teszteléshez az utána következő héten. Akkor inkább elvégezzük a munkát a csapattársaddal és a tesztpilótával. Önök szerint elmenne ezek után ralizni? Én nem hiszem.”

párizsi olimpia 2024

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Az egyikük a taekwondo első magyar női világ-, a másikuk olimpiai bajnoka. Egypetéjű ikrekként úgy hasonlítanak egymásra, mint két tojás, ugyanúgy gondolkodnak a világ dolgairól, befejezik egymás mondatait. De míg az egyikük taktikus, és néha kicsit talán túl is gondolja a dolgokat, a másikuk csak megy előre, és elsősorban az erejében bízik. Márton Luanával és Vivianával beszélgettünk.

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?