Sebastian Vettel, a Red Bull fiatal kiválósága nyerte a Forma-1-es Japán Nagydíjat Suzukában, ahol vb-éllovas csapattársa, Mark Webber a 2. hely megszerzésével tette teljessé az energiaitalos csapat örömét. Fernando Alonso, a Ferrari bajnokaspiránsa állhatott fel a dobogó legalsó fokára.
Néhány órával azután, hogy taroltak a Japán Nagydíj eső miatt vasárnapra halasztott időmérő edzésen, a Red Bull versenyzőpárosa magabiztos győzelmet aratott a futamon is. Az energiaitalosok a valenciai Európa Nagydíj óta első ízben diadalmaskodó, idei harmadik, karrierje nyolcadik győzelmét arató Sebastian Vettel vezérletével nyerték a suzukai összecsapást, amelyen másik versenyzőjük, a bajnoki listavezető Mark Webber a 2. hely megszerzésével növelte előnyét a továbbra is ötesélyes bajnoki harcban.
Fernando Alonso, a Ferrari vb-aspiránsa a kvalifikációt követően megfogalmazott célját elérve végzett a Red Bullok mögött, a 3. pozícióban. Az előző két futam győztese a McLaren párosát, Jenson Buttont és Lewis Hamiltont utasította maga mögé: az alternatív gumistratégiával próbálkozva kemény abroncsokon rajtoló címvédő, illetve a balszerencse-sorozatát a szombaton végrehajtott csere ellenére váltóhibával – a futam utolsó harmadában nem működött a harmadik fokozat - folytató 2008-as bajnok a 4-5. helyen befutva életben tartotta egyre halványuló bajnoki esélyeit.
Vettel a rajtnál megőrizte a vezető pozíciót, Webbert azonban legyűrte a Renault menője, Robert Kubica, s az ausztrál csak a biztonsági autós fázis alatt került csapattársa mögé. Lucas di Grassi, a Virgin versenyője már a rajtrácsra menet rommá törte VR01-esét a 130R-kanyarnál, így nem is tudott rajthoz állni, majd a kialvó piros lámpák után folytatódott a zúzda. Ekkor összesen négyen búcsúztak: a jól rajtoló Renault-újonc, Vitalij Petrov a Williams elsőéves reménységével, Nico Hülkenberggel akaszkodott össze a célegyenesben, míg a ferraris Felipe Massa a Force India versenyzőjével, Vitantonio Liuzzival ütközött az első kanyarban, így a 7. körig a biztonsági autó vezette a mezőnyt. Közben kihullott Kubica is: a lengyel autójáról a 3. fordulóban lerepült a jobb hátsó kerék, így Webber felzárkózhatott Vettel mögé, az ausztrált pedig Alonso vette üldözőbe.
Button a kerékcserék hulláma után átmenetileg átvette a vezetést, köszönhetően annak, hogy a kemény abroncsokon tovább maradt a pályán. Vettel és Alonso a 25., míg Webber a 26 fordulóban járt a boxban és az első három helyet csak akkor kapták vissza, amikor a 39. körben a címvédő brit is lecseréltette a kerekeit. Az 1-es rajtszámú sofőr előtt hamar világossá vált, hogy legfeljebb Alonso és a 4. helyen autózó Hamilton skalpjára vadászhat, de ebből is csak az utóbbit sikerül elkapnia: a váltóhibája miatt a Ferraritól egyre inkább leszakadó csapattársat a világbajnoknak a 44. körben, a hajtűkanyarnál sikerült megelőznie, s ezzel ki is alakult az első öt sorrendje.
Mögöttük a Mercedes GP hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher végzett, aki idei legjobb formáját mutatta, de eredményéhez szüksége volt fiatal csapat- és honfitársa, Nico Rosberg balszerencséjére is. A német szupertandem ifjabb tagja – aki már a biztonsági autós fázis alatt lecserélte abroncsait - rendre hárította kollégája agresszív támadásait, de a 48. körben kiesett: az S-kanyaroknál lerepült a bal hátsó kereke és az Ezüstnyíl a gumifalnak csapódott.
Kamui Kobayashi, a Sauber helyi reménysége zárt a 7. pozícióban, aki emlékezetes autózást mutatott be honfitársai előtt. A Buttonhoz hasonlóan kemény gumikon induló japán első etapjában Jaime Alguersuari Toro Rossóját és Adrian Sutil Force Indiáját is látványos előzésekkel gyűrte le a hajtűkanyarnál, s bár a 39. körben megejtett kerékcseréje miatt elveszítette ezeket a pozíciókat, friss gumikon valósággal szárnyra kapott. Egy kisebb koccanást sem nélkülöző előzési manőverrel újra megelőzte Alguersuarit, Sutil motorhiba miatt kiesett előle, a hátralevő körökben pedig a lassan szétfeslő C29-essel elment a Williams-veterán Rubens Barrichello mellett és letudta saját csapattársát, Nick Heidfeldet is.
Heidfeld végül a 8. hely megszerzésével tette emlékezetessé visszatérését követő második versenyét, így mindkét Sauber eredményesen szerepelt. Barrichello zárt a 9. pozícióban, míg az utolsó pontot érő helyre a Toro Rosso svájci üdvöskéje, Sebastien Buemi iratkozhatott fel.
A mezőny leghátsó régiójában, az újonc csapatok harcát a Lotus rekorderedménnyel nyerte: Heikki Kovalainen a 12. helyen futott be, ami jórészt a sok kiesőnek volt köszönhető, de ilyen előkelő helyen még egyszer sem végzett újonc autó az idei szezonban. A finnt csapattársa, Jarno Trulli követte a célban, míg Sakon Yamamoto hiába remekelt a futam első felében a Hispaniával, végül a Virgin menője, Timo Glock és saját márkatársa, Bruno Senna is megelőzte, így a 16. pozícióban intették le.
Három fordulóval az évad vége előtt Webber 220 ponttal vezeti az egyéni tabellát, 14 egységgel megelőzve Alonsót és Vettelt: az egyaránt 206-206 ponttal rendelkező versenyzők között a több futamgyőzelem billenti a mérleget a spanyol javára a némettel szemben. A 4. helyre visszacsúszó Hamilton hátránya 28 pontra nőtt, míg az 5. pozícióban Button hátránya már 31 pont az éllovashoz képest. A konstruktőrök között a Red Bull 426 ponttal áll az élen, a 381 pontos McLaren és a 334 egységet jegyző Ferrari előtt.
FORMA-1, 2010-ES JAPÁN NAGYDÍJ |
A VERSENY VÉGEREDMÉNYE: 1. Sebastian Vettel (német, Red Bull Racing) 1:30:27.323 20. Nico Hülkenberg (német, Williams) - ütközés, 1. kör |
Forrás: automenedzser.hu
Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst
Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.