Schumacher ma bejelentette: a szezon végén visszavonul. Vele együtt a körönként több tizedmásodperces előnyt jelentő - igaz, az utóbbi években megkopott fényű - Schumacher-effektus is csak a sportkrónikából válik majd felidézhetővé. De az idei évből még van hátra hat futam. Czollner Gyula tévés szakkomentátor jegyzete.
Nem hiszek a csodákban, így abban sem, hogy 2011-ben Vettel annyival jobb lett volna a komplett mezőnynél, ahogy azt láttuk. Több futamot nyert csak tavaly, mint más világbajnokok vagy forma-1-es legendák egész pályafutásuk alatt. De ha egy pilóta ennyire kiugróan teljesít - ami nem éppen példa nélküli, mert hasonló volt a helyzet 2002-ben Schumacherrel a Ferrariban, a ’90-es évek elején az aktív felfüggesztéses Williams-szel Prosttal és Hill-lel, vagy még korábban, a ’88-as szezonban az akkor még 16 futamos szezonban 15 győzelmet szerző Senna-Prost párossal és a McLaren MP4/4-gyel - akkor erre nagyrészt a technika ad megfelelő magyarázatot.
Betettek a kiskapuzásnak
A legtöbb mai forma-1-es pilóta pályafutására már jóval az F1-be kerülése előtt ráláttam. A tavalyi Red Bull teljesítményt felidézve ezért az jut eszembe, hogy Vettel 2007-ben a WSR-ben, a Hungaroringen csak a 3. helyen végzett. Már ott is teljesen nyilvánvaló volt, hogy tehetséges versenyző, de a tavaly látott vezetői tudást ebből nem lehet levezetni. Ennyivel nem volt jobb, ennyivel a technika volt jobb a többiekénél. E mögött inkább azt a technikai turpisságot, azt a pakkot kell látni, aminek a tetejére Vettel felült és amin fent is tudott maradni.
Az nem véletlen, hogy Adrian Newey ma az F1 egyik, ha nem a legnagyobb alakja, két évtizede tervez autókat, és amelyik csapatnál megjelent, ott világbajnok konstrukciókat épített.
Tavaly a befújt diffúzor és az ezzel kombinált speciális motorvezérlés helyezte a Red Bullt a többiek elé. Vettel a helyzetet ki tudta használni, kétszeres világbajnok, és persze borzasztó magabiztossá vált. Kiugró teljesítmény volt a csapatban, de ez az idén, a szabályváltoztatásokkal megváltozott. Az tisztán látszik, hogy az FIA nagy elánnal rárepült a technikai kiskapuzókra, és sikeresen szab gátat minden radikális technikai "találmánynak". Ezt a költségcsökkentésre hivatkozva teszik ugyan, de inkább az van e mögött, hogy egy-egy olyan turpissággal, mint amilyen a dupla diffúzor is volt, tönkre lehet vágni egy egész szezont.
Nem lehet csodákat produkálni
Az Automobil Szövetség próbálja egyszerűsíteni a dolgokat, amit persze lehet úgy is látni és láttatni, hogy az FIA egy kicsit lebutítja az autókat. Én inkább azt látom ebben, hogy ha a törekvés egészséges keretek közt marad, akkor az sűrűbbé teszi a mezőnyt. Érdemes megnézni az időmérők második körét, a legtöbbször az első és a harmadik körbe be sem jutó 11. versenyautó körideje közt átlagban egy másodperc alatti a differencia. A vezetési technika felértékelődött, mert a szabályozás köti a tervezők kezét, és már nem lehet nagy csodákat produkálni.
A kérdés ezzel kapcsolatban persze az, hogy ki mit szeretne látni. Azt inkább, hogy egy Williams-szel, egy Maldonadonak is megérdemelten lehetősége legyen futamot nyerni egy egyébként a középmezőnybe sorolható autóval, vagy azt, hogy az évad 20 futamából 15-öt Vettel nyerjen meg. Vagy Alonso, vagy Hamilton, vagy bárki más, aki alá az adott évadban olyan technika kerül. Én jobbnak tartom, ha az autóversenyek inkább olyanok, mint az idén.
Nem (csak) pénz kérdése
Azzal, hogy sűrűbb lett a mezőny eleje és közepe, azt egyáltalán nem állítom, hogy a pilóták közt nincsenek különbségek. Ma már nem elég egy üléshez az, ha valaki egy bőrönd pénzzel becsenget. Nem mondom, hogy nem kell hozzá, de a pénz önmagában már nem elég. Bruno Senna nem kapott volna csak a pénzéért és a nevéért ülést a Williamsnél, és Perez se csak a mexikói milliárdosnak köszönhetően ülhetett be a Sauberbe, és ülhet át jövőre a McLarenbe.
A pilóták közti különbségeket leginkább a saját csapattárssal összehasonlított eredményekből lehet látni. Amíg nem éltem át különböző márkakupákban versenyezve, én sem hittem el, hogy az egy csapatban, ugyanolyan autóban ülő pilóták közt akár másodpercben is mérhető lehet a körönkénti különbség. De, és Vettel tízből hétszer ezért jobb Webbernél - akit egyébként nagyon bírok, és nem csak azért, mert az idén Monacóban és Silverstone-ban is futamot nyert. De Vettel most is versenyben van a világbajnoki címért, és a nagyobb tehetsége éppen abból látható, hogy az idén, két kiesése ellenére, egy nem kiemelkedően jól teljesítő Red Bullal is esélyes a címvédésre.
Ha ma valaki a Forma-1-ben jobb, mint a csapattársa, az nem a célegyenes végén mért sebességkülönbségből vagy az időmérőn futott leggyorsabb körök közti időkülönbségből adódik, hanem abból, hogy ki az, aki többször képes jobban fölépíteni a versenyhétvégéjét. A nyilvánvaló bók mellett érdemes azt komolyan venni, amit Grosjean Raikkonenről mondott Spa után, amikor a Monzai Királyi Parkban a boxutca falánál ülte végig az egész versenyhétvégét, és leginkább azt leste, hogy mit, hogyan csinál a finn. Miközben eddig ő úgy gondolta, hogy hasonlóan összetett és kihegyezett programot teljesít egy-egy versenyhétvégén, azzal szembesült, hogy a csapattársa azért is jobb, mert sokkal tudatosabban dolgozik.
Jelenleg az látszik, hogy Vettel, Alonso és Hamilton emelkedik ki a mezőnyből. Ez leginkább akkor látható, ha beül valaki Alonso mellé, Hamilton mellé, Vettel mellé a csapat másik autójába. Ilyen volt szerintem Kubica is, és ebbe a sorba tartozik nálam Rosberg is. Kíváncsi vagyok, hogy a jelenleg barátinak mondható Rosberg-Hamilton viszonyból mindez mit hoz a konyhára a Mercedesnek, amikor mindkettejük első feladata a másik legyőzése lesz.
Schumacher befejezi
Schumacher év végi távozását illetően nem bántásként, de úgy gondolom, hogy Hamilton hozhat új lendületet abba a csapatba, és ehhez a 43 éves Schumacher már nem elég. Kétség kívül sok területen részt vett a fejlesztésben, és a visszajelzései ma is aranyárban mérhetők, de én úgy látom, hogy a gyorsasága picit már megkopott. Sokaknak fáj, hogy nem úgy teljesített, ahogy az a korábbi trófeái alapján titkon talán remélhető lett volna, de hát a mezőny is erősebb lett, és a Mecedes is jócskán benne van ebben a fiaskóban.
Schumacher Mercedestől való távozásával kapcsolatban ezzel együtt sem hiszem el a felét sem annak, ami az újságokban megjelent.
Szerintem azt jó ideje tudnia kellett, hogy miután lejár a szerződése, nem lesz helye a csapatnál. Azt ő is, a csapat is rég be kellett, hogy lássa: 3 év közös munka után ezt így nem szabad tovább erőltetni. Az nagy talány, hogy a gyári Mercedes csapat - egy zseni karmesterrel az élén, és két ilyen kaliberű pilótával - hogyan jutott el mára odáig, hogy az autó már egyik pályán sem megy jól. De ezen a krízisen túljutni szerintem egyértelműen egy új, több évre szerződtetett, "harapós kedvű" top pilótával lehet.
Az pedig, hogy a hétszeres világbajnok elmegy a Mercedestől, nekem azt jelzi, hogy nem akar a csapatnál „hivatalnoki" állásra váltani. Ha akart volna - vagy ha a Ferrarinál akarna -, valószínűleg még csak kérnie se kellene. Ehelyett ma bejelentette, hogy az év végén visszavonul.
Kézilabda-Eb: a revánson túl is sok múlhat a magyar-svéd meccs végeredményén
Fontos meccset játszik este hattól a magyar női kézilabda-válogatott az Európa-bajnokságon: ha sikerül legyőznie a svéd csapatot, jó esélye van a legjobb négy közé jutni.