Ön művész, esetleg galériás, netalán kurátor? Akkor bérelt helye van csütörtöktől a Millenárison. Ha viszont Ön a kortárs képzőművészet iránt érdeklődő közönség, még jobb a pozíciója: nézelődhet, ismerkedhet, vitatkozhat és még a társaságában lévő gyerek szórakoztatásáról is gondoskodnak.
A közép-kelet-európai régió kortárs képzőművészetét kibővített kontextusában mutatja be a November 8-11 között látogatható Art Market Budapest nemzetközi kortárs művészeti vásár. Somhegyi Zoltán művészettörténészt, a vásár nemzetközi főmunkatársát az idei rendezvényről kérdeztük.
hvg.hu: Hamarosan nyílik az Art Market Budapest idei kiadása. Ez most a második vagy harmadik?
Somhegyi Zoltán: Mi a másodiknak tekintjük, annak ellenére, hogy 2010-ben már volt egy „nulladik év”, de ott még csak hazai galériákkal találkozhattak az érdeklődők. A rekord idő alatt összehozott 2010-es vásár viszont megmutatta, hogy érdemes további energiákat fektetni a projektbe, és kibővíteni a vásárt, ezért aztán 2011-ben, az első nemzetközi évben már jelentős számú külföldi kiállítónk volt, így sikerült regionálissá tenni a vásárt. Tavaly közel tizenkétezren látogatták a rendezvényt, és az érdeklődőkkel beszélgetve egyértelművé vált, hogy sokan éppen a nemzetközi kiállítókra kíváncsiak, tehát komoly vonzerőt jelent az, hogy számos külföldi galéria jelenléte.
A magyar galériák áttekintése is nagyon fontos, de aki ismeri a szcénát, annak is érdekes lehet, hogy a vásár napjai alatt jól ismert kedvenceit új kontextusban, külföldi kollégák között láthatja viszont. Ez mindenkinek jót tesz, látogatónak, galériának és művésznek egyaránt.
hvg.hu: Idén is folytatódik a regionális fókusz?
S.Z.: Több kiváló közép-kelet-európai kiállítóval találkozhat majd a közönség, ugyanakkor a szervezés és a galériák bevonása során egyértelművé vált, hogy nem érdemes megmaradnunk a túlzottan szűk regionális fókusznál, és nem csak azért, mert sorra futottak be színvonalas, de nem-régióbeli jelentkezések, hanem azért is, mert a globalizálódó világban maga a régió is virtuálissá válik, meghatározása pedig ezáltal elég képlékennyé.
Mindenképpen jót tesz egy vásárnak, ha a regionális szűkítés helyett a globális bővítés jellemzi, ennek köszönhető, hogy nálunk is tovább tágultak a határok: délen Törökországig, Izraelig és Szicíliáig, keleten Kazahsztánig, nyugaton pedig az Egyesült Államokig. A látogatók áttekintést kaphatnak kortárs kelet-európai művészeti tendenciákról, akár CEE-régióbeli galériák, akár távolabbiak képviselik a művészt.
A tavalyihoz képest megdupláztuk a külföldi kiállítók számát, köztük pedig olyan galériákat is találunk, mint a berlini és kolzsvári székhellyel is rendelkező Plan B, vagy a New York-i Ana Cristea, akik a világ legjelentősebb vásárainak is rendszeresen kiállítói. A neves külföldiek mellett az is külön öröm, hogy olyan fontos hazai fórumok, akik tavaly hiányoztak a vásárról, idén már kiállítóink között vannak, például a Kisterem, a Várfok vagy a Vintage.
hvg.hu: Már tavaly is elég sűrű volt a bemutató, hogy fér el ennyi kiállító?
S.Z.: Szerencsére idén nem csupán a kiállítók számát, hanem az alapterületet is bővíthettük: a Millenáris B csarnoka mellett a D csarnokban - ahol korábban a Csodák Palotája volt - is lesznek bemutatók: Így 70 %-al nagyobb alapterület állt rendelkezésre.
hvg.hu: Természetes, hogy a szakmai és gyűjtői közönség eleve érdeklődik a vásár iránt, de mi teheti az Art Market Budapestet vonzóvá a nem szakmabelieknek?
S.Z.: A kortárs képzőművészet mint kulturális terület jóval szélesebb közönség számára lehet vonzó, mint egy, csupán a szakembereket célzó szűk kört célzó bemutató. Ha valaki nem is művész, galériás, kurátor, szakíró vagy gyűjtő, akkor is érdeklődik a kortárs művészet iránt, és egy vásár – ahogy azt nemcsak a hazai, hanem a külföldi példák is rendre igazolják – a képzőművészettel való találkozásnak, sőt: akár csak először az „ismerkedésnek” is az egyik leglátványosabb formája. Ezért kísérik az Art Market Budapesten is a galériák bemutatóját egyéb programok is.
Két kiemelt témánk van idén, az egyik a kolozsvári képzőművészeti szcéna bemutatását célozza, a másik pedig a zsidó identitás és kortárs művészet kapcsolatát. Ezeket a galériás bemutatókon kívül kurátori kiállítások is kísérik, köztük nem csupán a kolozsvári sztárművészek munkái, hanem például Adrian Brody és édesanyja, Sylvia Plachy egy-egy műve is látható lesz majd.
Érdekes lehet a szakmai közönség mellett a laikus érdeklődőknek is az Inside Art nevű szakmai kerekasztal-beszélgetések sorozata, ahol a két fókusztémán kívül külön beszélgetések során lesz szó például a kortárs fotó helyzetéről, közgyűjtemények gyűjtési gyakorlatáról, a városmarketing kulturális vonatkozásairól, sőt, még kortárs török művészet aktuális kérdését is megvitatják majd neves hazai és külföldi szakemberek. A szakmai beszélgetések mellett az informális találkozások lehetőségét is meg akartuk teremteni, erre szolgál például a napi zárása után a Millenáris Fogadó épületében működő After Bar, ahol kötetlenül beszélgethetnek galériások, művészek és a látogatók.
Ez is erősíti azt, hogy az Art Market Budapest valóban egy „market”, azaz „piactér” is legyen, ahol nem csupán a kereskedés a fontos, hanem a találkozás, beszélgetés és ismerkedés – egymással és a művészettel, ráadásul korosztálytól függetlenül, hiszen a vásár idején a kisgyerekes családok számára játszóházat, általános- és középiskolásoknak pedig múzeumpedagógia foglalkozást biztosítunk.
hvg.hu: Budapest mennyire számít jelentős városnak a kortárs művészek munkáit bemutató fórumok között?
S.Z.: A vásár ugyanakkor nem csupán a magyar közönségre épít. A művészet egyetemessége például külön vonzó programmá teszi a rendezvényt az itt élő külföldiek számára, és természetesen az Art Market Budapesten kiállító külföldi galériák is hozzák magukkal saját gyűjtő- és művészetszerető hálózatukat. Az év első felében több külföldi programot is beindítottunk, például Bécsben és New Yorkban, amelyekhez hamarosan újabbak is kapcsolódnak, és ezen kiállítások és szakmai programok is elsődlegesen a vásár hírének növelését célozzák.
Annak ellenére, hogy Budapest egyelőre korántsem tekinthető a világ vezető kortárs művészeti központjának, egy ilyen rendezvény sokat tehet azért, hogy hangsúlyosabban kerüljünk fel a térképre. Egyébként meglepően sokat segít ebben a vásár helyszíne is: a Millenáris látványos bemtutatótér, sok külföldi nagyon élvezi, hogy a szokásos egyszerű vásárcsarnok helyett egy különleges ipari műemlékben állíthat ki.