A parfümhirdetések, sörreklámok képeiről vagy akár egy fürdőruhát kínáló óriásplakátról is általában szexi nők mosolyognak ránk, akikre azonban mind a férfiak, mind a nők gyakran tárgyként néznek.
A férfiak szexi képeit azonban – a nőkkel ellentétben – nem tárgyiasítják sem a nők, sem a férfiak. A belga Université Libre de Bruxelles kutatói Philippe Bernard vezetésével átfogó kutatásba kezdtek, hogy megértsék, pontosan miért van az, hogy ha az agy lát egy képet, mégis különböző módon tárgyiasít.
A kutatók szerint ez például olyan, mint az a jelenség, hogy bár jók vagyunk a teljes arc felismerésében, az egyes arcvonásokra külön már nehezebben emlékszünk. Másrészt viszont egy szék esetében a részleteket is ugyanolyan könnyen felidézzük, mint az egész tárgyat. A pszichológusuk rájöttek, hogy ezt egy egyszerű teszt is bizonyítja, amikor ugyanis egy ember képét fejjel lefelé fordítva látjuk, nehezen ismerjük fel, ha azonban egy tárgyról látunk így egy képet, semmilyen problémát sem okoz az azonosítása.
A kutatócsoport ezért úgy gondolta, a szexi képek esetében is lehetne alkalmazni ezt a tesztet. Philippe Bernard és kollégái önkéntesek egy csoportjának különböző képeket mutattak férfiakról és nőkről. A képek egymás után jelentek meg a monitorokon, azonban némelyik fejjel lefelé volt látható. Minden kép után a résztvevők egy két másodperces fekete képernyőt láttak, majd két képet mutattak nekik. Ekkor az önkénteseket arra kérték, hogy válasszák ki, melyiket látták korábban. Érdekes módon a résztvevők nemüktől függetlenül a férfiak képeit ismerték fel jobban, még akkor is, ha fejjel lefele látták a fotójukat.
A kutatók szerint ez bebizonyította, hogy az emberek a nők szexuális tartalmú képeit jobban tárgyiasítják, mint a férfiakét. A tanulmány a Psychological Science oldalain jelent meg.