2012. május. 03. 19:15 MTI Utolsó frissítés: 2012. május. 03. 19:08 Plázs

Betegszállítás: az OMSZ szerint sehol sem volt fennakadás

Tényleg túlterheltek voltak átmenetileg a betegszállítás rendeléséhez létrehozott központi hívószám vonalai, de az Országos Mentőszolgálat nem tud arról, hogy emiatt valahol nem lett volna betegszállítás – mondta az OMSZ szóvivője. A Magyar Nemzet arról írt csütörtökön, hogy súlyos gondok voltak a betegszállítással, a 1820-as szám órákig elérhetetlen volt.

Májustól az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállítást, amit kedd óta az 1820-as számon kell kérni.

A Magyar Nemzet csütörtöki számában több orvos jelzésére hivatkozva írt arról, hogy súlyos gondok voltak szerdán országszerte a betegszállítással. A lap szerint sokszor órákig nem lehetett felhívni az 1820-as telefonszámot. Az autók egy része üresen állt, miközben a betegek szállításra várakoztak.

Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője csütörtökön azt mondta: szerdán több mint 4200 betegszállítási igényt rögzítettek és adtak át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak. A mentőszolgálat által megkérdezett, legnagyobbak közé tartozó betegszállító vállalkozások sem számoltak be érdemi feladatszám-csökkenésről - tette hozzá.

Az 1820-as központi telefonszámra érkező hívások fogadása, szolgáltatóknak történő átadása, a betegszállítások végrehajtása folyamatos, a megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában 130, ezzel a feladattal megbízott munkatárs fogadja. A hívásokat, a hívásfogadó rendszer leterheltségét folyamatosan, napszakokra és területekre bontva is figyelik.

Győrfi Pál elismerte, hogy helyenként átmenetileg valóban jelentkezett túlterheltség a hívószám vonalain, ami hosszabb várakozási időt okozott. Ugyanakkor a mentés biztonsága (a 104-es segélyhívások lehetősége) sehol sem sérült. Az 1820-as vonal túlterheltségét a hívásfogadó kapacitás szükség szerinti bővítésével küszöböli ki a mentőszolgálat - tette hozzá.

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete szerint az 1820-as központi hívószám bevezetése váratlan túlterheltséget okozott, az egészségügyi szolgáltatók nem tudták zökkenőmentesen megrendelni a szállításokat. Az MBOE szerint "merőben más megoldásokat kell alkalmazni, mert a mentőszolgálat nem lesz képes a feladattal megbirkózni anélkül, hogy veszélyeztetné a mentés biztonságát".

Az egyesület azt javasolja, hogy az 1820-as hívószámot irányítsák át az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjaihoz, ahol - mint írták - megfelelő infrastruktúrával, képzett és gyakorlott szakszemélyzettel azonnal megoldható az országos szintű probléma, és a jogszabályi feltételek is megvalósulhatnak. A betegszállítók az általuk felvett es elvégzett szállításokat egyeztetnék az Országos Mentőszolgálattal.