Plázs hvg.hu 2012. április. 03. 16:19

A leárazás olyan, mint a kokain

Egy német agykutató a függőséket okozó leárazások, és az úgy nevezett priming pszichológiájáról beszélt, és elárulta, egy boldogsághormon az oka, hogy megadjuk magunkat egy terméknek, szolgáltatásnak, sőt akár egy embernek is.

Dopamin – nem Dopeman –, ez az a boldogsághormon, mely aktiválódik, ha valamivel megjutalmazzuk magunkat. Sőt, már akkor felszabadul, ha kilátásban van a jutalom. Nehéz ez ellen védekezni, mondja Christian Elger német agykutató a Spiegel legújabb számában. A villáminterjúban a kedvezmények, leárazások hatásmechanizmusáról kérdezik a bonni orvost.

Az sem könnyíti meg a helyzetünket, hogy a kedvezmények láttán a vásárlói döntés folyamata is másképp játszódik le, mint normális esetben: a mérlegelés, azaz, hogy egyáltalán szükségünk van-e a kecsegtető termékre, szolgáltatásra szinte megszűnik, legalábbis erősen háttérbe szorul. Elger úgy véli, az engedmények hajhászása úgy működik, mint a kokain, könnyen függőséggé alakulhat, ezen az alapon lehet ilyen sikeres a szakértő szerint az Ebay.

Boldogsághormon működésbe lép

Priming

Elger egy másik hasonlóan működő ingerről is beszélt az interjúban. A priming, magyarul előfeszítés, ha megváltozik az észlelés egy bizonyos behatás után. Így történhet, hogy ha valaki kedves velünk, akkor egyben le is kenyerez minket, ezek után pedig nehéz ellenállni, hogy például ne legyünk elnézőek, vagy ne álljunk a másik személy „rendelkezésére”. Az USA-ban erre épül az egész kereskedelmi iparág, ezért nem is találkozunk olyan eladóval, aki ne mosolyogna ránk. De ugyanez a folyamat játszódhatott le Obersovszky Péterben is az ominózus pénteki Schmitt-interjú során.