Tízemeletes bevásárlóközpontok, eltúlzott díszítés, nyári karácsony, szemnek is befogadhatatlan mennyiségű termék. De mégsem ez sokkolta a hvg.hu riporterét a New York-i bevásárló körúton. Hanem a sok kedves eladói mosoly.
Hogy őszinte vagy sem a mosoly? Talán nem is számít, a lényeg, hogy érezzük a törődést, ezáltal boldogabban hagyjuk el a boltot és boldogabban térünk vissza. És mi lehet emlékezetesebb annál, minthogy egy étteremben koreografált táncra perdülnek a pincérek, vagy egy ruhaboltban táncoló eladó siet elénk belépéskor? De abban is biztosak lehetünk, hogy az eladóknak mindig van egy jobb ajánlatuk a számunkra.
Legyen szó élelmiszerüzletről, hatalmas bevásárlóközpontról, vagy csak egy sarki kisboltról New Yorkban, nem fér kétség hozzá: az üzlet a kedvességen alapul. Persze folyamatosan akadnak akciók, a színes, szagos, izgalmas csomagolással ellátott termékek nagy része pedig önmagát is el tudja adni, mégis ez az, ami leginkább feltűnik egy külföldi vásárló számára a Nagy Almában.
Ha bírod a tempót
Tízemeletnyi ruha egy a vásárlást hobbiból űző, Szex és New York-on nevelkedett igazi nőnek is nagy kihívást jelenthet, így a Macy’s elképesztő kínálata inkább kétségbeejtő egy nézelődő számára – mihez kezdenek itt a pasik?
A Macy's Nagyáruház a város egyik jelképe, igazi kultuszhely – írja A tengerentúlról jelentem blog. 1902 óta, amikor is a Macy's áruháza a 34. utca és a Broadway sarkára költözött, meghatározó szerepet tölt be a város életében. A Macy's egykor státusszimbólum volt az ott dolgozók és a vevőkör számára egyaránt. A vásárlók a középosztály magasabb rétegéből, illetve az elit világ alacsonyabb köreiből származtak.
Mára a Macy’s annyiban változott, hogy mindenki számára elérhető árakon kínál márkákat, gyakori akcióival, az amúgy megfizethetetlennek tűnő ruhák közül is sikerülhet kifogni egy-egy remek darabot. Az áruház a karácsonyi és az ünnepi időszakokban még ma is az egyik kulturális központ, fából készült eredeti mozgólépcsője pedig akkor is megéri a látogatást, ha amúgy nem könnyen viseljük a ruharengeteget.
Az ajtóban álló, menetrendszerűen a "Hi, how are you?" kérdést ismételgető eladókon túljutva fel kell vennünk a ritmust, ha nem csak nézelődni akarunk, különösen akkor, ha leárazás van, amire a boltok minden lehetőséget megragadnak. Ünnepnapokon például nemcsak a ruhák, az élelmiszerek, de még az autók is féláron szerezhetők be, ez pedig meglátszik a boltok zsúfoltságán is.
A nap végére pedig nem marad más, csak kifosztott polcok és bokáig érő szemét. Az amerikai vásárlók körében ugyanis nem szokás visszatenni a polcra, ha valami mégsem kell, egyszerűen csak leteszik ott, ahol épp vannak. Így lehetséges, hogy zárás előtt a cipőosztályon komoly kihívást jelent átjutni, mert a felpróbált cipők mind a földön hevernek, akárcsak a dobozok, papírok és kiürült kávéspoharak – ez utóbbi márpedig nem hiányozhat senkinek a kezéből, aki be akar illeszkedni a városképbe.
Praktikusság mindenekelőtt
A roppant gyors és egyszerű bankkártyás fizetés nem csak az üzletekben működik, az automaták is erre vannak kialakítva, márpedig azokból van bőven. Automatából lehet jegyet vásárolni a tömegközlekedési járművekre, legyen szó távolsági, vagy helyi járatról, néhány helyen még a kiállításokra is. A tempó gyors, a masinéria egyszerű, mint az egyszeregy, a sor halad, mindenki boldog. Ha mégis sok aprónk gyűlne össze, akkor sem kell aggódni, az apróváltó automatának hála máris megszabadulhatunk a felesleges súlytól.
Szintén praktikussági okokból működnek remekül az önkiszolgáló éttermek, hiszen ha külföldiként betérünk egy úgy nevezett delibe, bámészkodásunkkal hosszú sorokat tartanánk fel, így viszont összeválogathatjuk magunknak a hideg vagy a meleg ételt, a súlya alapján pedig kifizetjük, így nem tartjuk fel a siető helybélieket. Megint: mindenki boldog.
Fizess, amennyit akarsz, csak fizess
Nemcsak az áruházak várják állandó akcióval a vásárlókat, a múzeumok, állatkertek is előszeretettel tartanak hetente egy úgy nevezett adomány-napot, amikor a látogató belátása szerint annyit fizet, amennyit jónak lát – az udvarias amerikai pénztárosok pedig nem fognak ferde szemmel nézni, ha a lehető legalacsonyabb összeget nyomjuk a markukba.
A látogatottság ilyenkor megugrik, az ötlettel mindenki jól jár. Akárcsak azzal, hogy sok kiállítás a nyitva tartás utolsó óráiban ingyenesen látogatható, ami azokat is a múzeumba csalogathatja, akiket az amúgy borsos árú – átlagosan 20-30 dollár – belépőjegyek elijesztenének.
Magyaroknak Chinatown
Vásárlás szempontjából a magyarok számára New York legismerősebb része Chinatown lehet. A hazánkat is ellepő kínai üzletek miatt sem a kínálat, sem az eladók mentalitása nem okoz meglepetést. A jól ismert műanyagszag árad az üzletekből, zsúfoltság, színes gagyik lógnak a plafonról, és előfordul, hogy az áru csalódást okoz. Így lehet, hogy a kínai negyed édességboltjának termékei színesek és illatosak, minőségre és ízre közelébe sem érnek a Times Square kínálatának; mint mindenre, nyilván erre is igaz, hogy a kirakatba rakták a minőséget.
Szerencsénkre a központi vásárlózónákban rengeteg tematikus üzlet is működik, vagyis könnyedén megél egymás mellett egy rakás Disney-bolt, a legendássá vált háromemeletes M&M’s és a Lego-üzlet, a tévécsatornák saját márkás termékeket áruló boltjai és a Times Square hatalmas játékbazárja, amelynek a közepén óriáskerék is várja a vásárlókat. Nem beszélve az egész évben nyitva tartó, karácsonyi díszeket árusító üzletekről, amelyekből szintén akad néhány. Hiszen mi is lenne velünk, ha nem kapnánk rénszarvasos díszt a nyár derekán.