Járványos méreteket öltött a dohányzás az amerikai fiataloknál – ezt állapította meg az amerikai tisztifőorvos a témában készült jelentésében, amelyet csütörtökön tettek közzé. Minden negyedik végzős középiskolás rendszeresen rágyújt, és a statisztikák szerint nyolcvan százalékuk felnőtt életében is a cigi rabja marad.
"Ma több mint hatszázezer felső tagozatos és hárommillió középiskolás dohányzik. Nem akarjuk, hogy gyerekeink elkezdjenek valamit, amit későbbi életük során nem lesznek képesek megváltoztatni" - fogalmazott Regina Benjamin, az amerikai közegészségügyi szolgálat tisztifőorvosa a jelentésben.
A becslések szerint naponta 3800 amerikai gyerek gyújt rá első cigarettájára, tíz dohányzóból kilenc 18 éves kora előtt szokik rá a cigarettára. A dohányzók 99 százaléka 26 éves kora előtt kezdi a cigarettázást, így már egészen korán ki vannak téve a dohányzás hosszú távú káros hatásainak, köztük a tüdőráknak és a szívbetegségeknek.
A tisztifőorvos hivatala utoljára 1994-ben készített átfogó jelentést a fiatalok dohányzásáról. Bár azóta az Egyesült Államokban jelentősen csökkent a dohányzók aránya, az utóbbi évtizedben a fiatalok körében nem értek el haladást a dohányzás visszaszorításában, mert a dohánygyárak éppen a fiatal korosztályt célozták meg marketingkampányaikkal.
A jelentés bírálta a dohánygyárakat, amelyek óránként több mint egymillió dollárt fordítanak a dohánytermékek marketingjére és reklámozására. Széles körben elterjedtek a hirdetések, amelyek a fiatalok számára teszik vonzóvá a dohányzást, a dohánytermékek reklámjai a boltokban és online is bombázzák az ifjúságot - írják a jelentésben.
"A célzott marketing további fiatalokat bíztat arra naponta, hogy felvegyék ezt a halálos szokást" - fogalmazott egy közleményben Kathleen Sebelius egészségügyi és szociális miniszter. Az amerikai kormány mindent megtesz azért, hogy megóvja a gyerekeket a dohányzástól – tette hozzá.