Plázs travelline.hu 2010. december. 21. 15:45

Poggyászdíj és tranzakciós költség: jó üzlet lehúzni az utasokat

Mindez 10,6%-kal több 2009 azonos időszakához képest.

Mindez 10,6%-kal több 2009 azonos időszakához képest. Ebből 906,4 millió dollárt tett ki a poggyászdíj, ami már 22,5%-os növekedést mutat. Jellemző adat, hogy a piacvezető nagy fuvarozók közül például a Delta Air Lines 259,5 millió dollárral, csaknem megduplázta a csomagszállításból származó bevételeit, míg az American Airlines 151,2 millió dollárral „csak” 26,5%-os növekedést tudott elérni. A Delta a helyfoglalások módosításából is szépen „kaszált”, hiszen az ilyen címen beszedett 183,3 millió dollár 64%-os (!) emelkedést jelent 2009-hez képest, miközben az American hasonló bevételei 117,7 millió dollárral 2,3%-os csökkenést mutattak.

Bevétel
Flickr (Creative Commons)

Az amerikai fuvarozók a „hogyan szerezzünk minél több bevételt” versengésben, mindig is az élen jártak. Az internetes lehetőségek bővülésével az USA-ban is egyre gyakoribb az a jelenség, amikor az online jegyfoglalások módosítása alkalmával az utasnak extra tranzakciós díjakat kell fizetnie, amelyek természetesen a légitársaságok zsebében landolnak, mert szerintük az egyszer már elküldött foglalás szent és sérthetetlen, ezért bármilyen változtatásért külön pénzt kérnek. Az igazi sarcolást azonban a csomagok megadóztatása jelenti, amikor a légitársaságok egyre lejjebb szorítják a díjmentesen szállítható táskák számát és súlyát, miközben mind magasabb extra díjat számítanak fel a limitet átlépőkre.

Az elmúlt év végén 26 vizsgált légitársaság közül már heten kértek külön díjat az első, míg tizenheten a második csomag kezelése után. Előbbieknél (valamennyi amerikai belföldi fuvarozó volt) ennek összege 15-25, míg utóbbiak esetében átlagosan 35 dollárt tett ki. Sajnos ezek a díjak egyre borsosabbak, s tavaly ősz óta már számos európai légitársaság is a „poggyászadó” bevezetésével igyekszik pótolni csökkenő bevételeit.

TTG