Plázs travelline.hu 2009. december. 23. 07:45

Ferihegy kiállta a téli próbát

Az elmúlt napok téli időjárása alaposan próbára tette a Budapest Airport és más repülőtéri cégek dolgozóinak...

 

BA

Az elmúlt napok téli időjárása alaposan próbára tette a Budapest Airport és más repülőtéri cégek dolgozóinak felkészültségét, hiszen a hirtelen beköszöntött hideg és havazás miatt a téli szolgálatok teljes teljesítménnyel üzemeltek. Így például a Budapest Airport összesen 44 hóeltakarító járművéből egy-egy váltásban 20-21 gép járta a futópályákat, a gurulóutakat és az előteret. Egy-egy havasabb téli napon a havas flottát 24-25 munkatárs üzemelteti.

A 10 kompakt egységből és nyolc vontatmányból álló hóseprő flottának elsősorban a futópályákat és a gurulóutakat kell megtisztítania a hótól. A 7 Mercedes Unimog alapvetően az előterek, repülőtéri közutak és parkolók megtisztítását végzi, míg további két kisgép a járdák és más, nehezen hozzáférhető helyek hómentesítését végzi el. A Budapest Airport havas járműparkja akkora, mint amekkorával egy egész magyarországi megye közútkezelő vállalata rendelkezik. Igaz, nagyon szigorúak a nemzetközi normák: az intenzív havazás kezdete után egy órával legalább egy futópályát meg kell tisztítani a hótól.

A téli hidegben, havazáskor és ónos esőben jutnak szerephez az emelőkosaras jégtelenítő járművek és személyzetük. Feladatuk, hogy a repülőgépre rakódott hótól és jégtől megtisztítsák a légi járművek szárnyait és kormányfelületeit, az azokba épített mozgó alkatrészeket, így a csűrőket, a fékszárnyakat, orrsegédszárnyakat és interceptorokat.

A téli üzemben nemcsak arra kell figyelni, hogy a hóréteg ne fagyjon rá a repülőgép külső felületeire, jelentős többletsúlyt előidézve, hanem arra is, hogy a lefagyott jég ne akadályozza a gép kormányfelületeinek mozgatását a levegőben. Emiatt a jégtelenítést két fázisban végzik: először forró vízzel kevert oldattal leoldják a lefagyott havat és jeget, míg a második, töményebb oldat azt akadályozza meg, hogy újabb jégréteg képződjön, amíg a gép felszáll. A tapasztalatok szerint a jégmentesítő folyadék nagy hidegben is hatásos, azonban az idő, ameddig védelmet nyújt, a hőmérséklet csökkenésével együtt egyre jobban rövidül. Egy TOC Monitor nevű rendszer megakadályozza, hogy a repülőtérről szennyezett jégtelenítő folyadék kerüljön a csatornahálózatból az élővizekbe.

Egy repülőgép jégtelenítése mintegy tizenöt percet vesz igénybe. Ha nagyon intenzív a havazás, akkor a jégtelenítést közvetlenül a futópálya melletti várakozási területen, az ún. remote deicing pad területén végzik, ahonnan az utasszállító gép már rögtön a felszálláshoz gurulhat tovább.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.