Némelyik híresség gyereke szinte divatdiktátori szerepet mondhat magáénak, a fél (vagy az egész) világ azt figyeli...
Némelyik híresség gyereke szinte divatdiktátori szerepet mondhat magáénak, a fél (vagy az egész) világ azt figyeli, mikor milyen öltözékben jelenik meg az ifjú hölgy vagy úr. A legjobb példa Suri Cruise, Tom Cruise és Katie Holmes kislánya, aki háromévesen már magassarkúban tipeg és némelyik ruhája többe kerül, mint egy használt autó. De bizonyos vélemények, és immáron kutatási eredmények szerint a kis Suri sorsa egyáltalán nem olyan irigylésreméltó.
Egyrészt nyilván nem a legkellemesebb életforma, amikor egy kiscsoportos óvodás egyetlen lépést sem tehet meg a nevét üvöltő, vakukat villogtató papparazzok nélkül, külön sajnálatra ad okot, ha a szülei még támogatják is az állandó média jelenlétet – ahogy ezt például Tom Cruise teszi.
De ha félretesszük a hírnévvel együtt járó kellemetlen mellékhatásokat, és csak a csodás és méregdrága ruhácskákra koncentrálunk, akkor sem érdemes cserélni Surival és társaival.
A brit Telegraphban megjelent kutatási eredmények szerint a költséges dizájner ruhák nem hogy nem tesznek jót a gyerekeknek, de még akadályozzák is a fejlődésüket. “A kutatás azt mutatja, hogy a nem megfelelő öltözék komoly problémát jelenthet az egész csoportnak, mivel a helytelen ruha szétbomlasztja a teljes osztályt.” - áll a cikkben. A túl szép ruhában játszani kívánó gyerekek ugyanis annyira félnek, hogy tönkreteszik a ruháikat, hogy ez megbénítja őket. Pedig a játék nem csak valamiféle hobbi a kicsiknek, hanem semmivel nem helyettesíthető fejlesztési lehetőség. Ha bármelyik játékot lebontjuk elemeire, remek fizikai és szellemi feladatokat kapunk, amelyek segítségével a gyerek agya fejlődik. Agykutatók szerint a legegyszerűbb feladat is, egy labda elkapása, egy homoktorta elkészítése is mind fejlesztő tevékenység valójában. Vajon mi van annak a kislánynak a fejében, aki 8 évesen a designer táska gyűjteményéről készít youtube videót?
Mindeközben a luxus gyerekruhák piaca egyre szélesedik, a tervezők és a mögöttük álló szakemberek csodás növekedési lehetőségekkel kecsegtető piacot látnak a tehetősek gyerekeiben. Mind több komoly név jelenti be, hogy gyerekeknek is készít kollekciókat, a szülők pedig imádják, hogy utódaikat is elláthatják végre az oly fontos logókkal. A sztárbabák persze valószínűleg ingyen kapják a holmikat, hiszen ők a legjobb reklámhordozók, több internetes oldal foglalkozik azzal, hogy a rajongó ősöknek elmondja, melyik celebgyerek mit viselt és hol lehet megvenni – de azonnal.
Egyes vélemények szerint szabályozni kellene a gyerekközösségek életét az öltözködés területén. De ki mondja meg, mit lehet és mit nem? A high fashion márkákat kitiltják és ezentúl csak tesco gazdaságosban lehet beadni a gyereket az oviba. Még ha a gyerekek érdekében is történik, nehéz elképzelni, hogy ezt bárki támogatná. Mások a szülők oktatását javasolják, hogy tisztában legyenek vele, milyen terheket tesznek gyerekükre, amikor Versace farmerben küldik be a homokozóba.
Ez a megoldás ugyan jól hangzik, de a siker ez esetben is erősen kétséges, hiszen pont azok a szülők ragaszkodnak valószínűleg a márkákhoz, akiknek saját fontosságuk igazolásához szükségük van a drága logókra. És különben is, ki végezné el az oktatást, Victoria Beckham? Vagy valamelyik reality show?
KM