Virtuális sztriptízként jellemzi több magánjogi aktivista az USA-ban...

TSA
A nemrég bevezetett biztonsági rendszer gyakorlatilag egy embernagyságú gép, amelybe be kell állnia az utasnak (anélkül, hogy átkutatnák ruházatát, vagy le kellene vetkőznie), és az új technológia segítségével mind a fémtartalmú mind a nem fémes tárgyakat ki lehet szűrni a teljes biztonság érdekében. Szakértők szerint ez egy bevált technológia, mely képes minden tárgy és veszélyes anyag kiszűrésére. Filmekben mindenesetre már láthattunk ilyet, ám a való életben - ahogy minden más is - komoly viták robbantak ki az új biztonsági rendszer használata körül.
Jelenleg 40 ilyen gép működik 19 repülőtéren. Hat olyan repülőtér van, ahol ezt elsődlegesen, fémdetektor és motozás helyett alkalmazzák: San Francisco, Miami, Albuquerque, Tulsa, Salt Lake City, valamint Las Vegas. A többi reptéren másodlagos opcióként működnek ezek a gépek, főleg azok esetén alkalmazzák ezt a vizsgálatot, akiknél a fémdetektor többször egymás után jelez, de beszámolók szerint szúrópróba szerűen kiválasztott utasokat is felkértek már ilyen vizsgálatra a biztonsági személyzet tagjai, amelynek pontos menetérő egy rövidke oktató videó is készült:
Külön érdekesség, hogy az első felmérések szerint az utasok több mint 99 százaléka választja ezt a fajta átvizsgálást a többi helyett (már ahol van lehetőség választani). Hogy mi ennek az oka? A technológia legnagyobb előnye a gyorsaságában rejlik. Egy átvilágítás 15-30 mp-be telik, amíg egy teljes motozás 2-5 percig is eltarthat, ráadásul lényegesen lassítja a folyamatot, hogy itt személyes kontaktusban vagyunk végig a minket ellenőrző személlyel, és gyakran megnehezíti a vizsgálatot, ha nem vagyunk szimpatikusak egymásnak.

TSA
A tökéletesített technológiának köszönhetően egész testünk átvilágítása alatt kevesebb sugárzás ér minket, mint például mobiltelefonunkból. A gép leszkenneli az utast és egy elektronikus képet generál, amin a biztonsági tisztek ki tudják szűrni az esetleges fenyegető eszközöket, anyagokat az utas ruhája alatt – de így sajnos a ruha alá is belátnak. Itt jönnek a képbe a jogvédők, akik szerint ez az eljárás megalázó és sérti a személyes jogokat.
A kormánynak nem lenne szabad megalázni polgárait - hangoztatják magánjogi aktivisták az új reptéri rendszer kapcsán - jelenleg csak úgy repülhet az ember, ha választ a “letapizás” és a virtuális levetkőztetés között. Természetesen ne úgy képzeljük el a virtuális lemeztelenítést, mint a magazinokban látható csúcsminőségű pucér fotókat, ezek inkább csak fekete-fehér képek, amelyek az emberi alakot képesek visszaadni, ám egyes jogászok szerint a gépek sokkal jobb minőségű és pontosabb képeket tudnak előállítani, mint amit a nagyközönségnek mutatnak. Jelenleg nem tudnak (úgy vannak beállítva) képeket eltárolni, de mi lesz később?
A technológia ellenzői azt akarják elérni, hogy az emberről mutatott kép kevésbé legyen életszerű, inkább egy pálcikafigurához hasonlítson, a különböző szabálytalan dolgokat pedig automatikusan kiszűrjék és jelezzék a sematizált rajzon.

TSA
A gépeket üzemeltető Transportation Security Administration közlekedésbiztonsági hatóság szerint a felmerülő jogi és biztonsági problémákat több módon próbálják meg kiküszöbölni. A rendszer működéséhez két emberre van szükség: az egyik, aki a géppel dolgozik nem látja a képet, ami zárt ajtók mögött, egy másik teremben jelenik meg a képernyőn. Ebben a zárt teremben dolgozó biztonsági szakember pedig nem látja magát az utast, csak a róla készült képet, így senki sem szembesül azzal az érzéssel, hogy lemeztelenítik, mivel az egyik őr csak az utast látja, a másik meg egy virtuális képet.
További biztonsági intézkedésként, az utas arca csak elmosódva látszik a felvételen. A képernyőnél dolgozó embernek tilos fényképezőgépet, mobil telefont vagy bármilyen kép rögzítésére alkalmas tárgyat vinni a szobába, továbbá a számítógépekről automatikusan törlődnek a már átvizsgált képek.
Az viszont tény, hogy a rendszer szabályozása még nem történt meg, csupán a közlekedésbiztonsági hatóság nyilatkozata alapján sejthetjük, pontosan milyen is lehet ez a teljes test átvilágítás. Mindenesetre a hatékonyabb biztonság és a gyorsabb haladás érdekében sokan készek vállalni azt a kellemetlenséget, hogy egy monitoron feltűnik lemeztelenített testük torz képe. Még akkor is, ha mások szerint ez felér egy virtuális sztriptízzel.
A CNN cikke alapján

Plázs
travelline.hu
2009. május. 13. 09:20
10 tipp az idegbaj mentes repüléshez
Plázs
travelline.hu
2008. május. 22. 19:55
Hogyan játsszuk ki a reptéri biztonságot?
Plázs
travelline.hu
2008. március. 16. 04:00
Az utasokkal fizettetik a repülésbiztonság árát
Plázs
travelline.hu
2008. szeptember. 10. 16:30
Hogyan lopnak a reptéri tolvajok?
Plázs
travelline.hu
2009. május. 04. 09:45