Alapvető probléma: a repülőjegyek ára percről percre változik, a...
Alapvető probléma: a repülőjegyek ára percről percre változik, a vásárlók nagy bosszúságára. A különféle adók és illetékek akár a duplájára is emelhetik az utazási költségeket. Az évek alatt összegyűjtött kilométer pontok használhatatlanoknak bizonyulnak, ha a kinézett járaton épp nincs szabad hely. Míg az utas csak térítés ellenében változtathatja meg az utazás időpontját, addig a légitársaságok bármikor büntetlenül átírhatják a menetrendet.
Ezért jobban tesszük, ha felkészülünk a lehetséges buktatókra és tisztába jövünk jogainkkal. Ennek megkönnyítésére a Wall Street Journal utazási mellékletének újságírója összeállított egy 10 szabályból álló listát, melynek alaptételeit szem előtt tartva elkerülhetjük a nehézségeket és átadhatjuk magunkat az utazás örömének. Igaz, okfejtései elsősorban az amerikai viszonyokra vonatkoznak és általában a tehetősebb utazóközönséget célozzák, tanácsaiból bárki okulhat, aki repülőre száll.
1. Utazni nehéz. És meglehetősen drága. Mindegy, melyik évszakban utazunk, melyik kontinensre repülünk, szinte mindig többet fizetünk, mint szeretnénk, és valami probléma szinte biztos, hogy adódik útközben. Ezért nem árt, ha átértékeljük az utazáshoz való hozzáállásunkat. Járjunk egy lépéssel a légitársaság előtt, hogy megelőzzük a bajt. Legyünk olyan rugalmasak, amennyire csak tehetjük, mindig készen a cselekvésre. Fogadjuk el, hogy rossz dolgok még a legjobb utassal is történhetnek – és rendszerint történnek is.
2. Tervezzünk okosan! Az internet révén ma már rengeteg információ áll a rendelkezésünkre – használjuk ezeket, hogy javítsunk utazásunk minőségén. Bizonyos oldalak, mint a FlightStats.com az egyes járatok pontosságáról tájékoztatnak, a segítségével kiszűrhetjük azokat, amelyek gyakran késnek. A Farecast.com és a FareCompare.com oldalakon az árakat vethetjük össze és kiválaszthatjuk a legkedvezőbb ajánlatokat. Úgy tervezzük meg az utazást, hogy számolunk a késéssel is. Ha nem így teszünk, könnyen bajba kerülhetünk. Egy fontos eseményen való részvételünket ne tegyük kockára azzal, hogy túlságosan kicentizzük a csatlakozásokat. Sajnos a légi közlekedés nem annyira megbízható manapság, hogy hajszál pontosan garantálni tudjuk érkezésünk időpontját, jobb, ha kis ráhagyással operálunk. Foglalásnál csak olyan járat jöhet szóba, ahol helyre szóló jegyeket adnak ki. Minél előbb nyomtassuk ki beszálló kártyánkat, mely alapján igényt tarthatunk az ülőhelyre. Így elkerülhetjük, hogy lemaradunk a gépről, vagy éppen csomag nélkül érkezünk meg a célállomásra.
3. Készüljünk fel a kellemetlenségekre. Legyen egy vészforgatókönyvünk arra az esetre, ha esetleg lekéssük a csatlakozást vagy a rossz idő miatt törlik a járatot. Nem árt, ha van a mobilunkban elmentve néhány használható hotel telefonszám az ilyen esetekre. A légitársaságtól kérjünk tájékoztatást a járatunkat érintő minden változásról. Késés esetén hogyan lehetünk biztosak abban, hogy feladhatjuk a reményt és ideje a tettek mezejére lépni? Kérdezzük meg a pilótákat, hogy mikor jár le az aznapi műszakuk. Ha addig még bőven van idő, nagyobb az esélye, hogy eljutunk uticélunkhoz. Ha viszont munkaidejük hamarosan lejár, jobb, ha megpróbálunk valahol szállást keríteni, vagy átfoglalunk egy másik járatra.
4. Mindig tanulunk valami újat. Élvezzük az utazást, még akkor is, ha egy unalmas üzleti úton veszünk részt. Fedezzük fel a várost, kóstoljuk meg a helyi ízeket, menjünk el egy moziba – még akkor is, ha nem beszéljük a nyelvet. A legtöbbet munkaügyben utazunk, mégis, ha lehet, iktassunk be egy plusz napot, hogy megnézzünk egy múzeumot, ismerkedjünk a helyi kultúrával. Jó benyomást kelthetünk üzletfeleinkben, ha egy nappal korábban érkezünk és láthatólag jól érezzük magunkat a városukban. Nem beszélve arról, hogy ezáltal bennünk is oldódik a feszültség. Az üzleti utak remek lehetőséget kínálnak arra, hogy megismerjük a világot, kár, hogy ritkán élünk vele.
5. Ne spóroljunk a kifizetődő kedvezményeken. Ismerjük meg, milyen előnyökkel jár, ha napijegyet veszünk egy reptéri klubba, mikor szükségünk van a szolgáltatásaikra. Néhány légitársaságnál fizetés ellenében előre vesznek minket a biztonsági ellenőrzésnél, vagy éppen kényelmesebb helyet kaphatunk a gépen, ami adott esetben jelentősen javíthat komfortérzetünkön. Fontoljuk meg, milyen előnyökkel jár a VIP kedvezmény – leparkolják az autónkat, esetleg tartalmazhat egy reptéri fuvart is.
6. Legyünk hűségesek. Nincs nagyobb kedvezmény, előnyösebb utazás, mint ha egy légitársaságnál kiemelt státuszba kerülünk. A társaság ajánlatai közül válasszuk ki azt, aminek alapján kilométerpontjainkat a legkedvezőbb feltételekkel gyűjthetjük Ugyanígy vehetünk részt hotelek, autókölcsönzők, sőt, még bankkártyák hűségprogramjaiban is.
7. Soha ne adjunk fel a gépre olyan dolgot, ami nélkülözhetetlen számunkra. A gyógyszert, ékszert, elektronikai készüléket, fontos iratot inkább vigyük magunkkal a fedélzetre. Átlagban minden járaton legalább egy utasnak nem érkezik meg a csomagja a célállomásra. Lehetőleg tegyünk valamilyen azonosítót (pl. névjegykártyát) a bőrönd belsejébe is. A kívülre aggatott cédulák könnyen leeshetnek, így a reptéri dolgozók a csomagot kinyitva kutatnak olyan információ után, mely alapján megtalálhatják a tulajdonost.
8. Vegyünk részt az előléptetési játéban. Még ha nem is utazunk évi több ezer kilométert vagy nem vagyunk "Rendkívüli Kiemelt Státuszban" egy légitársaságnál, részünk lehet magasabb színvonalú szolgáltatásban. Minden légitársaság, hotel, autókölcsönző ügynökség más-más szabályok szerint játszik, de mindig adódik lehetőség, hogy kivételezett helyzetbe jussunk. Hotelekben előfordulhat, hogy egy kedves mosolyért kibulizhatunk magunknak egy lakosztályt. Nagyobb eséllyel indulunk, ha éjszaka érkezünk vagy rövid ideig maradunk, mert ilyenkor kicsi a valószínűsége, hogy más is igényt tartana rá.
9. Legyünk udvariasak. Lehet, hogy a légitársaság alkalmazottja udvariatlan volt, az utaskísérő szintúgy, a finánc antipatikus, de ne vegyük fel a kesztyűt. Maradjunk civilizáltak. A reptéri dolgozóknak nincs könnyű munkájuk. Persze ez nem jelenti azt, hogy megengedhetik maguknak a durvaságot, de a légi utaskísérő ugyanúgy nem ér haza időben, mint mi, és nem az az alkalmazott törölte a járatot, akinek a pultja előtt tolong száz csalódott, felpaprikázott utas. Az a dühöngő ügyfél, aki üvöltözéssel, kiabálással próbál érvényt szerezni utazáshoz való jogának, valójában csak azt a 99 utast tartja föl, aki mögötte áll a sorban.
10. Legyünk figyelmesek utastársainkkal. Élvezetesebb utunk lesz, ha rájövünk, mindannyian egy csónakban evezünk, és érdemes úgy viselkednünk másokkal, ahogy elvárjuk, hogy velünk viselkedjenek. Elcsépelt közhely, de érdekes módon beválik, csak ki kell próbálni.
Belső Réka