Plázs travelline.hu 2009. május. 17. 17:05

Védelmi pénz: ne az utas fizesse!

Antonio Tajani, az EB alelnöke - és egyben az EU közlekedésért felelős biztosa -...

Antonio Tajani, az EB alelnöke - és egyben az EU közlekedésért felelős biztosa - elmondta, a repülővel utazók védelmének biztosítása érdekében jelentős lépések történtek, ám ennek következtében megnövekedtek az utasokra háruló költségek is. Ezért lépéseket kell tenni azért, hogy a védelemmel összefüggő szolgáltatásokat a lehető leghatékonyabb módon tudják biztosítani.

A légiközlekedés-védelmi díjak megtérítését jelenleg a tagállamok nemzeti szinten szabályozzák, ám az erről szóló, az utasoknak nyújtott tájékoztatás gyakran nem megfelelő, és a légitársaságokkal nem minden európai uniós repülőtér egyeztet rendszeresen. A fennálló helyzet meggátolja, hogy a repülőterek és a légi fuvarozók ténylegesen azonos versenyfeltételek mellett működhessenek, ami a jelenlegi gazdasági környezetben különösen kritikus. Egy nemrégiben közzétett bizottsági jelentés arra mutatott rá, hogy a légitársaságok és repülőterek közötti verseny torzulásának elkerülése érdekében alapvetően fontos, hogy a védelmi díjak megkülönböztetés-mentesek és szigorúan költségarányosak legyenek. A mostani javaslat szerint a légiközlekedés-védelmi díjszabás nem tehet különbséget sem az utasok, sem a légi fuvarozók között.

A légi fuvarozókkal legalább évente egyszer – kötelező jelleggel és rendszeresen – egyeztetni kell a díjakról. A döntések meghozatala előtt a repülőterek kötelesek figyelembe venni a légi fuvarozók álláspontját, és – amennyiben nem sikerül megállapodásra jutni – döntésüket meg kell indokolniuk. Az átláthatóság jegyében a repülőtereknek tájékoztatniuk kell a légi fuvarozókat azokról az elemekről, amelyek alapján a díj mértékét meghatározzák (így például a díjakért cserébe nyújtott különböző szolgáltatások és infrastruktúra, a díjak kiszámításának módja vagy a tervezett beruházások). Annak érdekében, hogy a repülőterek megfelelően értékelhessék a későbbiekben megvalósítandó beruházásaikra vonatkozó követelményeket, és védelmi infrastruktúráikat ezeknek megfelelően fejleszteni tudják, fontos, hogy a légi fuvarozók időben a rendelkezésükre bocsássák forgalmi előrejelzéseiket.  Az európai uniós követelményeknél szigorúbb nemzeti légiközlekedés-védelmi intézkedések gazdasági hatásait illetően magas fokú átláthatóságot szükséges biztosítani.

A légiközlekedés-védelmi díjak kizárólag a védelemmel összefüggésben felmerülő költségek fedezésére fordíthatók, és azok meghatározásakor figyelembe kell venni a hatóságok részéről védelmi célokra előirányzott támogatásokat, a létesítmények finanszírozási költségeit és a berendezésekre, illetve a védelmi műveletekre fordított kiadásokat. Az intézkedések helyes alkalmazásának biztosítására minden tagállamban független testületet kell felállítani, a repülőterek üzembentartói és használói közötti vitarendezésre pedig eljárást kell kidolgozni.

TTG Hungary

hvg360 Tornyos Kata 2025. január. 07. 12:00

Vészesen terjednek a légúti fertőzések, de honnan tudjuk, hogy coviddal, influenzával vagy megfázással van-e dolgunk?

A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik a járványhelyzet, szinte mindenki talál a környezetében olyan embert, aki lázra vagy köhögésre panaszkodik, de még nem késő beadatni az influenza elleni védőoltást a HVG által megkérdezett szakértők szerint. Mi a különbség tünet és tünet között, és melyik légúti megbetegedés lehet igazán veszélyes? Erről is beszélt Várdi Katalin pulmonológus és Kemenesi Gábor virológus.