Plázs travelline.hu 2008. szeptember. 06. 12:00

Madridi repülőgép-szerencsétlenség: nem működtek a fékszárnyak

A spanyol napilap a vizsgálathoz közel álló forrásokat idézve...

A spanyol napilap a vizsgálathoz közel álló forrásokat idézve megerősítette a The Wall Street Journal című amerikai újság előző nap közölt értesülését. Eszerint gondok voltak a fékszárnyakkal, és mindezt tetézte egy elektronikus meghibásodás, amely meggátolta a riasztó bekapcsolását.
   
Az El Mundo szerint a Spanair légitársaság MD-82-es típusú gépének kapitánya anélkül kezdte meg az utat, hogy tudta volna: a szárnyak végén található fékszárnyak nem nyíltak ki oly módon, ahogyan az felszálláskor szokás. Ráadásul nem működött a riasztóberendezés, amely ilyen esetekben elvileg hangjelzéssel figyelmezteti a pilótákat a veszélyre.
   
A spanyol lap részleteket közölt a pilóták beszélgetéséből, amelyet a gép fontosabb műszaki paramétereihez hasonlóan a repülő fekete doboza rögzített. A Londonba küldött berendezés részleges vizsgálatából kiderült, hogy az egyik pilóta (a műszerek ellenőrzésekor) azt mondta társának, hogy a fékszárnyak rendben vannak.
   
Az El País című spanyol lap augusztus 25-én még arról számolt be, hogy a nyomozó hatóságok a hajtóművek tolóerejének csökkenését tanulmányozzák: a repülőtér kamerái által készített felvételek ugyanis arról tanúskodtak, hogy az MD-82-es túl sokáig haladt a kifutópályán, mielőtt a levegőbe emelkedett. A nyomozók ebből arra következtettek, hogy a hajtóművek nem tudták biztosítani a felszálláshoz szükséges tolóerőt.
   
A Spanair-gép katasztrófájában 154 ember lelte halálát, 18 pedig megsérült - bő negyedszázada ez volt a legsúlyosabb légi szerencsétlenség Spanyolországban.

MTI