Miközben néhány légiközlekedési cég, például az Emirates a...
Miközben néhány légiközlekedési cég, például az Emirates a luxusrepülők irányába fejleszt, más vállalatok még az elvárható minimumnak sem felelnek meg. Sokan szidják a fapadosokat, de úgy tűnik, mégsem velük van a legtöbb gond, legalábbis egy nemzetközi utazási honlapon talált lista, amely a legrosszabb légitársaságokat taglalta, nem a legolcsóbbakkal volt tele. Sajnos sokszor nem garancia sem a cég nagysága, sem a nemzetisége, az aprócska egzotikus légitársaságok mellett ott vannak a hatalmas gazdag országok vállalkozásai is a feketelistán.
Az, hogy a Nepal Airlines nem a megbízhatóság mintapéldánya, valószínűleg senkinek sem túl meglepő, mivel jóval olcsóbb a térségben, mint versenytársai. A késéseket még csak kibírnák az utasok összeszorított foggal, de amikor a járat el sem indul, azt jóval nehezebb tolerálni – akármilyen keveset is fizettünk a jegyért. Ráadásul a hírek szerint, ha nem indul el a gép, az utasoknak még csak nem is segítenek ott helyben, a repülőtéren, hanem ide-oda küldözgetik őket. Az sem túl bizalomgerjesztő, hogy a társaság korábbi elnökét 2005-ben börtönbe zárták korrupcióért és hát bizony a biztonsági mutatók sem különösebben jók a Nepal Airlinesnál. A cég viszont látja, hogy fejlődnie kell, úgyhogy tavaly nagy igyekezetükben feláldoztak két kecskét egy repülőgép előtt, hogy kielégítsék az ég isteneit és javítsák a repülési körülményeket.
A brazil Varig Airlines járatait is jobb, ha elkerüljük, állítólag nemrégiben a bank emberei megjelentek a reptéren, hogy felmérjék a gépeket, mivel a cég nem fizette ki azokat. Igaz, hogy tavaly felvásárolta őket egy nagyobb cég, de ez sajnos nem jelentett fejlődést, az utasok értékelései alapján a gépek még mindig régiek, késnek és koszosak.
A listán az első (és egyetlen) európai résztvevő az Alitalia Airlines, amely szép nagy ugyan, de ettől függetlenül élen jár a késések területén, olyannyira, hogy egész weboldalt szenteltek a cég elleni bojkott felhívásnak. Az Alitalia persze megpróbálta a honlapot bezáratni, sikertelenül. A sztrájkok, az elmaradt járatok és a késések évek óta folyamatosak, hiába kapott a vállalat pénzügyi gyorssegélyt az államtól, sokak véleménye szerint az összeomlás elkerülhetetlen.
Az amerikai United Airlines gyakorta kerül be a legrosszabb légitársaságok közé állandó késései és borzasztó ügyfélszolgálata miatt. Nem elég, hogy időnként ott hagyják egy idegen helyen a jegyét megváltott utast, de még el is hajtják, ha segítséget kér. Egy ügyfél elégedettség mérő felmérésben a lehetséges 10 pontból összesen 4-et szerzett meg a vállalat. A problémák hátterében valószínűleg ismét csak pénzügyi okok állnak, amit a cég sajnos időnként túlfoglalással próbál meg orvosolni – a hatás katasztrófális.
A listán egyébként még további két amerikai légitársaság szerepel, úgy látszik, a nagy ország sok rossz céget jelent. A Southwest Airlines ugyan olcsó jegyekkel kecsegteti az utasokat, de aztán a gépek vagy késnek vagy el sem indulnak. Az Airtran Airlines pedig arról híresült el, hogy aki nem jelentkezik be időben a repülőtéren, azt nem engedik beszállni, akkor sem, ha a gép is késik. Így a szerencsétlen utas tehetetlenül nézheti, ahogy az ablak mögött ott áll a kifutón a gépe, de nem juthat fel rá.
Az Aeromexiconak elképesztő mennyiségű járata van, de láthatóan túlvállalták magukat, az ő problémájuk ugyanaz, mint az északi nagytestvéré, késések és bunkó ügyfélszolgálat. Ja, és folyton elvesztik a csomagokat. Hiába, a repülésben nem biztos, hogy működik a híres manana.
Az Air India gépei időnként fel sem szállnak, 2005-ben például a pilóták annyira veszélyesnek tartották a repülők műszaki állapotát, hogy egy darabig nem voltak hajlandóak felszállni.
Az Ariana Afghan Airlines annyira rossz, hogy az Európai Unió légteréből ki is van tiltva. Egy jelentés szerint az Ariananak több repülőgépe zuhant már le, mint amennyi jelenleg a kötelékébe tartozik. Azt ajánljuk, halasszák el afganisztáni útjukat vagy menjenek vonattal.
A kis cégek közé tartozik a fülöp-szigeteki Cebu Pacific, alig néhány járattal, úgyhogy azt gondolhatnánk, azt a pár darab gépet csak képesek rendesen elindítani, de nem. A Cebu ugyan jelenleg csak regionális járatokat üzemeltet, de szándékai szerint ki kíván lépni a nemzetközi piacra is, csak azt nem tudjuk, mitől ilyen biztosak magukban. Egy késéseket vizsgáló szakmai felmérésben a kapható 10 jópontból 2 darabot szedtek össze.
Bár a listát bizonyára hozzáértő személyek állították össze és az érvek hathatósak, azon a bizonyos EU tiltó listán azért jónéhány további légitársaság van az afgánon kívül és itt egyet sem látunk. Minket ugyan megvéd tőlük az unió, hiszen nem jöhetnek ide, de azért valószínűleg az Európából kitiltott ukrán cégek egy hangyányival rosszabbak, mint az Alitalia.
-KM-