„Az első osztályú utazás napjainkban már arról szól, hogy minden...
„Az első osztályú utazás napjainkban már arról szól, hogy minden elképzelhető luxussal kényeztessék az utasokat” – nyilatkozta a Forbes magazinnak Edward Plaisted, a légitársaságok szolgáltatásának szondázásával és értékelésével foglalkozó, londoni Skytrax nevű cég ügyvezető igazgatója. Napjaink nehéz gazdasági körülményei között számos, légiközlekedéssel foglalkozó vállalat megszüntette az első osztályú jegyeket, azonban az a 35, amelyik továbbra is kínál ilyen szolgáltatást, mindent megtesz, hogy lenyűgözze utasait.
A Singapore Airlines első osztályán például a tehetős jegytulajdonosok választhatnak a Dom Perignon és a Krug pezsgő között, az éjjeli órákat pedig extra méretű fürdőszoba, valódi ágyak, nagyméretű párnák és a Givenchy által szolgáltatott pizsamák teszik kényelmessé.
Az Emirates-nál valódi lakosztályok várják az első osztályú utasokat, amelyeknek elhúzható ajtaja szavatolja a zavartalan utazást. A Cathay Pacificnél pedig serpenyőkkel és rizsfőző berendezésekkel biztosítják, hogy a reggeli és az ebéd alapvető hozzávalói frissen készülnek a kényes ízlésű utazók számára.
Iparági szakértők szerint a légitársaságok azt remélik, hogy az efféle fényűzés rá tudja venni az utazókat, hogy leszurkolják a borsos árakat a jegyekért. Jelenleg egy átlagos, egy útra érvényes első osztályú jegy egy európai légitársaságnál csaknem 7000 dollárba (közel egymillió forintba) kerül, ami 16 százalékos emelkedést jelent a tavalyi évhez képest. Ugyanez Ázsiában majdnem 7400 dollárba (1,16 millió forint) kerül, ami 12 százalékkal drágább mint 2007-ben.
A húzós árak ellenére az első osztályú utaztatás inkább marketingeszköz, mint komoly bevételi forrás.
„A légitársaságok nem az első osztályú jegyekből szerzik bevételeik legjavát” – magyarázta a Forbes magazinnak adott interjújában Mike Boyd, a légiközlekedéssel kapcsolatos tanácsadással foglalkozó Boyd Group elnöke. „Napjainkban a business class helyeken is olyan magas színvonalú a szolgáltatás, hogy a legtöbb utazó megelégszik azzal és az első osztályú helyek zömén a turistaosztályról – későbbi indulásért vagy egyéb kellemetlenségért – kárpótlásból érkeznek az utasok. Azok, akik kifizetik a teljes árú jegyet, általában élvezetből utaznak, mert megtehetik.”
A közel 35 légitársaság, amelyeknél létezik még az első osztály, a teljes méretű ágyak és elegánsabb éttermek kínálatát lepipáló étkezések mellett általában a személyzet létszámában is igyekszik a maximumot nyújtani. Ez annyit jelent, hogy egy-egy légiutas-kísérőre három utazó jut, szemben a turistaosztályon megszokott 10-15-tel. Emellett a légitársaságok a reptereken is igyekeznek a magasabb tarifákat kifizető ügyfelek kedvében járni.
„Az utasok gyakran panaszkodnak, hogy a reptereken sokáig tart a biztonsági ellenőrzés és egyre több idejükbe kerül, míg a kaputól eljutnak a repülőgépig” – magyarázta Plaisted. „Így több légitársaság is arra koncentrál, hogy az első osztályú utasok már a földön is maximális figyelemben részesüljenek.”
Jó példa erre a Qatar Airways, amelynek első osztályú utasait Dohában egy külön erre a célra, 90 millió dollárért épített luxusterminál várja, ahol a vízesések és a márványpadló inkább egy ötcsillagos szállodát idéz. Amint a tehetős utas megérkezik, a hordárok azonnal átveszik a csomagjaikat, majd bekísérik őket a luxus-váróba, ahol több ínyencek ízlésének is megfelelő étterem, orvosi ügyelet, élményfürdő, szauna és pezsgőfürdő segít feledtetni az utazás fáradalmait.
Talán nem véletlen hogy a Qatar Airlines végzett a Skytrax évente a legjobb légitársaságokról kiadott felmérésének az élén. Az online interjúk, fókuszcsoportok és kérdőívek segítségével összeállított listán csaknem két tucat követelménynek kell megfelelni, hogy egy cég felkerülhessen a legjobbak közé.
A listán az ötödik helyen végzett Thai Airways is igyekszik minden igényt kielégíteni. A bangkoki reptérre első osztályú jeggyel érkező utasokat személyi concierge várja, aki bekíséri őket a szaunával, fürdővel és thai masszázst is kínáló váróterembe. Ha Bangkokon keresztül utaznak, ugyanezen concierge segítségével hamarabb átjuthatnak a bevándorlási és biztonsági ügyintézésen, valamint csomagjaikat is gyorsabban kézhez kapják.
A fedélzeten sem kell nyomorogniuk, a Bulgari piperekészlet itt is alapvető, s a korgó gyomrú utasokat 22 féle előételből választhatnak.
Az ausztrál Qantas sydney-i és melbourne-i termináljaiban könyvtár, ínyenc étterem és gyógyfürdő kényezteti az utazókat, akik akár üzleti ügyeiket is intézhetik az erre a célra berendezett irodák egyikében. Az első osztályú ülések kétméteres ágyakká alakíthatóak, s repülés közben 400 film közül választhatnak a kedves ügyfelek. Az étkezés egy nyolcfogásos vacsorát jelent, különböző elsőosztályú borokkal. A tisztaságot pedig az Akira Isogawa és Colette Dinnigan által tervezett selyem piperetáskák szavatolják.
Egy szó mint száz, a fényűzésnek a felhők felett is csak a pénztárca szab határt. Csak legyen, aki kifizeti.
-JB-
A Singapore Airlines első osztályán például a tehetős jegytulajdonosok választhatnak a Dom Perignon és a Krug pezsgő között, az éjjeli órákat pedig extra méretű fürdőszoba, valódi ágyak, nagyméretű párnák és a Givenchy által szolgáltatott pizsamák teszik kényelmessé.
Az Emirates-nál valódi lakosztályok várják az első osztályú utasokat, amelyeknek elhúzható ajtaja szavatolja a zavartalan utazást. A Cathay Pacificnél pedig serpenyőkkel és rizsfőző berendezésekkel biztosítják, hogy a reggeli és az ebéd alapvető hozzávalói frissen készülnek a kényes ízlésű utazók számára.
Iparági szakértők szerint a légitársaságok azt remélik, hogy az efféle fényűzés rá tudja venni az utazókat, hogy leszurkolják a borsos árakat a jegyekért. Jelenleg egy átlagos, egy útra érvényes első osztályú jegy egy európai légitársaságnál csaknem 7000 dollárba (közel egymillió forintba) kerül, ami 16 százalékos emelkedést jelent a tavalyi évhez képest. Ugyanez Ázsiában majdnem 7400 dollárba (1,16 millió forint) kerül, ami 12 százalékkal drágább mint 2007-ben.
A húzós árak ellenére az első osztályú utaztatás inkább marketingeszköz, mint komoly bevételi forrás.
„A légitársaságok nem az első osztályú jegyekből szerzik bevételeik legjavát” – magyarázta a Forbes magazinnak adott interjújában Mike Boyd, a légiközlekedéssel kapcsolatos tanácsadással foglalkozó Boyd Group elnöke. „Napjainkban a business class helyeken is olyan magas színvonalú a szolgáltatás, hogy a legtöbb utazó megelégszik azzal és az első osztályú helyek zömén a turistaosztályról – későbbi indulásért vagy egyéb kellemetlenségért – kárpótlásból érkeznek az utasok. Azok, akik kifizetik a teljes árú jegyet, általában élvezetből utaznak, mert megtehetik.”
A közel 35 légitársaság, amelyeknél létezik még az első osztály, a teljes méretű ágyak és elegánsabb éttermek kínálatát lepipáló étkezések mellett általában a személyzet létszámában is igyekszik a maximumot nyújtani. Ez annyit jelent, hogy egy-egy légiutas-kísérőre három utazó jut, szemben a turistaosztályon megszokott 10-15-tel. Emellett a légitársaságok a reptereken is igyekeznek a magasabb tarifákat kifizető ügyfelek kedvében járni.
„Az utasok gyakran panaszkodnak, hogy a reptereken sokáig tart a biztonsági ellenőrzés és egyre több idejükbe kerül, míg a kaputól eljutnak a repülőgépig” – magyarázta Plaisted. „Így több légitársaság is arra koncentrál, hogy az első osztályú utasok már a földön is maximális figyelemben részesüljenek.”
Jó példa erre a Qatar Airways, amelynek első osztályú utasait Dohában egy külön erre a célra, 90 millió dollárért épített luxusterminál várja, ahol a vízesések és a márványpadló inkább egy ötcsillagos szállodát idéz. Amint a tehetős utas megérkezik, a hordárok azonnal átveszik a csomagjaikat, majd bekísérik őket a luxus-váróba, ahol több ínyencek ízlésének is megfelelő étterem, orvosi ügyelet, élményfürdő, szauna és pezsgőfürdő segít feledtetni az utazás fáradalmait.
A fedélzeten kaviárt szolgálnak fel az ázsiai légitársaság első osztályán, valamint nagyméretű puha párnákkal és matracokkal, ausztrál pamut takarókkal és Bulgari piperecsomagokkal kényeztetik az utasokat. Az ülések és a hozzájuk tartozó asztal úgy van kialakítva, hogy az utazó párok akár egymással szemben is étkezhetnek, akár egy étteremben.
Talán nem véletlen hogy a Qatar Airlines végzett a Skytrax évente a legjobb légitársaságokról kiadott felmérésének az élén. Az online interjúk, fókuszcsoportok és kérdőívek segítségével összeállított listán csaknem két tucat követelménynek kell megfelelni, hogy egy cég felkerülhessen a legjobbak közé.
A listán az ötödik helyen végzett Thai Airways is igyekszik minden igényt kielégíteni. A bangkoki reptérre első osztályú jeggyel érkező utasokat személyi concierge várja, aki bekíséri őket a szaunával, fürdővel és thai masszázst is kínáló váróterembe. Ha Bangkokon keresztül utaznak, ugyanezen concierge segítségével hamarabb átjuthatnak a bevándorlási és biztonsági ügyintézésen, valamint csomagjaikat is gyorsabban kézhez kapják.
A fedélzeten sem kell nyomorogniuk, a Bulgari piperekészlet itt is alapvető, s a korgó gyomrú utasokat 22 féle előételből választhatnak.
Az ausztrál Qantas sydney-i és melbourne-i termináljaiban könyvtár, ínyenc étterem és gyógyfürdő kényezteti az utazókat, akik akár üzleti ügyeiket is intézhetik az erre a célra berendezett irodák egyikében. Az első osztályú ülések kétméteres ágyakká alakíthatóak, s repülés közben 400 film közül választhatnak a kedves ügyfelek. Az étkezés egy nyolcfogásos vacsorát jelent, különböző elsőosztályú borokkal. A tisztaságot pedig az Akira Isogawa és Colette Dinnigan által tervezett selyem piperetáskák szavatolják.
Egy szó mint száz, a fényűzésnek a felhők felett is csak a pénztárca szab határt. Csak legyen, aki kifizeti.
-JB-
Plázs
travelline.hu
2007. október. 12. 09:40
Fapados luxus
Plázs
travelline.hu
2008. július. 31. 08:52
Szuperluxus villa nyílik Dubrovnikban
Plázs
travelline.hu
2007. november. 20. 00:00
Luxus fedélzeti szolgáltatás az Austrian Airlinestól
Plázs
travelline.hu
2008. április. 11. 03:23