Plázs travelline.hu 2008. augusztus. 30. 09:28

Budapesten a 125 éves Orient Expressz

A Nyugati pályaudvarról ezen a napon nosztalgiavonat közlekedik, amely a 204-es gőzmozdonnyal...

Creative Commons

A Nyugati pályaudvarról ezen a napon nosztalgiavonat közlekedik, amely a 204-es gőzmozdonnyal, két elsőosztályú kocsival közlekedik és korhű ruhába öltözött személyzettel várja utasait. A Nyugatiból 9.40-kor, 10.40-kor, 13.40-kor és 15.40-kor indul a szerelvény, míg a Vasúttörténeti Parkból 13.10-kor és 15.10-kor.. A vonatok királyának 125 éves évfordulója alkalmából a Vasúttörténeti Park második emeletén kiállítás is nyílik, amelyen modellek, fényképek és eredeti vasúti relikviák segítségével elevenedik meg az expressz története. A tárlat korábban a Közlekedési Múzeumban volt látható.
   
Az Orient Expressz 1883-ban indult el első útjára. Az útvonal eredetileg Párizstól a Duna román szakasza mentén található Giurgiuig tartott, Bécs, Budapest és Bukarest érintésével. A századforduló idején fénykorát élte a vasúti utazás. 1906-ra elkészült a világ akkori leghosszabb alagútja, a 20 kilométer hosszú Simplon-alagút, amely jelentős mértékben lerövidítette a Párizs és Velence közötti menetidőt. 1921-re az Orient Expressz már meghosszabbított útvonalon, Simplon Orient Expressz néven egészen Isztambulig közlekedett.
   
A legendás vonat aranykora az 1920-30-as években volt. A II. világháború után azonban Európa politikai és gazdasági légköre megváltozott, és ezzel leáldozott az Orient Expressz szerencsecsillaga. Költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be, hogy a vonat állni tudja a versenyt az egyre népszerűbb légi közlekedéssel, és az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez. Az Orient Expressz dicsősége minden erőfeszítés ellenére hanyatlásnak indult, míg 1977 májusában végleg megszüntették.
   
A híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood mentette meg a feledéstől. 1977-ben megvásárolta az Orient Expressz két hálókocsiját és újraélesztette a legendát: 35 hálókocsit, ülőkocsit és étkezőt újíttatott fel, és valóra váltotta álmát, 1982. május 25-én a Venice Simplon Orient Expressz elindult első útjára Londonból Velencébe.
   
A vonat ma is régi pompájában ragyog, ugyanakkor teljesen megfelel a jelenlegi biztonsági előírásoknak, és biztosítja a mindenkori kényelmes utazást, de nem közlekedik menetrend szerint. A legismertebb Párizs-Budapest-Isztambul utat évente egyszer teszi meg, augusztus végén, szeptember elején. A hatnapos utazás kisebb vagyonba, 6580 euróba (1 millió 560 ezer forint) kerül. Ezért az utas teljes ellátását kap, minden második éjszakát egy ötcsillagos szállodában tölthet és exkluzív programokon vehet részt. Volt arra példa, hogy Bulgáriában egy papi kórus csak az Orient Express utasainak adott koncertet - mondta az MTI-nek Mészáros Edit, a Venice Simplon Orient Expressz magyarországi képviselője.
   
A szerelvényen maximum 100-110 fő utazik alkalmanként és annyira népszerű, hogy egy évre előre kell a jegyeket lefoglalni. A jövő évi útra már alig kapható jegy. A leggyakoribb járat a Velence-Budapest, a Budapest-Párizs és a Budapest-London útvonal, amely csak egy irányba közlekedik. Mindhárom utat évente háromszor indítják el. Jövőre májusban, júniusban és szeptemberben, s több hónappal előbb érdemes jelentkezni, mert szintén népszerű az utasok körében. A jegy ára 1360-2070 euróba (320 ezer-490 ezer forint) kerül, amely az alkoholos italon kívül mindent magába foglal.
   
Az utasok ahogy régen, ma is gazdag emberek, akiknek legalább a fele különleges alkalmat (születésnapot, házassági vagy egyéb évfordulót) ünnepel az utazással, míg más a különleges kikapcsolódás miatt választja ezt az utazást. A vonat berendezéséből és hangulatából adódóan az Orient Expresszen soha nem áll fenn a "túlöltözés" veszélye. A férfiak este szmokingot, a nők koktélruhát vagy nagyestélyit vesznek fel. Póló és farmer viselete a vonaton nem jellemző.
  
A vonaton 40-fős személyzet szolgálja ki az utasokat. A főszakács francia, aki 20 éve dolgozik az Orient Expresszen. A pincérek olaszok, a kocsikísérők pedig többnyire angolok, de volt már köztük magyar is. Mint ahogy az utasok között is vannak magyarok - tette hozzá Mészáros Edit.

MTI