Mától indul a mobilozás a repülőgépek fedélzetén is
Eddig szigorúan tilos volt egyáltalán bekapcsolva tartani a telefonokat a repülés...
Eddig szigorúan tilos volt egyáltalán bekapcsolva tartani a telefonokat a repülés ideje alatt, mára viszont úgy tűnik, hogy megvan a megoldás: kedvenc zsebkészülékünk nem fogja zavarni a repülőgép navigációs rendszerét.
Az International Herald Tribune által megszellőztetett információk szerint a Bizottság engedélyezni fogja a légitársaságok számára, hogy a gépeikre az 1800 MHz-es frekvencián működő pikocellákat, vagyis aprócska mobiltornyokat szereljenek, amelyek műholdon kereszül kapcsolódnak majd a földi mobilhálózatokhoz. Ez lehetővé fogja tenni az utasok számára, hogy repülés közben ugyanúgy használják mobiljaikat, mint bárhol a világon, vagyis nem csak a hanghívások, hanem az üzenetváltás is működni fog, illetve a készülékek képességeitől függően akár e-mailezni, böngészni is lehet majd, de szigorúan csak 3000 méter feletti magasságban.
Európában már számos légitársaság -- köztük az Air France, a BMI és a Ryanair -- kísérletezik a technológiával, amelyet az Airbus leányvállalata, az OnAir fejleszett ki. A szolgáltatások kereskedelmi indulásának lényegében már csak jogi akadályai vannak, ez Európai Bizottság hozzájárulásán túl beleértve például az árak megállapítását. A mai bejelentésben várhatóan az is elhangzik majd, hogy a fedélzeti szolgáltatásra vonatkozó engedély az Unió összes tagállamára érvényes lesz, azt nem kell a légitársaságoknak és távközlési cégeknek minden országtól egyenként megkérni.
Lelkiekben azonban nem árt felkészülni viszont arra, hogy a levegőben kezdeményezett (és fogadott) hívások ára igen borsos lesz. A távközlési hatóságok azt ígérik, figyelemmel kísérik majd a rendszerben érintett mobiltársaságokat és ha nem találják megfelelőnek az ár-érték arányt, be is avatkoznak.
A repülőgép fedélzetén akkor lehet majd elkezdeni a telefonálást, ha az már 3000 méternél magasabbra emelkedett. Fontos tudni azonban, hogy a technológia egyelőre csak az európai légtérben kerül bevezetésre és ez is nagyban függ az egyes légitársaságok hozzáállásától: egyáltalán bevezetik-e ezt rendszert.
[International Herald Tribune/HWSW/Travelline]