A repülőjegy megvásárlása után már nincs visszaút számunkra...
A repülőjegy megvásárlása után már nincs visszaút számunkra, vagyis ha mégis meggondolnánk magunkat, netán inkább máshová utaznánk, ezt nem tudjuk megtenni anyagi veszteség nélkül. Bár a légitársaságok – különösen az olcsóságukkal szívesen kérkedő fapadosok – számtalan kedvezménnyel kényeztetik el utasaikat, ha jobban a dolgok mélyére nézünk, arra is rájöhetünk, hogy ezeknek a bizonyos kedvezményeknek a jelentős részét ilyen-olyan módon mégiscsak visszaszedik tőlünk. Hogyan? A magyar tulajdonú Wizz Air, illetve más társaságok üzletszabályzatait is végigmazsolázva a következőkre derülhet fény:
1. Az utazás napját, időpontját, úti célját, sőt az utazó személyét is meg lehet változtatnunk, de ezt legalább 3 órával az indulás előtt kell megtennünk, s természetesen külön költséggel jár. Ha nem áll szándékunkban módosítani, ám valamilyen külső körülmény miatt nem tudunk a felszállás előtt minimum 40 perccel megjelenni a reptéren, akkor már be sem check-olhatunk, olyan, mintha el sem akartunk volna utazni, a pénzünket pedig teljesen egészében elveszítettük.
2. Ha változtatunk az utazásunkon, és az új jegy drágább a réginél, a különbözetet ki kell fizetnünk. Ha viszont olcsóbb, a differenciát a légitársaság nem fizeti vissza.
3. Előfordulhat, hogy nincs szerencsénk, és a jegyvásárlásunk, valamint a tényleges indulás közt eltelt időben a hatóságok növelik az adókat, illetékeket: a légitársaság ilyenkor a növekményt természetesen ránk terheli, és ha ezt mi nem vagyunk hajlandóak kifizetni, akkor nem vehetjük igénybe a szolgáltatást, vagyis be sem szállhatunk a gépbe.
4. Az elektronikus számla nem mindenkinek felel meg, de kaphatunk róla egy nyomtatott másolatot is, ám az ezzel járó különdíjat és a postaköltséget a vevőnek kell állnia.
5. Ha nem tudjuk hitelt érdemlően igazolni, hogy mi vagyunk az utazásra jogosult személyek, akkor a jegyünk nem ér semmit, attól még ott hagynak bennünket a reptéren. A fényképes igazolvány mellett legyen nálunk a légitársaság által megadott foglalási kód is, mert csak ezzel a kettővel történhet meg az azonosításunk. A kódot a szabályzat szerint bemondásra is elhiszik nekünk, de inkább nyomtassuk ki, úgy jobban járunk.
6. Az utas nem jogosult semmiféle kártérítésre, ha a járata törléséről az indulás előtt legalább 2 héttel korábban értesítik. Ez többnyire telefonon történik meg, így akkor is vegyük fel a készüléket, ha az ismeretlen hívót jelez ki számunkra, mert lehet, hogy a törlésről kapunk információt.
7. A fapados társaságoknak nincsenek csatlakozó járataik, ezért nem tartoznak felelősséggel azért, ha a késésük miatt lekéssük a másik gépünket, és ezzel elveszítjük azt a jegyünket.
8. A telefonos helyfoglalás pénzbe kerül, ezért válasszuk inkább az online jegyvásárlást. De ha a neten nem tudunk Visa vagy Mastercard kártyával fizetni, akkor a banki átutalást kell választanunk, amelynek a lebonyolítási költsége a vevőé. Ha véletlenül határidőn túl utaltuk át a pénzt, a rendelést semmisnek veszik, és az összeget visszaküldik a számlánkra – az újabb átutalási költség levonásával.
9. Szomorú dolog, de néha haláleset is hátráltathatja az utazásunkat. Ha az utazni szándékozó hal meg, a pénzét szinte teljesen visszakapja, csak az adminisztrációs díjat vonják le belőle. Ha hozzátartozónkat veszítjük el, és emiatt töröljük a foglalásunkat, csak a 30 napon belül történt tragédiák során tehetjük meg ezt különösebb anyagi veszteség nélkül, s a halotti bizonyítványt ilyenkor az esetek többségében csatolni kell a kérvényünkhöz.
10. Nemcsak a poggyászainknak van kezelési díja, de ha (például a termetünknél fogva) mi magunk is több helyet foglalunk el, azért egy másik teljes árú díjat is ki kell fizetnünk.
11. Külön díjért vehetünk magunknak elsőbbségi beszállást, ám egyáltalán nem biztos, hogy ezért valóban oda ülhetünk, ahová akarunk, mert egy kis plusz pénzért előzetes helyfoglalás is van…
12. A jegyvásárlásnál nem kérdeznek rá az utas állapotára, ezért a várandós kismamák legyenek óvatosak: lefoglalhatják a helyüket a gépen, de ha már betöltötték a 34. terhességi hetüket, fel sem engedik őket a fedélzetre. Hogy miért nem szólnak nekik erről a vásárlás előtt? Hja, kérem, benne van a szabályzatban, tessék elolvasni!