A 4,3 milliárd fontos (1500 milliárd forintos) beruházással hat év alatt...
A 4,3 milliárd fontos (1500 milliárd forintos) beruházással hat év alatt elkészült szupermodern terminál - Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese - már a nyitás napján szinte teljesen csődöt mondott, elsősorban az egyébként valóban rendkívül korszerű, óránként 12 ezer poggyász elosztására alkalmas csomagtovábbító rendszer leállása miatt.
Ez arra kényszerítette a terminál kizárólagos használóját, a British Airwayst, hogy péntekig csak kézipoggyásszal engedje utasait a repülőgépekre, a csomagtérbe nem lehetett poggyászokat feladni. Ez szinte megoldhatatlan problémát jelentett többezer utasnak, főleg azoknak, akik az esténként egymás után induló hosszú távú éjszakai járatokkal repültek volna.
Sokan inkább nem utaztak el. Nekik a BA személyenként 100 fontot ajánlott fel szállásköltségre, ám pénteken a járataikról lemaradt utasok arra panaszkodtak, hogy a környékbeli szállodák - kihasználva a kényszerhelyzetet - ennek a kétszeresét számolták fel egyetlen éjszakáért. Nagy-Britanniában egy átlagos háromcsillagos kategóriájú szállodai szoba általában 70-90 fontba kerül egy éjszakára. Ebben a helyzetben sokan töltötték az 5-ös terminálon a péntekre virradó éjszakát, ám teljes bizonyossággal ők sem reménykedhettek abban, hogy aznap el tudnak utazni.
A BA - amely töredelmesen elnézést kért a fennakadásokért - közölte, hogy pénteken járatai 80 százalékát tervezi elindítani a terminálról, köztük az összes hosszú távú járatot.
A járattörlések a belföldi, illetve a rövid távú európai járatokat érintették. A British Airways járatinformációja péntek délelőtt azt jelezte, hogy a társaság aznapi három budapesti járata közül a középsőt, a helyi idő szerint 13:40 órakor induló 866-ost szintén törölték. Pénteken azonban azokra a járatokra, amelyek elindultak, már fel lehetett adni kézipoggyászon kívüli csomagot is.
A csomagtovábbító rendszer meghibásodásán kívül fennakadást okozott a személyzet biztonsági beléptető rendszerének lassúsága, amely miatt pénteken is számos jegykezelő pult nem nyitott ki, tovább duzzasztva a sorokat.
A BA úgy hirdeti az 5-ös terminált, hogy azon mindenki előtt legfeljebb egy utas áll a jegykezelő pultoknál.
A problémák miatt már az előző, induló napon is 34 járatot kellett törölni ezen a terminálon, de akkor mindhárom budapesti járat - ha jókora késésekkel is - elindult.
Az 5-ös terminál hangos reklámhadjárattal beharangozott, ám szinte teljes káoszba fulladó nyitása nem tett jót a British Airways részvényének sem. A legnagyobb brit légitársaság papírja a péntek délelőtti kereskedésben 5 pennys, 2,02 százalékos veszteséggel 2,4225 font volt a Londoni Értéktőzsdén.
(MTI)