2008. március. 14. 17:41
travelline.hu
Utolsó frissítés: 2009. június. 18. 13:53
Plázs
Megnyílt a londoni Heathrow 5-ös terminál
A királynő és férje, Fülöp herceg rendkívüli biztonsági...
A királynő és férje, Fülöp herceg rendkívüli biztonsági intézkedések mellett tekintette meg a Nagy-Britannia "XXI. századi kapujának" nevezett pazar új létesítményt, az ország legnagyobb fedett építményét, mert a beruházás ellenzői tiltakozásképpen igyekeztek megszegni a biztonsági előírásokat, s épp az avatás előestéjén szaladt ki a repülőtér kifutópályájára egy hátizsákos férfi. A királynő dicsérte az évi mintegy harmincmillió utas áteresztésére képes terminál környezetbarát megoldásait, s személyes jelenlétével is demonstrálni kívánta, hogy milyen nagy fontosságot tulajdonítanak Nagy-Britanniában a beruházásnak, amelytől azt várják, hogy segít megváltoztatni a Heathrow-ról, mint lepusztulóban lévő repülőtérről kialakult képet.
A T5 építése a szigetország történetének leghosszabb, 46 hónapig nyúló közmeghallgatása után, 2001-ben kezdődött. Először az archeológusok szállták meg a környéket, 100 hektárt ástak fel és összesen 80 ezer leletet mentettek meg a szupermodern repülőgépek elől, köztük például egy kétezeréves favödröt és egy i. e. 3000 körül készült kőbaltát. A régészek után érkező építőmunkások 9 millió köbméter földet mozgattak meg, két folyót eltereltek, kifúrtak 13 kilométernyi alagutat és felhúzták Nagy-Britannia legnagyobb önmagában álló épületét, a T5-öt.
A negyven méter magas terminált úgy kellett felépíteni, hogy a legnagyobb toronydaru se legyen 43 méternél magasabb, mert zavarná a Heathrow radarjait. A 30 ezer négyzetméternyi üvegfelülettel borított, ötszintes épület - a többi között a párizsi Pompidou Központot és a London Dome-ot tervező Richard and Partners stúdió munkája - területe emeletenként 10 futballpálya nagyságú, összesen pedig 365 ezer négyzetméter, és két metróvonal, illetve egy új autópálya-szakasz köti össze a várossal. Az építkezés és a berendezés a legmodernebb utaskiszolgáló és csomagkezelő berendezésekkel 4,3 milliárd font (1440 milliárd forint) befektetést igényelt a két beruházó magáncég, a repülőteret üzemeltető British Airport Authority (BAA) és a BA (British Airways) részéről.
A terminált a BA használja majd. A légitársaság statisztikája alapján jelenleg ezer csomag közül 23 elkeveredik, a T5 újgenerációs poggyászkezelő rendszerének köszönhetően viszont ez a szám 15 körülire csökken, a bejelentkezésre pedig egyáltalán nem lesz panasz, mert a leghosszabb sor is csak két emberből áll majd és az egész procedúra 10 percet vesz igénybe a biztonsági ellenőrzéssel és az útlevélkezeléssel együtt - ígérik a szakértők.
Ezután érkeznek az utasok a gigantikus váróterembe, ahol 18 500 ezer négyzetméteren 150 üzlet - köztük 25 vendéglő, kávézó és pub - közül válogathatnak. A BA kiemelt ügyfelei, az első osztály utasai és az Executive Club különböző hűségkártyákkal felszerelt tagjai a Galleries Lounge-ban tölthetik az időt. Ez a világ legnagyobb és legdrágább reptéri luxusvárója, 60 millió fontba került és egyszerre 2500 utast képes kiszolgálni. Van benne például mozi és "főzőszínház" - a Chef´s Theatre -, ahol a vendég üvegfalon keresztül nézheti, hogyan dolgoznak a szakácsok.
A T5 utaskiszolgáló kapacitása évi 35 millió utas, de a hatalmas épület átadása nem jelenti azt, hogy a repülőtér kapacitása is bővül, azaz hogy több gép indulhat vagy fogadhat Heathrow, és erre valószínűleg 2020-ig nem is lesz lehetőség.
A repülőtér 1946-ban nyílt meg. A rögtönzött barakkok helyén 1955-re felépült az első terminál és azóta átadtak még hármat (1961-ben, 1969-ben, illetve 1986-ban). A négy együtt 45 millió utast lenne képes zökkenőmentesen kiszolgálni, de az utasforgalom ennél 40 százalékkal több, évi 68 millió fő.
A T5 révén tehát enyhül a zsúfoltság, de kifutópályából még mindig csak kettő van. Az indított és fogadott járatok száma kezdetben évi 9 ezer körül alakult, tavaly viszont már meghaladta a 470 ezret. A gépek tömött sorban gurulnak egymás után a kifutók felé és a két pálya kapacitás-kihasználtsága elérte a 99 százalékot, míg például a németországi repterek átlagos kihasználtsága csak 75 százalék.
A T5 átadása így csak az első szakasz végét jelenti Heathrow korszerűsítésében. Már épül a terminál B-szárnya és 2010-re el is készül, a kettes terminált pedig lebontják és 2012-re egy újat építenek a helyén. Az átalakítás a tervek szerint 2020-ig tart: akkorra fejezik be a 2500 méter hosszú harmadik kifutópályát és a hatodik terminált.
A brit polgári légi közlekedési hatóság (CAA) szerint a fejlesztésre nagy szükség van, mert az európai légi közlekedés volumene a következő húsz évben megduplázódik. A CAA szerint ráadásul már most kimutatható, hogy vannak utasok, akik tudatosan kerülik Heathrow-t és a kevésbé zsúfolt és több kifutópályával rendelkező amszterdami vagy a frankfurti repülőteret használják helyette.
A T5 építése a szigetország történetének leghosszabb, 46 hónapig nyúló közmeghallgatása után, 2001-ben kezdődött. Először az archeológusok szállták meg a környéket, 100 hektárt ástak fel és összesen 80 ezer leletet mentettek meg a szupermodern repülőgépek elől, köztük például egy kétezeréves favödröt és egy i. e. 3000 körül készült kőbaltát. A régészek után érkező építőmunkások 9 millió köbméter földet mozgattak meg, két folyót eltereltek, kifúrtak 13 kilométernyi alagutat és felhúzták Nagy-Britannia legnagyobb önmagában álló épületét, a T5-öt.
A negyven méter magas terminált úgy kellett felépíteni, hogy a legnagyobb toronydaru se legyen 43 méternél magasabb, mert zavarná a Heathrow radarjait. A 30 ezer négyzetméternyi üvegfelülettel borított, ötszintes épület - a többi között a párizsi Pompidou Központot és a London Dome-ot tervező Richard and Partners stúdió munkája - területe emeletenként 10 futballpálya nagyságú, összesen pedig 365 ezer négyzetméter, és két metróvonal, illetve egy új autópálya-szakasz köti össze a várossal. Az építkezés és a berendezés a legmodernebb utaskiszolgáló és csomagkezelő berendezésekkel 4,3 milliárd font (1440 milliárd forint) befektetést igényelt a két beruházó magáncég, a repülőteret üzemeltető British Airport Authority (BAA) és a BA (British Airways) részéről.
A terminált a BA használja majd. A légitársaság statisztikája alapján jelenleg ezer csomag közül 23 elkeveredik, a T5 újgenerációs poggyászkezelő rendszerének köszönhetően viszont ez a szám 15 körülire csökken, a bejelentkezésre pedig egyáltalán nem lesz panasz, mert a leghosszabb sor is csak két emberből áll majd és az egész procedúra 10 percet vesz igénybe a biztonsági ellenőrzéssel és az útlevélkezeléssel együtt - ígérik a szakértők.
Ezután érkeznek az utasok a gigantikus váróterembe, ahol 18 500 ezer négyzetméteren 150 üzlet - köztük 25 vendéglő, kávézó és pub - közül válogathatnak. A BA kiemelt ügyfelei, az első osztály utasai és az Executive Club különböző hűségkártyákkal felszerelt tagjai a Galleries Lounge-ban tölthetik az időt. Ez a világ legnagyobb és legdrágább reptéri luxusvárója, 60 millió fontba került és egyszerre 2500 utast képes kiszolgálni. Van benne például mozi és "főzőszínház" - a Chef´s Theatre -, ahol a vendég üvegfalon keresztül nézheti, hogyan dolgoznak a szakácsok.
Az utascsarnok | Az épület |
A T5 utaskiszolgáló kapacitása évi 35 millió utas, de a hatalmas épület átadása nem jelenti azt, hogy a repülőtér kapacitása is bővül, azaz hogy több gép indulhat vagy fogadhat Heathrow, és erre valószínűleg 2020-ig nem is lesz lehetőség.
A repülőtér 1946-ban nyílt meg. A rögtönzött barakkok helyén 1955-re felépült az első terminál és azóta átadtak még hármat (1961-ben, 1969-ben, illetve 1986-ban). A négy együtt 45 millió utast lenne képes zökkenőmentesen kiszolgálni, de az utasforgalom ennél 40 százalékkal több, évi 68 millió fő.
A T5 révén tehát enyhül a zsúfoltság, de kifutópályából még mindig csak kettő van. Az indított és fogadott járatok száma kezdetben évi 9 ezer körül alakult, tavaly viszont már meghaladta a 470 ezret. A gépek tömött sorban gurulnak egymás után a kifutók felé és a két pálya kapacitás-kihasználtsága elérte a 99 százalékot, míg például a németországi repterek átlagos kihasználtsága csak 75 százalék.
A váró |
A T5 átadása így csak az első szakasz végét jelenti Heathrow korszerűsítésében. Már épül a terminál B-szárnya és 2010-re el is készül, a kettes terminált pedig lebontják és 2012-re egy újat építenek a helyén. Az átalakítás a tervek szerint 2020-ig tart: akkorra fejezik be a 2500 méter hosszú harmadik kifutópályát és a hatodik terminált.
A brit polgári légi közlekedési hatóság (CAA) szerint a fejlesztésre nagy szükség van, mert az európai légi közlekedés volumene a következő húsz évben megduplázódik. A CAA szerint ráadásul már most kimutatható, hogy vannak utasok, akik tudatosan kerülik Heathrow-t és a kevésbé zsúfolt és több kifutópályával rendelkező amszterdami vagy a frankfurti repülőteret használják helyette.