Ha az utazási irodák és légitársaságok által reklámozott...
Ha az utazási irodák és légitársaságok által reklámozott jegyárakhoz hozzáteszünk még legalább 10 százalékot, akkor megkapjuk azt a közel valós árat, amibe a „háztól házig” való eljutásunk kerül. Ez a bizonyos 10 százalék az úgynevezett transzferdíj, s nemegyszer azért kell kifizetnünk, hogy az út hátralévő 1 százalékát megtehessük. Berlintől Budapestig és vissza például 1750 kilométer a távolság, amit az easyJet egyik gépének fedélzetén 17 ezer forintért teljesíthetünk. Ugyanakkor a berlini reptértől a belvárosig és vissza csupán 40 kilométer a távolság, s ezért elkérni 1500 forintot kissé aránytalannak tűnik. Arról nem is beszélve, hogy a kétórás légi út után még közel egy órát buszoznunk kell a szállásig. Bosszantó a dolog, de sok mindent nem lehet ellene tenni.
Vagyis egy valamit mégis: ha nem a diszkont társaságok szolgáltatásait vesszük igénybe, hanem inkább valamelyik nagyobb légi közlekedési cég gépein repülünk. Az alábbi táblázatból viszont az is kiderül, hogy ezzel sem járunk túlságosan jól: talán közelebb szállunk le a célállomáshoz, ám ez annyival többe kerül, hogy akkor inkább mégiscsak ragaszkodnánk a transzferhez. Összesítésünkben megnézhetik, hogy mennyibe kerül egy-egy fapados jegy Budapestről néhány nagyobb európai fővárosba (oda-vissza, egy fő felnőtt részére), valamint ugyanott a transzferdíjak, amelyek általában buszokra vonatkoznak, Berlinnél azonban vonatra. Viszonyításképpen mindegyik alatt feltüntettük a hagyományos légitársaságok viteldíjait is.
Íme, lehet csemegézni:
repülőtér | légitársaság | repülőjegy ára (Ft) | repülőtér–belváros távolság | transzferdíj (Ft) |
Párizs–Beauvais | Wizz Air | 35 600 | 80 km | 6700 |
Párizs, Charles de Gaulle | Air France | 44 000 | 23 km | 4000 |
London– Luton | Wizz Air | 19 900 | 50 km | 4100 |
London– Gatwick | Malév | 49 700 | 45 km | 3300 |
Róma–Fiumicino | Wizz Air | 19 200 | 26 km | 1500 |
Róma–Fiumicino | Alitalia | 45 600 | 26 km | 1500 |
Berlin–Schönefeld | easyJet | 17 000 | 20 km | 1500 |
Berlin– Tegel | Malév | 51 400 | 8 km | 2000 |
Míg a repülőjegyekre általában igaz az, hogy minél előbb vesszük meg őket, annál olcsóbbak, a transzferdíjak kötött árúak, és nem számíthatunk arra, hogy egyszer majd akciósan juthatunk hozzájuk. A szállás és a repülőtér közötti utazás ráadásul több veszélyt is hordoz magában, ha ugyanis valamilyen váratlan (például baleset miatti) akadály merül fel azon a bizonyos néhány tíz kilométeren, akár a gépünket is lekéshetjük miatta. Érdemes tehát úgy kalkulálni, hogy már két órával az indulás előtt kiérjünk a reptérre, s ilyenkor egy rövid csúszás is beleférhet még az időnkbe.
Hogy a végén azért valami pozitív dolgot is említsünk, ma már a repterek többsége meglehetősen jól kiépített közlekedési hálózat révén kapcsolódik a közeli nagyvárosokhoz. A sűrűn járó buszokat vagy vonatokat szinte képtelenség lekésni, ám ha ez mégis megtörténne, végszükség esetén akár taxit is igénybe vehetünk. Ezt, persze, inkább csak az igazán szorult helyzetben lévőknek javasoljuk, mert a kényelemért súlyos árat kell fizetni: a francia fővárostól 80 kilométerre lévő Paris–Beauvais reptérről például 140 euróért (vagyis 36 ezer forintért) szállítanak be minket a citybe, ami lényegében ugyanannyiba kerül, mint az oda-vissza útra szóló repülőjegyünk, s ez azért nem életünk legjobb üzlete.
Plázs
travelline.hu
2008. január. 16. 09:29