Plázs travelline.hu 2008. január. 16. 09:29

A légitársaságok 10 legbosszantóbb rejtett költsége

A szerkesztőségünk által rangsorolt díjak az amerikai kontinensen tarolnak, de lássuk...

A szerkesztőségünk által rangsorolt díjak az amerikai kontinensen tarolnak, de lássuk be, nincs ez másképp Európában sem, gondoljunk csak a fapadosok csomagdíjaira, vagy akár a hagyományos légitársaságok által felszámolt kerozindíjra, melyet illetékként fizetünk ki.

10. Telefonos vagy személyes helyfoglalás
Díja: 5-20 dollár. A US Airways az egyik legpénzéhesebb légitársaságnak számít e területent: 10 dollárt számol fel a telefonos helyfoglalásért, illetve 20 dollárt, ha a reptéren, vagy a városközpontban levő a jegyirodában foglaljuk le jegyünket. Valóban ennyibe kerülne a US Airwaysnek egy 10 perces telefonhívás? Nem valószínű, ráadásul a légitársaság ezt az összeget biztosan nem fizeti ki az ügyintézőnek sem. A United 15 dollárt számít fel a telefonos helyfoglalásért, az American, a JetBlue és a Southwest pedig 10 dollárt. A Northwest és a Virgin America csupán 5 dollárt számláz.

9. A törzsutasok pluszköltségei, ha nem foglalják le helyüket időben
Díja: 0-100 dollár. Ki állítja, hogy a törzsutasok jegye ingyenes? Néhány légitársaság megengedi törzsutasainak, hogy akár az utazás napjáig költségmentesen váltsák meg jegyüket, ilyenek például az Airtran vagy a JetBlue, a Northwest és a Southwest. Más vállalatok azonban (Continental, Delta és United) 75 dollárt számítanak fel, ha nem szólunk időben jó előre (legalább 3 nappal korábban a Continentalnál, de 22 nappal előbb a Deltánál); az American elképesztő összeget, 100 dollárt kér, ha törzsutasként 6 nappal az utazás előtt váltjuk meg jegyünket.

8. Ha négylábú kedvenceinkkel együtt szeretnénk utazni
Ennek díja: 50-85 dollár (oda és vissza is!). Ezek a költségek az egekig emelkedtek mostanában, pedig kutyánk vagy macskánk nem fogja állandóan a hívógombot nyomogatni, hogy inni vagy enni kérjen, sőt csomagot sem visznek az utastérbe; jegyük azonban többe kerülhet, mint saját jegyünk. A legtöbb társaság az oda és vissza útra is felszámolja a 80 dolláros költséget. A United járatain 85 dollárt, a JetBlue-n azonban “csak” 50 dollárt kell fizetnünk kedvenceink után.

7. Törzsutasok kilométereinek készpénzreváltása
Ennek díja: 50-100 dollár. Ha úgy döntünk, hogy inkább készpénzre váltanánk lerepült kilométereinket, mert nem akarjuk az ingyen jegyet felhasználni, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy költséget számolnak fel azért, ha a kilométereket újra gyűjteni akarjuk a számlánkon. Miért? Pontosan milyen költségek is merülnek ilyenkor fel a légitársaságoknál? Semmilyenek, mert a jegyeket elektronikusan állítják ki. Akkor miről is van szó?
 
6. Csomagleadás
Költsége: 3-10 dollár (mindkét irányba). Ezt az összeget akkor is felszámolják, ha mindössze egy táskánk van, bár az nem túlméretes, sem túlsúlyos (az egy egészen más történet). A Spirit Airlines 5 dollárt kér az első két táskáért darabonként, ha ezt online fizetjük. Ha nem online, akkor 10 dollárt kér mindkét poggyászért. A harmadik táska feladása már 100 dollár, de még ennél is több, ha nagyméretű vagy túlsúlyos a poggyász. A Skybus az első két táskáért 5 dollárt kér, majd minden továbbiért 50 dollárt. Az Allegiant 3 dollárt számláz az elsőért, és 5 dollárt a másodikért. Az Air Canada kedvezményt ad, ha nincs feladandó poggyászunk, de megfizetteti velünk, ha mégis volna. Pedig korántsem arról van szó, hogy ezért cserébe nagyobb lenne fejünk fölött a kalap- és táskatartó. Ne lepődjönk meg hát, ha egyre több légitársaságnál tapasztaljuk ugyanezt.

5. Visszatérítés, ha csökkennek az árak
Díja: 25-200 dollár vagy magasabb. Ha TV-t veszünk, mondjuk, a Costconál vagy a BestBuynál, ahol a rá következő héten nagy árleszállítást tartanak, jó esélyünk van arra, hogy valamennyit mi is visszakapunk a korábban kifizetett teljes vételárból. Még az Apple is adott kedvezményt, amikor csökkentette az iPhone-ok árát nemsokkal azután, hogy a piacra dobta. A legtöbb légitársaság azonban vonakodik ettől: vagy egyáltalán nem adnak vissza pénzt (például a British Airways, vagy a nagyobb nemzetközi társaságok), vagy adminisztratív költséget számolnak fel, ami elérheti belföldi járatoknál a 100 dollárt, nemzetközi járatok esetében pedig még ennél is magasabb lehet. Mivel indokolják ezt a légitársaságok? Valóban 100 dollárba kerül nekik az, hogy néhány perc alatt újra kiállítják az elektronikus jegyet?  Nem valószínű.

4. Standby jegy beváltása az utazás napján
Költség: 0-50 dollár. Volt idő, amikor ha voltak üres helyek egy későbbi vagy korábbi járaton eredeti helyfoglalásunk napján, a légitársaság ingyen kiállította a jegyet. Manapság azonban a legtöbb vállalat ezért már költséget számít fel. Csupán az AirTran - amely az egyik legnagyobb légitársaság - hajlandó ezt költségmentesen végrehajtani, ha eredeti indulási időpontunk előtt megjelenünk standby jegyünkkel a reptéran, hogy egy korábbi járatra feljussunk, esetleg később szeretnénk utazni. Az American, a Continental, a JetBlue, a Northwest és a US Air ezért 25 dollárt számít fel; a Delta (amely mindig vezeti a ranglistát a külön díjak terén) és a United viszont 50 dollárt kér. A Southwest teljesen más eljárást követ: a standbyért nem számítanak fel külön összeget, de megfizettetik velünk a last-minute díjat, ami akár az eredeti kedvezményes ár többszöröse is lehet.

3. Ölben utazó gyerekek
Költsége: 10 dollár, de akár a felnőtt jegy 10 százalékát is elérheti (nemzetközi járatokon). Vajon miért? Hiszen a gyermek nem foglal el külön helyet, sőt ingyen ételt, italt sem fogyaszt (ha van ilyen). Talán miatta több üzemanyagot kell tankolni a gépbe? Ha tehát magunknak 1,200 dolláros jegyet veszünk, legalább 120-at vagy még többet kell kifizetnünk azért, hogy a tízórás repülőúton az ölünkben tarthassuk csemeténket (business osztályon ez egy 5,000 dolláros jegy után akár 500 dollár is lehet!). A belföldi Skybus mindig felszámolja a 10 dolláros 'adminisztratív költséget' az ölben utazó gyerekek után. Talán ezzel kompenzálják az oxigént, amit gyermekünk belélegez a repülés alatt? Egyébként, ha a társaság üzemanyag pótdíjat is fizettet velünk, ezt a gyerekeink sem ússzák meg: mindkét irányba akár 90 dollárt kérhetnek tőlük is.

2. Ülőhely előrefoglalása
Díja: 5-11 dollár mindkét irányba. Az Air Canada, az AirTran és az Allegiant külön díjat kér e szolgáltatásért. Az AirTran 5 dollárt számol fel, ha kedvezményes jegyünk van; az Allegiant pedig 11-et. Az AirTran 15 dollárért foglalja le számunkra a legutolsó sorban a kért helyet, a Northwest pedig nemrégiben emelte e költséget 15-ről 20 dollárra (de talán még így is megéri).

1. A mosdó használata
Ennek díja egyelőre még nincs az árba építve, sőt a légitársaságok fizetős WC-ket sem állítanak fel, de ki tudja? Ha a dolgok így folytatódnak…

Itthon Martini Noémi 2024. december. 28. 10:00

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors.