2006. november. 08. 15:40
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2006. november. 08. 15:51
Plázs
Egyre népszerűbbek itthon a herba- és a zöld teák
Magyarországon mind a kávé-, mind pedig a teafogyasztás nagy népszerűségnek örvend. A GfK Hungária ConsumerScan adatai egyértelműen ezt tükrözik. A kávépiaci versengés nagy győztesei a kettő az egyben és a három az egyben termékek, míg a teapiacon a koffeinmentes, főként herba-, zöld- és gyümölcsteák hódítanak teret.
© sxc.hu |
E tendencia a konkrét fogyasztási adatokból is kitűnik: a 2005. október és 2006. szeptember közötti vizsgált időszakban a magyar háztartások mintegy 92 százaléka vásárolt kávét, illetve kávékeveréket, a családok háromnegyedében pedig megtalálható volt valamilyen tea. Mindazonáltal a háztartások kávé-, illetve teafogyasztása mennyiségét tekintve – szegmensenként eltérő módon ugyan, de – nőtt. A teljes kávépiac az idei évben mintegy 1,36 százalékkal bővült, szemben a teapiacon tapasztalt közel 3 százalékos mennyiségi értékesítés-növekedéssel. Feltehetően az egyre növekvő átlagárak okán, a kávépiac 3,6 százalékkal nagyobb értéket forgalmazott, míg a teapiac 3 százalékos mennyiségi növekedése ellenére mintegy fél százalékkal visszaesett a forgalmazott érték.
Általánosan elmondható, hogy a kávé- és teapiacon – az egyes szegmenseket tekintve – egyaránt egyfajta átrendeződés indult meg. A örőlt-pörkölt kávé tradicionális dominanciájával jellemezhető magyar kávépiacon zajló verseny nagy győztesei a 2003 óta egyre dinamikusabban fejlődő speciális instant kávék, e csoporton belül is a 2in1 és 3in1 termékek 76 százalékot is meghaladó növekedési ütemmel.
A herba teáknak nem sikerült jelentős számú új vásárlót megnyernie (a 2005. október-2006. szeptember közötti periódusban a 0,35 százalékkal több háztartás vásárolt herbateát), mindazonáltal ezek a vásárlók egyre többet fogyasztanak, hiszen a herba teák mennyiségi értékesítése 9,21 százalékkal haladta meg az előző időszakban mért arányt. A méregtelenítő hatásáról elhíresült zöld teák szegmense a herbateákéhoz hasonló képet mutat. Viszonylag stabil vásárlói hatókör mellett közel 15 száazlékkal emelkedett az e szegmensből értékesített mennyiség.