A dohánytermékek adójának emelése elriasztja a dohányosokat?
Abban, hogy Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent a cigarettafogyasztás, a dohánytermékek adótartalmának emelése játszotta a legnagyobb szerepet - hangzott el a Magyar Dohányzásellenes Koalíció és a GKI Gazdaságkutató Zrt. sajtótájékoztatóján.
Szilágyi Tibor, az Egészségünkért a XXI. Században Alapítvány ügyvivője elmondta, hogy 2002 és 2004 között a 25-49 éves nők körében jelentősen csökkent a dohányzók száma. Egy felmérésből kiderül, hogy 2006-ra a dohányosok napi 2-3 szállal csökkentették fogyasztásukat.
A GKI kutatásainak eredményét ismertetve elmondta: Magyarországon a cigaretta kiskereskedelmi árának 10 százalékos emelése a keresletet mintegy 4 százalékkal csökkenti.
A Világbank adatai szerint egy 10 százalékos cigaretta-áremelés a dohányzással összefüggő halálozást 1,5 százalékkal csökkenti. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon egy évi 10 százalékos kiskereskedelmi áremelkedést eredményező jövedékiadó-emelés 2181 ember életét menti meg - mutatott rá Szilágyi Tibor.
A KSH legutóbbi, 2002-ben megjelent felmérése szerint Magyarországon évente 28 ezren halnak meg dohányzás miatt, közülük minden harmadik 35 év feletti férfi.
Szilágyi Tibor hangsúlyozta, hogy a dohánytermékek adójának emelése a dohányzás visszaszorítása révén javítja a lakosság egészségi állapotát, és közben a költségvetés bevételeit is növeli.
2004-es adatok szerint a magyar társadalom 350 milliárd forintot veszített a dohányzás közvetlen, és közvetett hatásai miatt.