Az elmúlt években a kultúra legtöbbször politikai kontextusban jelent meg a hírekben. De ahogy egyre inkább a közéleti kérdések kerülnek a színpadra, annál kevesebb szó esik arról, mi történik a közönséget a művészektől elválasztó vasfüggöny mögött. A HVG új podcastjában pont ide utazunk: a Vasfüggönyben országszerte ismert alkotópárosokkal beszélgetünk minden második héten, kezdve színészektől, színházi rendezőktől és filmkészítőktől, zenészeken, írókon és képzőművészeken át egészen a művészetoktatókig, hogy megtudjuk, mit jelent a szabad és független művészet a mai Magyarországon. Az első részben Alföldi Róbert színész-rendező és Zsedényi Balázs, az Átrium egyik vezetője mesélt a független színházról.
Elindult a HVG kulturális podcastja, a Vasfüggöny: új műsorunkban Kovács Bálint, a HVG újságírója hét részben mutatja be, milyen állapotban vannak a szabad művészetek Magyarországon, országszerte ismert alkotópárosokkal betekintve a közönséget kizáró vasfüggöny mögé.
Az első adásban a műsor címéhez legközelebb álló világba, a színházba utazunk Alföldi Róbert színész-rendezővel és Zsedényi Balázzsal, az Átrium egyik vezetőjével. A színház bezárásától indulva visszarepülünk az időben annak alapításáig, megvizsgáljuk, miért nem lehet pusztán piaci alapon színházat csinálni Magyarországon, de mesélnek a kettőjük kapcsolatáról és arról is, hogyha a valóság közügy, a színpadon pedig a valóságot látjuk, akkor a színház is közügy-e.
Iratkozzon fel a HVG Podcastok csatornájára Spotify-on, Apple Podcasts-on, Google Podcasts-on vagy hallgassa adásainkat és iratkozzon fel YouTube-csatornánkra itt!
A HVG podcastjait most már külön-külön is megtalálja – csak keressen rá a műsor címére podcastapplikációja keresőjében, és hallgassa meg a Fülke, a zCast, a Mérlegen, a Vasfüggöny és az Elvitelre adásait!
- 0:56: Villámkérdések: mi Alföldi Róbert és Zsedényi Balázs luxuskiadása?
- 2:39: Villámkérdések: mi volt az az előadás, amihez bárcsak közük lenne – de nem volt?
- 5:42: Mit jelent a függetlenség és a szabadság művészként?
- 7:15: Lehet-e az Átriumot szabadnak nevezni, ha a pénztől függ? Milyen pénzügyi alapra épült és hogyan rántották ezt ki egyik pillanatról a másikra?
- 16:08: Belevágtak-e volna az Átriumba 8-10 éve, ha tudják, hogy ez lesz a vége?
- 17:18: Miért nem lehet Magyarországon kizárólag jegybevételből működtetni egy színházat? Milyen költségei vannak egy színházi társulatnak, hány emberért, hány családért felelnek?
- 24:47: Mennyiért kéne adni egy jegyet, ha csak abból akarnánk megélni?
- 26:25: Miben más egy önkormányzati színház, mint egy független társulat?
- 29:52: Menthető lett volna az Átrium (további) kompromisszumok árán?
- 32:36: Hogyan lett Alföldi Róbert az Átrium állandó alkotója? Hogyan indult Alföldi és Zsedényi kapcsolata?
- 38:33: A színházigazgatás van annyira jó buli, mint a laikusok gondolják?
- 43:36: Fontos, hogy a színház társadalmi kérdésekről beszéljen?
- 46:31: Miért vitt színpadra több darabot Alföldi Róbert, amelyben megjelenik a melegség?
- 50:51: Mi a közügy? Minden, ami színház, az közügy?
- 55:11: Miért nem igazgat színházat Alföldi Róbert?
- 1:01:06: Az összes negatív kulturális hír ellenére – jól vannak?
- 1:03:05: Változott a színházcsinálás, mióta az emberek milliófelé és rövidebb ideig figyelnek? Kihat a színházra, hogy máshogy fogyasztunk tartalmakat?
- 1:05:40: Rajtam nem múlt – ezzel a címmel jelenik meg könyv Alföldi Róberttel. Ez ironikus vagy komoly?
- 1:09:33: Mit ad a jó színház, amiért megéri nap mint nap csinálni?