Az Elmúlik – Jelen a legendás dalszerző-énekes életművének legjobb pillanatait gyűjti össze. Ez az élet és életmű nem volt egyszerű, inkább konzekvens és kompromisszummentes. És még mindig nem elég közismert.
Bakelit válogatáslemez jelent meg az egyik legfontosabb magyar dalszerző-énekes, Dévényi Ádám szerzeményeiből. A kiadó a hazai lemezpiac egyik fontos missziót teljesítő vállalkozása, a Moiras Records. Ennyi lenne a hír a maga pőre valójában – azonban itt többről is szó van.
Dévényi valóban nagyszerű szerző volt, akire azonban kevesebb fény esett (és esik), mint a vele rokon lelkű Cseh Tamásra vagy Víg Mihályra. Dévényit nehezen lehetett keretezni vagy dobozolni. Sok helyre kötődött, kapcsolódott, de valójában sehova sem tartozott, miközben a sok elemből összeálló művészete nagyon is zárt rendszert alkotott.
Egyszerre hozta a városi dalnok fazonját. Volt köze a népzenéhez, de azt a kultúrát sem a megszokott konvenciók szerint értelmezte vagy képviselte. Kapcsolódott a magyar underground és a mainstreamebb rockhoz, írt szövegeket az újhullámos Rolls Frakciónak, s hogy mást ne mondjunk, az ő művéből lett a Bikini Adj helyet… című slágerének a szövege – s azon túl is több szöveget írt D. Nagy Lajoséknak. A Postássy Julival közös Nincs kegyelem című lemezen meg a régi magyar sanzonvilágot idézték meg az életében több helyen is felbukkanó Trunkos András nem egészen megszokott hangzásvilágával. Szóval bonyolult figura volt, talán azért sem lehetett még a nyilvánosságon kívül vagy a nyilvánosság határain mozgó könnyűzenei kultúrában sem nagyon hová tenni.
De hogy egy pillanatra visszakössünk az Adj helyet… című dalra, az azért tipikus Kádár-kori könnyűzenei történet. „Az Adj helyet... úgy született meg 1981-ben, hogy bemondták a rádióban, hogy Jaruzelski átvette a hatalmat Lengyelországban, és hadiállapotot hirdetett. Erre megírtam a Szolidaritás két dal közöttet. Ez két dal, az első része az Adj helyet, a második a Ne legyek áruló. Ennek a dalnak az átírásáért kezdetben kicsit dühös voltam, mivel azt a sort, hogy mint Kínában a forradalom, átírták arra, hogy: mint félelemben a színpadon. A folytatás már egyezik: fejem a lábam közt, ülök a nyakamon, homokkal teli a szám, szép vagyok, mosolygok rám. De ez a szöveg eredetileg Mao Ce-tung feleségének, Csiang Csingnek a politikájára utalt. Trunkosék viszont úgy gondolták, hogy ez ’82-ben nem menne át a rostán. Ráadásul az eredeti dalban van egy olyan trükk, hogy a Ne legyek áruló utolsó versszaka visszafelé van felvéve, így olyan, mintha valamiféle kódolt üzenet lenne.” – nyilatkozta Dévényi 2016-ban, halála előtt nem sokkal.
Első saját nagylemezére 1990-ig kellett várni, és jellemző módon az is kazettán jött ki. Az Adj helyet címmel Dévényi-anyagon Soós Balázs bőgőzött, és Ádám felesége, Börcsök Enikő színésznő is énekelt rajta. Ez a lemez (ahogy a már említett Nincs kegyelem is) szerepel a 303 magyar lemez, amit hallanod kell mielőtt meghalsz című könyvben. A kilencvenes években aztán, miközben a kaposvári Csiky Gergely Színház zenei rendezője lett, több nagylemeze is megjelent, főként saját dalokkal, de egy Tandori Dezső-verseket megzenésítő albuma is kijött. Az első és életében az utolsó komoly hivatalos elismerés is ekkoriban érte – 1998-ban az év dalszerzőjévé választották. 2017-ben az Artisjus posztumusz szövegírói díját kapta, de ez már egy évvel a halála után jött.
A 2000-es években tovább alkotott és koncertezett, két felállásban, egy kamarazenekari akusztikus formációval és a nyolcvanas évekbeli zenekarnevét, az Átmeneti Kabátot felélesztve egy soktagú zenekarral is koncertezett, lemezt is kiadott Olyan jó címmel, ám a 2010-es évek elején, megélhetési okokból pár hónapra a Kanári-szigetekre költözött, takarítani. A következő évekre azonban már a nyirokmirigybetegséggel folytatott küzdelem nyomta rá a bélyegét.